Frun vill inte ha sex
En så skön och relativt enkel sak kan bli så svår och onödigt komplicerad...iaf om man inte kan eller vill prata om det på riktigt (ärlighet)...den där ärligheten kan ju tyvärr göra mer skada än nytta just där och då även om den i ett längre perspektiv säkert kan öppna flera dörrar. Du vet ju mest om relationen givetvis. Hur lätt ni har att prata om saker som detta och hur ni reagerar och fungerar tillsammans.
Tolkar din beskrivning som att din partner i stort stängt av lusten mot/till dig. Hon attraheras och eller tänder inte på dig...vilket den troliga onanin i duschen säger en del om...även avvisandena för övrigt skvallrar en del om det. För att inte tala om era diskussioner som inte leder till någon form av förändring.
Hon är helt enkelt inte ärlig med dig.
Det kan givetvis vara flera andra pusselbitar som gör att ni är där ni är just nu. Din partner kan vara i en kris, kan vara deprimerad rent generellt över livet osv. Men det faktum att hon avvisar dig och inte verkar försöka anstränga sig när hon vet vart du står och vad du helst önskar med det intima och sexuella får iaf mig att tänka på saker som detta.
Av egen erfarenhet så vet jag faktiskt inte vad man kan göra. Har väl insett att man inte kan förändra det hela utan endast eventuellt påverka...men efter år av försök har jag insett att det inte förändrar något direkt. Kanske att det blir lite mer närhet...men inte alls på den nivån där jag skulle känna att det rör sig om en kompromiss där båda mår bra. Den som inte har någon vidare lust eller lägre lust sätter ribban kort och gott och lägger man där till familj och barn, villa och allt annat runt omkring som man tillsammans har skapat...så vill man ju ändå få det att fungera...försöka att hitta en lösning...när det mesta av det andra fungerar bra.
Hur mår din partner för övrigt? Trivs hon på jobbet/med jobbet? Stressad/lätt till stress. Blev det som hon tänkte sig (livet) eller kan ni förändra något i vardagen som gör det hela lite roligare/smidigare? Gemensamma intressen? Träna tillsammans kanske eller ta lite promenader typ. Är hon nöjd med sig själv? Kan du starta igång något för egen del som gör att hon känner att du bryr dig om dig och tar lite mer ansvar för ditt liv (menar här att hon ser att du lever ditt egna liv lite och tar hand om dig själv så hon ser en annan vy av sin man. Inte för att komma bort ifrån så du inte misstolkar det). Vad har ni för preventivmedel (om det är aktuellt)...hormoner kan absolut förändra lusten...man påverkas olika av hormoniella preventivmedel och påverkan av lust finns med på bipacksedeln allt som oftast.
Hoppas ni hittar en väg.