Regeringens el-fiasko
Verkligheten:
www.tn.se/naringsliv/25000/elkrisen-staten-be.../
Ni kan dra åt helvete...
De kallar det Förbrukningsflexibilitet
"... går i klartext ut på att Svenska kraftnät helt enkelt betalar företag med hög förbrukning för att minska eller flytta sin elförbrukning under tider på dygnet när belastningen bedöms vara som högst"
.
Skattemedel går åt till att subventionera vindkraft vilket i förlängningen gör att samhället måste betala företag för att sluta producera.
Om man inte hittar ett sett att snabbt bygga några stora förbärnningspannor, typ gas, att koppla upp på nätet.
www.nepp.se/etapp1/pdf/F%C3%B6ruts%C3%A4ttningar_justera_f%C3%B6rbrukning.pdf
"Riksdagen beslutade den 20 april 2010 om dels fortsatt giltighet av lagen om effektreserv, dels ändring i samma lag från och med den 16 mars 201128. Beslutet innebär att lagen om effektreserven med den centralt upphandlade reserven förlängs för att successivt fasas ut till den 15 mars 2020. Lagändringen innebär också att den systemansvariga aktören ska kunna ingå avtal om minskad elförbrukning även med elleverantörer, inte bara med elproducenter och elförbrukare såsom tidigare. Målet är att en ökad del av effektreserven ska skapas genom avtal om minskad energiförbrukning.
5.2 Aktivering av effektreserven
Det är också av stor vikt för elmarknadens funktionssätt hur de upphandlade reserverna aktiveras. Till 2011 aktiverades såväl förbruknings- som produktionsresurserna på Elspot efter att alla kommersiella bud kommit in, alltså utan att dessa var med i prisbildningen. Om resurserna inte aktiverades på Elspot fanns de istället aktiverbara på reglerkraftmarknaden men även då först efter det att alla kommersiella bud hade avropats
På grund av ändrade förutsättningar för hantering av effektreserven som nämndes ovan, sågs hantering av effektreserven över. Syftet med översynen var att på ett mer kostnadseffektivt och konkurrensneutralt sätt upphandla och aktivera effektreserven utifrån de nya förutsättningarna och säkerställa att resurser inte riskerar att utestängas från prisbildningen på Elspot.
Upphandlingen av förbrukningsreduktioner29 ska omfatta budgivning till reglerkraftmarknaden. Hanteringen av förbrukningsreduktionsresurserna tillåter även att en anläggningsägare själv får lämna bud för resurser till Elspotmarknaden, alltså dessa deltar i prisbildningen på Elspot. Om resursen inte blir aktiverad på Elspot finns den kvar till reglerkraftmarknadens förfogande. Reduktionsresurserna ska aktiveras på reglerkraftmarknaden i prisordning först efter det att alla kommersiella bud har tagits i anspråk.
Upphandlingen av produktionsresurserna30 ändrades inte i översynen, utan även fortsättningsvis har Svenska Kraftnät full dispositionsrätt till de upphandlade produktionsanläggningarna.
Produktionsresurserna aktiveras på Elspotmarknaden först efter det att köpbuden på Elspot måste reduceras proportionellt (avkortningssituation). Resursen prissätts då till det högsta kommersiella budet med ett påslag på 0,1 euro per MWh. Detta minsta möjliga prissteg i spotmarknaden har valts för att minimera marknadspåverkan och inte konkurrera med kommersiella bud. Som en nedre prisgräns finns ett lägsta pris angivet, ett s.k. minimipris. Aktivering på reglerkraftmarknaden sker i prisordningen först efter det att alla kommersiella bud har tagits i anspråk. Resursen prissätts till rörlig kostnad enligt anbud.
5.3 Den fragmenterade elmarknaden
Att elmarknaden är fragmenterad kan utforma ett hinder för implementering av efterfrågeflexibiliteten, eftersom det gör det svårt för en marknadsaktör att ta del av samtliga vinster. Utformning av nya priskonstruktioner behövs som kan erbjuda tillräckligt stora ekonomiska incitament till kunder. Denfragmenterade värdekedjan försvårar införandet av affärsmodeller som kompenserar kunderna för energi och effektbesparingar31 .
En fråga som diskuterats i branschen är om det är meningsfullt att både nätägaren och elleverantören har en löpande kundkontakt. Eftersom elpris och tariffer har olika struktur blir det svårt för kunden i dagens situation att förstå hur han ska agera för att sänka sin totala kostnad för både elförbrukning och nättariff. Den modellen som många förespråkat och som också är vanlig i Europa är att elleverantören ensam upprättar löpande avtal och löpande fakturerar kunden, en s.k. supplier centric model. Om de Nordiska reglerarna får sin plan genomförd kommer denna modell att tillämpas på den nordiska elmarknaden från 2015 som en del av reformen mot en gemensam nordisk slutkundsmarknad. Elleverantören får då möjligheten att inkludera samtliga värden kopplade till efterfrågeflexibilitet i det erbjudande som presenteras och kunden behöver bara följa upp och förstå en faktura32. Nackdelen är att för nätbolaget kan det bli svårare att erbjuda tjänster för laststyrning till slutkunder om man inte längre har direktkontakt med dem33"