Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Så allting gick skrev 2022-12-02 13:48:53 följande:
    Alla politiker ljuger, det vet alla om sedan länge. Man behöver inte berätta hela sanningen, det ser även jag som ordförande, folk har sällan all information, samt inte blivit informerade på samma sätt som en ledare.
    Man kan vinkla beslut efter sin egna bedömning, välja konsulter o proffs för att stärka sitt yrkande, dvs dessa konsulter som liksom jag är intresserad av en sak även om det inte utgör bästa resultat, men gynnar en själv positivt.

Liknande med sossarna, dom ville leda landet, gick med på MP förslag o vilja, även fast Löfven tidigare hade en annan uppfattning, vände han kappan efter vinden för att få sitta kvar, vi alla med liknande position gör samma, allt för att få sitta kvar.

Ingen ljuger som kristensson och nu ska kristensson till KU och förklara sina lögner om reaktorerna.

Förstår du vill prata om annat pga det är jobbigt för dig, men det tänker inte jag Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-02 14:01:02 följande:
    Du har missuppfattat han ska bygga ny kärnkraft, dvs direkt efter att sossarna avvecklat.
    Man kan inte förvänta sig att det ska gå snabbare o bygga nytt än att ta beslut om att avveckla, det tar lite längre tid.
    Man kan säga Kristersson kom in i rätt tid, börjar han bygga nu i 4 år, blir det inte riktigt lämpligt att sossarna efter det ska börja riva igen, Sverige kommer få betala miljarder o åter miljarder för tiden som då skjuts upp, samt halka efter i miljömålen med decennium.

Vi har inget ministerstyre och kristensson ska till KU pga han ljuger.
    Och nu ser vi hur du tror du kan hoppa ifrån sakligheten, men denna berättar med det du gör att du redan vet att kristensson ljuger.

Och sen sak du aldrig kan smita ifrån, det är det säkerhetsmässiga beslutet.

Om du hade brytt dig om miljömål, så hade du inte ratat vindkraftverk och trashtalkat det hela tiden.

Så vart ska du hoppa denna gången, försöka få moderaternas elområden att inte vara deras?
    Det har ju du försökt med par hundra ggr också.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-02 15:32:19 följande:
    Det är regeringen som bestämmer vad myndigheter o statliga bolag ska göra, inte chefen för dessa.

Klubbar regeringen igenom höjda ersättningar för sjukskrivna är det bara för chefen för försäkringskassan o utföra höjningen eller avgå, dvs det spelar ingen roll vad chefen tycker.
    Liknande med bensin/diesel, bestämmer regeringen inblandningsmängd av miljö ämnen kan inte macken bara strunta och göra som dom vill. dvs regeringen bestämmer.
    Vill regeringen skatta sönder kärnkraften kan dom göra det, liknande som Kristersson kan ta bort subventioner till kraftnäts bidrag till vindkraft, dom behöver bara ta ett beslut och chefer för vindkraft kan inte göra en skit åt saken. Bara för chefer o vindkrafts företag  ställa sig i givakt o invänta order från Kristersson.
    kristensson ska gå och förklara sina lögner till KU nu, och lycka till med det Tomte
  • klyban
    KillBill skrev 2022-12-03 12:08:39 följande:

Varför byter du fokus? Diskussionen mellan oss handlar om att elpriserna inom Sverige och i Norden var rätt lika fram till år 2020 men därefter har skjutit i höjden. Du påstod att bl.a. Finland brukade ha högre priser än Sverige men det stämmer inte på perioden innan Ryssland /Putin ströp gasexporten till Europa och invaderade Ukraina.

Användaren byter fokus pga den vet det den skriver är desinformation, och sakligt aldrig håller för påsyn av verkligheten.
    Det är därför den ger detaljer om annat och där den faktan saknar betydelse för nämnda fråga, i hoppet om säga kolla det jag säger är korrekt, och sen hoppas ingen märker det helt plötsligt handlade om nått helt annat.

För sakligt är hemska saker för denna användare, de hoppar runt på samma näckros blad nu, runt och runt och runt, och det som sker var gång är att sakligheten kommer på bordet, så springer denna användare åt andra hållet.
    Och man inser att användaren vill desinformera Sverige och svenskarna och det är inte svårt och se vart det komemr ifrån....

• klyban
    KillBill skrev 2022-12-03 13:09:44 följande:
    Ja frågan är faktiskt varför du skriver desinformation.
    Lögner bättre istället?
  • klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-03 13:58:48 följande:
    Har lagt ut tidigare att Vattenfalls produktionschef gick ut med att det var politiskt beslut. samt sossarna för vilseledande egensinnig politik ang kärnkraften som skapar konsekvenserna, eller vill man göra något olönsamt höjer man priserna samt försvårar möjligheter, som ex i Umeå där bostadsrättsföreningar dubblar kostnader för bil parkeringar, orsak man vill folk ska åka buss o cykla istället, osv.
    Via ordentliga prishöjningar kan man styra det mesta, enkelt o ta beslut om höjda kostnader, även jag gör så via mitt uppdrag som styrelseordförande, ska även upp i rätten nästa vecka, försvara höjningarna, går upp utan jurist eller advokat, är helt säker på vinst ändå, så enkelt är det, kan berätta efter den 6 och när domslutet kommer hur det gick, även om jag skulle förlora, men tror inte det blir förlust, dvs jag går emot jurister som en vanlig ledamot, vem som har mest power återstår o se, själv tycker jag det bara är intressant hur än det kommer gå.

.

Orsaken varför kärnkraftsreaktorer på affärsmässiga grunder i förtid stängts och tagits ur drift är till följd av skatten på termisk effekt (effektskatt) införd åren 2014-2018, höjda säkerhetskrav och avgifter, förbud av brytning och anrikning av uran, med bestämmelse införd i miljöbalken 2018, utarbetad av dåvarande miljöministern (2016-2019) Karolina Skog?(MP).

Därtill långa beredningstider för slutförvar av använt kärnbränsle under dåvarande klimat- och miljöminister (2021) Per Bolunds?(MP) ansvar, baserat på underlag från en inte utexaminerad finsk tandläkarstudent publicerad mastersuppsats, som ansågs var mer trovärdig än 40-års forskning av Svensk kärnbränslehantering.

Inkorrekt det du skriver i sin helhet, beslutet var affärsmässigt och säkerheten som avgjorde besluetet.

Hur inbillar du dig veta bättre än vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs?
    Och kristensson ska till KU och förklara varför han behöver ljuga om detta.

• klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-03 14:28:41 följande:
    Det är svt som publicera det, man har nu ändrat o lagt till vindkraft bakom uttalandet som man först inte hade när svt publicera klippet, vilket är lite kul med tanke på hur media kan påverka den stora massan.

Hursomhelst framkommer det att regeringen är orsaken till avvecklingen och varför. Men jag är inte motståndare till vindkraft, anser vi behöver alla kraftkällor. men orsak till höga elpriser o elprisstöd är orsakat av sossarna o MP.

Som sagt jag gör liknande själv, utskick från jurister, dom samlat allt på bara 37 sidor jag ska bemöta o försvara, tycker bara det blir intressant, dels jag gillar juridik, sedan att bara få se vem som bestämmer i samhället, kan man påverka samhället o sin egna tro bara genom att delta o vara engagerad. Utöver detta har jag inget o förlora, allt fortsätter bara som vanligt vid förlust, men vid vinst blir det förändring.

www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfall-angrar-...

Otroligt intressant inlägg, och att det inte ens snudda på svara på det du citerade.
    Och man inser att du nu gjorde ett hopp till nästa näckrosblad, och snart snurra du tillbaka och gör EXAKT samma sak igen pga du vet att det du säger inkorrrekt.

Och det är därför kristensson ska förklara varför han ljuger i KU, ska bli sjukligt intressant och se de nya lögnarna, för att förklara sig kan han inte med fakta och saklighet.

• klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-03 15:25:23 följande:
    Vad du inte förstår, man sitter inte ensam som ordförande o bestämmer hur allt ska bli, vad som är lönsamt eller inte, man är fler ledamot i styrelsen.

Tar man Torbjörn Wahlborg är han styrelse ordförande/ledamot på vattenfall, påstå att han inte vet något blir nästan bara komiskt, självklart vet han vad han gick ut med i SVT. o förklara att det var ett politiskt beslut och inget annat.

Vattenfalls Ordförande var med när beslutet togs, och du lyfter en halmgubbe att han inte var ensam.
    Nej, vi alla vet, och ingen vet varför du tar upp något som är självklart för alla utom dig, eller well, även dig, men vi vet du bara låtsas.

Så varför vet du bättre än vattenfalls ordförande som var med när beslutet togs?

Och det är därför kristensson ska till KU och svara på varför han ljuger om detta.

• klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-03 15:44:55 följande:
    Varav även Torbjörn satt med, där han förklara varför Ringhals avvecklades, man var sönder skattad av politiska beslut utförda av S o MP. Med dessa höga påförda skatter var det inte lönt att driva vidare, sedan tog man bort skatter, Där sossar trodde vi ska klara oss enbart på hälften av kärnkraften, man har inte koll på underhållsplaner osv, varav vi har flera kärnkraftsverk.

Dvs S o MP har orsakat att elstöd behövs betalas ut, skulle kärnkraften varit kvar hade vi inte haft dessa höga elpriser.

Vi alla vet att kristensson ljuger pga fakta, vad vi ska göra med din desinformation är det ingen som vet.

Men hur du vet bättre än Vattenfalls Ordförande som var med när beslutets tog är en gåta.

Beslutat var affärsmässigt som du berättade för oss innan är du berättade om vattenfalls förluster och när du skulle smutskasta vattenfalls ordförande.
    Och det komiska är än idag så är samma reaktorer omöjliga att bygga pga säkerheten.

Så vilket näckrosblad ska du nu hoppa på, att det inte är nazisten putin som skapat energiproblematiken?

För du snurrar ju runt på samma, och nu har du stannat på denna ovanligt länge, och det blir bara konstigare och konstigare för dig och när du säger dig veta bättre än Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs.

Det är faktiskt sjukligt intressant att se hur du vilt fabulerar och att du inte ens tror på dig själv och pga att du hela tiden väljer prata om annat, det tyder på insikt att du redan vet du har fel.
    Och du inbillar dig ingen märker detta, det är galet komiskt.

Men det är därför kristenssson ska till KU och berätta varför han ljuger om detta affärsmässiga och säkerhetsmässiga beslut.

• klyban
    Så allting gick skrev 2022-12-03 18:02:36 följande:
    Om vi måste ta exempel på ordförande o deras roll.

Ta PG Gyllenhammar, det kom ett erbjudande från Norge, bli delägare oljeindustrin, vi vill ha 40% av Volvo samt lite i skogsindustrin.

Men nej för fan sa VD Gyllenhammar, han njöt av att ha makten över Volvo.
    Man slängde 700 miljarder direkt i papperskorgen. Svenskarna hade kunnat njuta av att vara en av väldens rikaste länder just nu om inte ett få ta personer enbart får ta beslut.

Liknande är det med vattenfall o övriga, där jag själv förundras över ansvaret som läggs på mig som ordförande, jag kan riva upp beslut och ändra lite som jag vill, enda jag behöver berätta är att det är styrelsens beslut, och jag är fri från ansvar. hur sjukt är inte det, (dvs beslut inom vissa gränser)
    Detta kommer prövas nu nästa vecka via systemet, och jag är inte ens orolig, fast det står ett gäng jurister på andra sidan går jag upp helt själv. så sjukt är systemet, det är mer en princip sak dom vill pröva.

Volvo såldes sedan för en spottstyver om man jämför med procent i Norska oljeindustrin, dvs beslut från ett få ta personer som bevaka sina egna intressen framför nationens bästa, PG berätta i skavlan han skäms över detta.

Och det är på grund av att kristensson ljög som han ska till KU, men skoj att du testar ett nytt näckrosblad i desinformationen och något som saknar helt betydelse för allt med reaktorerna och det säkerhets  och affärsmässiga beslutet de tog.

Och det säger du dig veta bättre än dom som var med när beslutet togs, hur kan man påstå så konstiga saker när du redan bevisat för oss att det var ett affärsmässigt beslut och med de stora förlusterna och ett elpris som var extremt lågt.
    DU verkar ha mycket svårt för fakta, så svårt att det bara går se agenda, för det är dom som har så stora problem med fakta som du har.

Och agenda för vad, ja, jag skulle säga springa nazisten putins ärenden, och med tanke på hur många ggr det skett.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko