Hej kebabtallrik. Jag har en 10 månaders bebis och jag har också haft det kämpigt. Nu går det bättre. Mina tips till dig är följande:
- När hon somnar (oavsett vart), innan du lägger ned henne i vagnen eller sängen, väck henne lite lätt så hon ser att du lägger ned henne. Då blir det inte en rädsla för henne att vakna upp på en plats hon inte känner igen utan mamma och pappa.
- Det finns en metod som heter FERBER METHOD, googla och läsa på om den. Finns en tjej på youtube: Emily Norris. Hon nämnde den i en av sina videos. Jag har kört metoden med mitt barn, och det fungerar rätt okej. Såklart, jag gjorde misstaget och började då hon höll på att få tänder, så jag måste själv ta itu med metoden ordentligt. Något som det har hjälpt mig med är att jag kan slappna av bättre och låta mitt barn skrika, utan att känna mig som en dålig förälder.
- Verkligen observera ditt barn och lär dig hennes sömnsignaler. Jag hade så svårt att läsa mitt barns och med den kombinationen att jag inte klarade av hennes skrik när hon skulle sova, gjorde att hon fick för lite sömn. Jag tog istället upp henne och det blev en ond cirkel. Det var min mor som lyckades hjälpa mig att lära mig läsa mitt barns signaler. Helt crazy, men när man var så slut och sönderstressad så gick det så långt. Idag som sagt så läser jag henne bättre och blir mindre stressad då hon skriker.
- Lägg klädesplagg ifrån din partner i vagnen/sängen. Då kan ditt barn känna pappas lukt även fast pappa inte är där. Kan ge bättre möjlighet att slappna av för barnet. Min man tror jag lade ned en använd t-shirt ifrån sig och en ifrån mig varje gång vi bäddade nytt.
Jag hoppas detta kan hjälpa dig på vägen att hitta en metod som fungerar för er.
Många Kramar!