Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Här är prislistan:
www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-nord-200101.pdf
138 öre för lägenhet. 125 för hus. Helt sinnessjukt.
Här är prislistan:
www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-nord-200101.pdf
138 öre för lägenhet. 125 för hus. Helt sinnessjukt.
Jag kollade upp EON och de har knappt några nät i Norra Sverige. Var bor du egentligen?
I den sammanställning från Energimarknadsinspektionen som du inte ville öppna (eftersom du inte litar på Microsofts produkter) finns en sammanställning över vad lägenhetskonsumenter betalar för sin nätavgift. Just nätleverantören kan du förstås inte byta men det är bara att konstatera att betalar du 1,38 så har du haft extrem otur..
Så här ser listan ut för nätleverantörerna för år 2020: Detta är alltså den totala nätavgiften (fast och rörlig dividerat med 2000 (kWh))
Av de 154 listade nätverksleverantörerna är alltså 132 st billigare än 1 kr. och hos de billigaste leverantörerna kostar den totala nätverksavgiften mindre än 50 öre per kWh.
Jag kollade upp EON och de har knappt några nät i Norra Sverige. Var bor du egentligen?
I den sammanställning från Energimarknadsinspektionen som du inte ville öppna (eftersom du inte litar på Microsofts produkter) finns en sammanställning över vad lägenhetskonsumenter betalar för sin nätavgift. Just nätleverantören kan du förstås inte byta men det är bara att konstatera att betalar du 1,38 så har du haft extrem otur..
Så här ser listan ut för nätleverantörerna för år 2020: Detta är alltså den totala nätavgiften (fast och rörlig dividerat med 2000 (kWh))
Av de 154 listade nätverksleverantörerna är alltså 132 st billigare än 1 kr. och hos de billigaste leverantörerna kostar den totala nätverksavgiften mindre än 50 öre per kWh.
Jag skriver i inlägg #94 att man inte kan byta nätleverantör men genom att byta elleverantör så kan man ofta sänka sin kostnad för el.
I början av tråden var kritiserade du Regeringen för nivån på elpriserna men efter det att jag har visat att elpriserna sjunkit i år gick du över till att kritisera nätavgifterna.
Regeringen har tagit beslut som kommer sänka kostnaden för nätavgifterna men kan du peka på något beslut som har ökat kostnaden för nätavgiften i norra Sverige där du bor? Vad menar du att politikerna borde göra? Förstatliga elnäten eller vad?