• kebabtallrik

Hur lär man dem att somna själva?

Hej,

Vi har e 5-månaders flicka och vi börjar bli riktigt utmattade. Hon sover dåligt på nätterna (vaknar och vill tutta/amma ofta), hon vägrar napp och flaska. Och nu till topic, den enda platsen hon somnar på är när pappan (yes, jag funkar inte) bär henne i famnen och går runt hemma och guppar. Spelar ingen roll om det sovstunder på dagen eller att somna på kvällarna. När hon väl sover så lägger vi ner henne i vagnen och 75% av gångerna är det då som att ge henne en injektion av adrenalin för hon vaknar direkt (dock med ett leende). Hon sover även väldigt korta stunder och har alltid gjort (ca 30 min).
    Hon kan liksom inte slappna av i sängen eller liknande. Det blir mer och mer skrik och gråt ju tröttare hon blir.

Någon som har tips? 

• Svar på tråden Hur lär man dem att somna själva?
  • kebabtallrik
    Litorina skrev 2020-10-31 18:50:01 följande:
    Det här kan vara värt att prova. Vill bara tillägga att om vi hade gjort så med vårt barn, som verkar likna TS, så hade barney förmodligen skrikit tills hon svimmade eller kräktes. Så bli inte nedslagen, TS, om det inte funkar.
    Mm nej det funkar verkligen inte. Vår dotter skriker isåfall X antal timmar tills hon somnar av utmattning. Att bara lägga ner i en säng och buffa lite som verkar fungera för en del finns inte på kartan. Man måste som sagt aktivt hjälpa henne att somna genom att bära henne i famnen, hyscha och guppa. Idag sov hon dock faktiskt nästan två timmar i vagnen på stan, så det får väl bli mer promenader ute.
  • S23
    kebabtallrik skrev 2020-10-31 19:36:17 följande:

Mm nej det funkar verkligen inte. Vår dotter skriker isåfall X antal timmar tills hon somnar av utmattning. Att bara lägga ner i en säng och buffa lite som verkar fungera för en del finns inte på kartan. Man måste som sagt aktivt hjälpa henne att somna genom att bära henne i famnen, hyscha och guppa. Idag sov hon dock faktiskt nästan två timmar i vagnen på stan, så det får väl bli mer promenader ute.

Om vagn verkar funka så skulle jag absolut försöka satsa på det! Detta har fungerat för oss i perioder, så länge vagnen varit i rullning, och underlättar verkligen att slippa bära konstant
  • S23
    kebabtallrik skrev 2020-10-31 19:36:17 följande:

Har du läst på om plusbarn? Nu behöver era problem inte alls innebära att er dotter är det. Men oavsett kan det vara skönt att läsa om för att förstå att andra har barn som beter sig liknande med stort närhetsbehov
  • kebabtallrik
    S23 skrev 2020-10-31 19:50:29 följande:
    Har du läst på om plusbarn? Nu behöver era problem inte alls innebära att er dotter är det. Men oavsett kan det vara skönt att läsa om för att förstå att andra har barn som beter sig liknande med stort närhetsbehov
    Jo, just nu tycker jag det mesta stämmer in. Dock går man tillbaka en vecka så vet jag inte. Det är främst just att somna och komma till ro som är ett problem. Den här veckan har hon varit extrem och passar in på det mesta men är nog en fas samt att hon fick vaccin i början av veckan. I övrigt (bortsett från den här veckan) så ligger hon gärna i baby-gymmet länge och pular när hon är pigg. 
  • S23
    kebabtallrik skrev 2020-10-31 20:17:40 följande:

Jo, just nu tycker jag det mesta stämmer in. Dock går man tillbaka en vecka så vet jag inte. Det är främst just att somna och komma till ro som är ett problem. Den här veckan har hon varit extrem och passar in på det mesta men är nog en fas samt att hon fick vaccin i början av veckan. I övrigt (bortsett från den här veckan) så ligger hon gärna i baby-gymmet länge och pular när hon är pigg. 

Ah. Men då ska du se att det säkert ger med sig. Vaccinet kan ju spela in och är det så kort period så kan det ju verkligen handla om tillfälligheter eller som du säger en fas
  • lövet2
    S23 skrev 2020-10-31 18:16:14 följande:
    Vi är nog överrens om att styra sin sömn själva. Men jag kan ju säga att oavsett hur trött vår dotter var så somnade hon inte om hon lades ner. Det fanns inte på kartan. Däremot kunde hon somna på tio minuter i sjal och sedan sova gott i två timmar så länge hon fick sitta kvar där.
    Lägga på golvet? Ja om vi ville ha ett barn som skrek i flera timmar så visst.
    Jag säger inte att detta är det normala. Men uppenbart tillhör ts barn inte heller dem som bara somnar av sig själva
    Jag tror du kanske läste mitt inlägg lite för snabbt. Jag skrev att OM HON SOMNAR, så kan du lägga ned henne. Klart att babyn inte somnar liggande för sig själv - det är inte särskilt vanligt alls (även om ett av mina barn faktiskt gjorde det). Däremot är det så att man oftast kan lägga i från sig babyn när den väl somnat, så länge man inte lägger den någonstans där den inte trivs.
  • S23
    lövet2 skrev 2020-10-31 20:25:55 följande:

Jag tror du kanske läste mitt inlägg lite för snabbt. Jag skrev att OM HON SOMNAR, så kan du lägga ned henne. Klart att babyn inte somnar liggande för sig själv - det är inte särskilt vanligt alls (även om ett av mina barn faktiskt gjorde det). Däremot är det så att man oftast kan lägga i från sig babyn när den väl somnat, så länge man inte lägger den någonstans där den inte trivs.

Säkert läst jag också för snabbt.

Men jag tolkar det som att ts barn inte går att lägga ner eftersom barnet vaknar på en gång när de lägger ner i vagn.

Som sagt. Jag är för trött på alla råd om att det ska vara så lätt som att bara lägga en hand på så att de somnar om, efter att ja haft ett barn som det inte finns en chans på världskartan att lägga ner någonstans, inte ens liggande i sängen kunna glida ner barnet bredvid sig.

Men som jag sade. Jag är nog väldigt överkänslig och det får jag verkligen be om ursäkt för!
  • Emjan

Hej kebabtallrik. Jag har en 10 månaders bebis och jag har också haft det kämpigt. Nu går det bättre. Mina tips till dig är följande: 

- När hon somnar (oavsett vart), innan du lägger ned henne i vagnen eller sängen, väck henne lite lätt så hon ser att du lägger ned henne. Då blir det inte en rädsla för henne att vakna upp på en plats hon inte känner igen utan mamma och pappa. 

- Det finns en metod som heter FERBER METHOD, googla och läsa på om den. Finns en tjej på youtube: Emily Norris. Hon nämnde den i en av sina videos. Jag har kört metoden med mitt barn, och det fungerar rätt okej. Såklart, jag gjorde misstaget och började då hon höll på att få tänder, så jag måste själv ta itu med metoden ordentligt. Något som det har hjälpt mig med är att jag kan slappna av bättre och låta mitt barn skrika, utan att känna mig som en dålig förälder. 

- Verkligen observera ditt barn och lär dig hennes sömnsignaler. Jag hade så svårt att läsa mitt barns och med den kombinationen att jag inte klarade av hennes skrik när hon skulle sova, gjorde att hon fick för lite sömn. Jag tog istället upp henne och det blev en ond cirkel. Det var min mor som lyckades hjälpa mig att lära mig läsa mitt barns signaler. Helt crazy, men när man var så slut och sönderstressad så gick det så långt. Idag som sagt så läser jag henne bättre och blir mindre stressad då hon skriker.   

- Lägg klädesplagg ifrån din partner i vagnen/sängen. Då kan ditt barn känna pappas lukt även fast pappa inte är där. Kan ge bättre möjlighet att slappna av för barnet. Min man tror jag lade ned en använd t-shirt ifrån sig och en ifrån mig varje gång vi bäddade nytt.  

Jag hoppas detta kan hjälpa dig på vägen att hitta en metod som fungerar för er. 

Många Kramar! 

• Editb
    S23 skrev 2020-10-31 12:54:48 följande:

Jag läser att ni lägger ner henne i vagnen när hon väl sover? Det skulle jag sluta med direkt. Låt henne sova på er så kanske hon kan få den sömn hon behöver. Så småningom kanske hon accepterat att ni lägger ner henne. Vår dotter gick att ha bredvid sig tätt intill från tio månaders ålder. Inte förens vid 1,5 går hån nu att lämna i sängen. Ofta sover hon inte riktigt lika länge om man gör det, men tillräckligt Iaf

Håller med denna person. Låt henne sova vidare i sele eller sjal på er. Låter som en helt normal bebis som behöver väldigt mycket närhet. Om ni inte redan gör det kanske ni kan försöka samsova på ett säkert sätt på natten. Förslagsvis ha henne i ett babynest så det känns trångt runt omkring henne.

Men sjal och sele låter som bra ideer.
  • Just Precis

Du skrev någonstans att pappan måste söva henne varannan timme? Vet inte om det bara var ett uttryck men OM ni söver henne typ varannan timme är kanske det problemet, så ofta behöver de inte sova när de är i den åldern. Mina sov heller aldrig mer än 30-40 min dagtid men varje vakenpass bör vara 2-2,5h vid 5 mån. Kan bli lite kinkigt mot slutet av vakenpasset men om man försöker söva dem för tidigt blir de ju skitarga och då hinner de arbeta upp sig så mycket att de aldrig somnar.

Bärsjal är ju verkligen en klassiker av en anledning, och jag vill minnas att white noise fortfarande funkar i den åldern, finns på youtube och i appar.

• Lexikon

Somna själv har våra barn lärt sig vid 6-8 års ålder.

Sova utan kroppskontakt har de i stort sett inte gjort förrän efter 2 års ålder.

Dessförrinnan alltid dagsömn i antingen sjal eller vid liggamning. Nattsömn i min armhåla med ett bröst i munnen.

• DVQ
    Just Precis skrev 2020-11-02 00:08:34 följande:

Du skrev någonstans att pappan måste söva henne varannan timme? Vet inte om det bara var ett uttryck men OM ni söver henne typ varannan timme är kanske det problemet, så ofta behöver de inte sova när de är i den åldern. Mina sov heller aldrig mer än 30-40 min dagtid men varje vakenpass bör vara 2-2,5h vid 5 mån. Kan bli lite kinkigt mot slutet av vakenpasset men om man försöker söva dem för tidigt blir de ju skitarga och då hinner de arbeta upp sig så mycket att de aldrig somnar.

Bärsjal är ju verkligen en klassiker av en anledning, och jag vill minnas att white noise fortfarande funkar i den åldern, finns på youtube och i appar.

Bör och bör... Mitt barn var vaket max två timmar vid fem månader. Väntade jag längre med läggning fick jag ett hysteriskt övertrött barn som vägrade somna, ibland i flera timmar. Lade jag honom efter 1,5 timme hade jag oftast en nöjd bebis som somnade snabbt.

En bebis på fem månader bör sova 11-12 timmar på natten och 3-4 timmar på dagen. Om man har ett barn som sover kortare stunder på dagen säger det sig själv att man måste lägga in tupplurar med kortare mellanrum för att de ska få den sömn de behöver.
  • kebabtallrik

Två månader senare och vi är tillbaka på ruta ett känns det som. Vagnen gick OK ett tag men nu är det skrikfest igen.

NÄR SLUTAR DE KÄMPA EMOT SÖMNEN som om det vore tortyr???

• Just Precis

Vid ca 7månader har de en separationsfas som är jättejobbig. Den har tyvärr varat i nästan en månad för våra. Men, likt allt annat går det över sen, kämpa på!

• Knepochknåp
    kebabtallrik skrev 2021-01-02 23:05:06 följande:

Två månader senare och vi är tillbaka på ruta ett känns det som. Vagnen gick OK ett tag men nu är det skrikfest igen.

Hur man gör med barn och sömn beror på vem du frågar. Finns väldigt många "sömnmetoder".

Nu när min son är äldre tänker jag ofta på att jag önskar att någon sagt till mig att det är fullt normalt att barn behöver närhet för att somna, att de flesta inte vill sova själv i spjälsäng osv. Ett spädbarn är helt utelämnat till sina behov och har inte möjlighet att själv reglera sina behov. Att som förälder acceptera att under en begränsad period i livet kommer vi lida av sömnbrist är nog bäst för alla inblandade.

Min son började sömnvägra när han var 6 månader =) vi körde oxå vagn ett tag, sen bytte vi taktik. Närhet har varit a och o för oss. Han sov i spjälsäng utan sida bredvid oss tills han var 2, nu sover han oftast hela nätter i sin egen säng i eget rum - ge inte upp det blir bättre! Streta inte emot barnets behov då blir det nog lättare för alla.
  • Knepochknåp
    kebabtallrik skrev 2021-01-02 23:05:06 följande:

Hur man gör med barn och sömn beror på vem du frågar. Finns väldigt många "sömnmetoder".

Nu när min son är äldre tänker jag ofta på att jag önskar att någon sagt till mig att det är fullt normalt att barn behöver närhet för att somna, att de flesta inte vill sova själv i spjälsäng osv. Ett spädbarn är helt utelämnat till sina behov och har inte möjlighet att själv reglera sina behov. Att som förälder acceptera att under en begränsad period i livet kommer vi lida av sömnbrist är nog bäst för alla inblandade.

Min son började sömnvägra när han var 6 månader =) vi körde oxå vagn ett tag, sen bytte vi taktik. Närhet har varit a och o för oss. Han sov i spjälsäng utan sida bredvid oss tills han var 2, nu sover han oftast hela nätter i sin egen säng i eget rum - ge inte upp det blir bättre! Streta inte emot barnets behov då blir det nog lättare för alla.
Svar på tråden Hur lär man dem att somna själva?