-
De skriver att Jönsson har felTom Araya skrev 2022-09-10 22:24:19 följande:Låst artikel, så du lär få redogöra själv vad som står i den om du vill referera till den.
-
Kopplingen till gaspriset driver upp elpriset.
www.dn.se/varlden/stor-svensk-samsyn-frikoppla-gasen-fran-elpriset/
"
Riksdagspartierna må vara djupt oeniga om kärnkraft och andra långsiktiga energifrågor. När det gäller vad som snabbt kan göras åt elpriserna på EU-nivå är samstämmigheten hyfsat stor.
EU-kommissionen och många andra varnar för att en mycket tuff vinter väntar hushåll och företag runt om i Europa. För att lindra effekterna diskuteras en rad åtgärder på EU-nivå. Dit hör att införa ett pristak på rysk gas, att slussa energibolagens övervinster till de mest utsatta och att frikoppla gaspriserna från hur priset på el sätts."
-
Allvarligt - vad är det för fakta som förs fram vid dessa tidpunkter?Tom Araya skrev 2022-09-10 22:20:22 följande:Jag gör ETT undantag för dig, för att visa min goda vilja och som föredöme.
Men i fortsättningen har var och en ansvar att själv ta till sig av det material som serveras i debatten i form av länkar.
" target="_blank">
3.42 - 3.50 - Fakta - dock anges ingen källa.
3.57 - 4.00 - Fakta (visade tidningsrubriker)
4.29 - 4.50 - Fakta - Källa: Miljöpartiet
5,25 - 5.45 - Fakta - Källa: visad artikel
5.45 - 6.10 - Fakta - Källa: Miljöpartiet
6.10 - 7.15 - Fakta - Källor: Åsa Romson/MP och Vattenfall
7.15 - 7.40 - Fakta - Källa: Dagens industri/Magnus Hall (VD Vattenfall).
7.40 - 8.08 - Fakta - Källa: Dagens industri/Lise Nordin (MP)
9.29 - 10.52 - Fakta - Källor: Sollcellskollen (podcast)/Lise Nordin (MP)
11.46 - 12.48 - Fakta - Källor: Thorbjörn Wahlberg (produktionschef Vattenfall) och Miljöpartiet.
12.55 - 13.59 - Fakta - Källa: Ingen (behövs det för påståendet?)
13.43 - 14.18 - Fakta - Källa: Solcellskollen/Lise Nordin/MP
14.19 - 15.50 - Fakta - Källa: Mattias Lindberg (skribent), Lise Nordin (MP), Lorentz Towatt (MP), Thomas Ramberg (public service), Marie Forsblad (SR) samt Twitter.
Resterande är en mängd åsikter och slutsatser av HJ själv, men som jag anser är väl underbyggda av de fakta han presenterar.
Ska du föra fram fakta så får du väl berätta vilka fakta det är?
Jönssons slutsatser är inget annat än tyckande och inget som följer av de fakta som lagts fram. -
Jönsson är välkommen att lägga fram sina argument i tråden - men det har jag inte sett hittills.Friger skrev 2022-09-11 12:52:39 följande:Tvärt om, det är otroligt seriöst.
Till skillnad från er som angriper honom som person istället för hans argument.
döremot en del som av lathet läger fram hans alster utan att redigöra för vad de vill argumentera för mer än att de håller med Jönsson
Alltså ätr det Jönssons argumentation och inte några av de fakta Jönsson presenterar som läggs fram
Jönssons argumentation är av undermålig kvalitet. -
Så du vill inte föra fram de argument som Jönsson har för sin åsikt? Eller ens de argument du har för sin åsik?Tom Araya skrev 2022-09-11 18:44:29 följande:Ska du se de fakta som tas upp så måste du se videon. Där går gränsen för vad jag tänker göra åt dig.
Men det är bra att du tydliggör hur ointresserad och oemottaglig du är av information som talar emot din agenda. Då behöver vi inte bemöda oss med att diskutera med dig.
Är det inte så att Jönsson inte tar upp mer än det som redan variot uppe i tråden och bygger en indicie-kedja med uttaladen som han tar som belägg för saker som dessa uttalanden inte kan ge belägg för.
Jönssona arguemntation är undermålig och de fakta han tar upp visar inte på det han för fram som sina slutsatser/åsikter. -
Du anför en video där du inte kan redogöra för innehållet - det är enligt min mening vare sig fakta eller argument du visat på.Tom Araya skrev 2022-09-11 20:36:28 följande:Kom igen när du kan peka på de fakta du avser, istället för att generalisera.
Just nu uppvisar du bara brist på sakliga argument. -
Alla dessa påståenden har i tråden visats inte vara belägg för det du och Jönsson påstår.Tom Araya skrev 2022-09-12 17:53:27 följande:
Åjo, det har jag berättat förra gången jag postade den. Om det inte framgår redan i informationstexten.
Men vi tar det igen, för att påminna dig...
Jönsson berättar om turerna kring kärnkraften, Vattenfall och nedläggningen av kärnkraftverk. Vad har gjorts från politiskt håll?
Detta är i huvudsak baserat på en rad artiklar samt muntliga och skriftliga uttalanden, inte minst från mp själva. Du får med egna öron och ögon och höra och läsa allt i videon.
Det finns liksom ingen mening med att återge vad exempelvis Lise Nordin säger, när du kan höra henne säga det själv.
Jönsson är slapphänt med såväl saklighet som argument. -
Jag säger att du visar på stor blir så t på kunskap och förståelse om hur regering, riksdag, myndigheter, affärsverk fungerar.
Din påståenden är inte mer än desinformation baserat på felaktiga och falska premisser. Jönsson som driver dessa teser sprider falsk information, desinformation och osaklig propaganda. Jönserier. Varken mer eller mindre.
Tror du också att det var Kristersson som fick Sverige att ansöka om Nato medlemskap? Han vill höra ta åt sig äran, men i verkligheten var det Putins krig och Finlands planer på att ansöka som gjorde att den sittande regeringen omprövade säkerhetsdoktrinen för Sverige.
Bara för att Kristersson sagt att han var orsaken till omsvängningen och att Kristersson är för Nato så betyder det inte att han på något sätt har varit den som fick det att hända. Kristersson försöker visa en politisk tuppfjäder, försöker framställa sig som mer än han är, försöker vinna politiska sympatier och framstå som handlingskraftig. Men om detta vore sant så skulle alltså Kristersson vara ansvarig för Finlands vilja att ansöka, Putins anfallskrig , euromaidan, orangearevolutionen osv osv.. visst Kristersson vill brösta upp sig, men det gör det inte sant oavsett vad han sagt eller ljugit eller inte ljugit om.
Oavsett vilka mål olika partier har så har vi inte den formen av styrning av statens olika delar i Sverige, det finns många som tror att det är så, det finns många som önskar att det är så, men ministrar kan inte styra affärsverk på det sättet du vill göra gällande - oavsett vad MP sagt eller inte.
Jönssons argument bygger på falska premisser ,det har visats i tråden tidgare. Jönssons argumentation och video är jönserier,. Varken mer eller mindre. Det förstår du också om du vill. Men jag tror du om inte vill utan hellre vill tro på falska narrativ för att visa upp en verklighet som är annorlunda än den egentligen är.
Tom Araya skrev 2022-09-12 20:11:46 följande:Osaklig kritik!
Menar du att MP's representanter ljuger om vad de själva säger att de utfört och har som mål?
Redogör för de fakta du anser säger något annat och argumentera för det. -
Jag säger att du argumenterar utifrån felaktiga premisserTom Araya skrev 2022-09-12 22:40:07 följande:Du menar alltså att MP ljuger om hur de medvetet påverkade utfallet?
Att inget av deras ageranden kunde påverka?
Du förnekar alltså
-Att mp och s var överens om att kärnkraft ska ersättas med sol, vind och annan förnybar energi, som mp skrivit på sin hemsida?
-Åsa Romsons uttalande att "vi ska säkerställa att kärnkraft läggs ner under den här mandatperioden" samtidigt som Vattenfalls dåvarande kärnkraftsutvecklingschef uttalade att de inte har några planer att stänga ner någon kärnkraft under perioden.
-Lise Nordins uttalande i Di; "det är regeringen som bestämmer vad Vattenfall ska syssla med och det är Vattenfalls uppgift att verkställa det som regeringen beslutar".
-Lise Nordins uttalande i Di att Vattenfalls dåvarande VD Magnus Hall skulle få sparken om han fortsätter att kritisera regeringens energipolitik med målet att kärnkraften ska avvecklas och att all energiproduktion ska vara förnyelsebar senast
-Lise Nordins egna ord om hur s och mp bestämde att Vattenfall inte ska lägga resurser på planer för ny kärnkraft.
-Utbytet av personer i Vattenfalls styrelse till av mp valda kärnkraftsmotståndare och hur det har påverkat Vattenfalls inriktning.
-Existensen av sk informell styrning av statliga bolag, eller som Nordin själv uttrycker det; "man säger till bolaget vad man vill av dem."
-Att Lorentz Tovatt (mp) anser att mp ska ha cred för att ha avvecklat kärnkraft och att de troligen varit kvar i drift om det inte vore för mp.
-Att den rödgröna regeringen höjde kärnkraftens effektskatt i syfte att göra kärnkraften olönsam.
...eller vill du argumentera för att detta inte haft betydelse för nedstängning av reaktorer under röd-grön regering?
Detta har visats i tråden med inlägg som tidigare bemött allt det du tar upp.
Den stora lögnen är Jönssons spinn av falska påståenden som godtrogna följare okritiskt accepterar. -
Dina inlägg är bemötta av fler olika skribenter. Jag är en av dessa skribenter.Tom Araya skrev 2022-09-12 23:29:08 följande:Ingen har i ett enda inlägg bemött de inlägg från mig där denna HJ-video har länkats till.Padirac skrev 2022-09-12 23:12:37 följande:Jag säger att du argumenterar utifrån felaktiga premisser
Detta har visats i tråden med inlägg som tidigare bemött allt det du tar upp.
Den stora lögnen är Jönssons spinn av falska påståenden som godtrogna följare okritiskt accepterar.