Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Nej, du har förstått fel eller ljuger, kommer med påståendet dragna ur ditt eget huvud istället för att fråga vad jag menar. Spekulativa sanningar?
Det var stödet och att ge plattform till media som sprider konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta jag kritiserade.
Jag är rädd för att konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta legitimeras.
Det är inte en hårfin skillnad.
Alternativhögerns postmodernistiska relativism i fråga om vad som är sant eller inte sant är värt att diskutera.
Nej, du har förstått fel eller ljuger, kommer med påståendet dragna ur ditt eget huvud istället för att fråga vad jag menar. Spekulativa sanningar?
Det var stödet och att ge plattform till media som sprider konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta jag kritiserade.
Jag är rädd för att konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta legitimeras.
Det är inte en hårfin skillnad.
Alternativhögerns postmodernistiska relativism i fråga om vad som är sant eller inte sant är värt att diskutera.
Alvarlig kritik mot den SD-styrda (M/KD/L) regeringens förslag för finansiering av ny kärnkraft från de flesta remissinstanserna.
- - -
Fortsätter:
Regeringens skäl till att höja skatten var dels att den inte höjts sedan 1 januari 2008 och dels att "realvärdessäkra skatteintäkterna och skapa ytterligare finansiellt utrymme".
Fortsätter:
Regeringens skäl till att höja skatten var dels att den inte höjts sedan 1 januari 2008 och dels att "realvärdessäkra skatteintäkterna och skapa ytterligare finansiellt utrymme".
S-retarderingen bemötte inte kritiken utan nöjde sig med att konstatera att "En höjd skatt på termisk effekt medför högre fasta kostnader för producenterna av el från kärnkraft. Därmed bidrar förslaget till en omställning av energisystemet"
Efter höjningen utgjorde skatten cirka 1/3 av kärnkraftens produktionskostnad, samtidigt med mycket låga elpriser.
Nu har 4 reaktorer stängt och resultatet är tydligt ? överföringskapaciteten & kraftsystemets stabilitet minskade, den fossila produktionen och kostnaderna ökade.
Mp själva beskrev detta som en stor framgång. Flera reaktorer skulle läggas ned och samtidigt tog man ett "helhetsgrepp" om Vattenfall och stoppade nybygge. (R5 och R6 som kunde stått färdiga nästa år!)
S beskrev det som en politisk uppgörelse där kärnkraften skulle fasas ut för 100% "förnybar energi."
I den "energikommission" som tillsattes var bland det första man gjorde att lyfta ut systemfrågan från förhandlingarna. Det stod klart att man inte skulle komma överens. I stället skulle politikerna förhandla om vilka kraftslag som var välkomna.
Men enligt vissa självutnämnda förståsigpåare skulle man inte fokusera på effekterna. Det viktiga var att det fanns en kompromiss! (som dessutom i princip enbart bestod av kortsiktiga politiska egenintressen).
Även beskrivningen om energiöverenskommelsen är bisarr.
Sd var aldrig med på överenskommelsen. L lämnade under förhandlingarna eftersom regeringen vägrade överge 100% förnybart. Kd och M lämnade överenskommelsen december 2019.