Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Så allting gick skrev 2022-12-30 09:55:13 följande:
    Fast det  stämmer inte.

Ta en titt på Norge just nu, dom har en strålande o förmodligen den bästa vattenkraften i hela norden, både i går och idag har dom högsta elpriset i norden.
    Södra Norge importerar och har 3 ggr så högt elpris. än Sv, Fin, Dk.
    Dvs även dansken, finnen, Letten, Estland o Litauen  har lägre el pris än norrmännen.
    Vad är det som inte stämmer?   Menar du att beskrivningen av marginalprissättning och elhandel inte är sant?

Menar du att elhandelsprisern ai Sverige inte hänger ihop med marginalprissättning, export, import och energibörsens priser?

Vad menar du inte stämmer?
    Så allting gick skrev 2022-12-30 10:13:09 följande:
    Som sagt titta på Norge just nu, dom importerar och elen kommer från tysken, resultat dom har 3 ggr så högt elpris än övriga nordiska länder.

Allt beror på att europa mjölkar ur vattenkraften från norr, norrmännen riskerar låga lager i magasin, tvingas till import. Dvs det räcker inte med enbart vattenfall och vindkraft, det behövs en stark planerbar produktion, som både Sv o Finnen har för att stå emot jojo-effekten.
    Det är ju helt otroligt.

Just nu vid 13-tiden importerar Norge lika mycket el från Sverige som från Tyskland - det är inte frågan om att el transporteras från norra Norge till södra Norge fgenom de svenska ledningarna som det kan vara. Norge exporterar dubbelt så mycket el  till UK som de importerar från Danmark.  

Sverige har samma elpris i alla elområden. Sverige och Danmark är nettoexportörer 
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2022-12-30 15:14:05 följande:
    Bara menar det politiker gör kan vanliga arbetare göra, dvs dom gör det legitimt.

Jag som själv bossar kanske ska passa på o göra liknande, vid upphandlingar osv. Ska se reaktion., bara skratta o sedan inte skicka underlagen, vet att jag varit sugen ibland o göra så, men nu är det helt ok.

Visst får dom skratta enligt mig, tycker det är lite trist o se inom politik ang Sveriges framtid. förklarar bara att det inte är så noga vad som händer eller sägs, finns film, hahah,hon såg inte så glad ut Ebba

www.gp.se/nyheter/sverige/magdalena-andersson-erk%C3%A4nner-skrattade-%C3%A5t-ebba-busch-1.88692013
    Om du försöker upphandla tjänster och finansiella lösningar av EB som konstant ljuger om både din verksamhet och den verksamhet hon driver och ni båda känner till det är de att väl lika bra att du skrattar åt henne när hon säger att det är viktigt att vara uppriktig och hålla sig till sanningen.
    Men du kanske gör affärer med skojare utan att skratta?

Själv gjorde jag en grundlig genomlysning av avtalsvillkor och av leveransorganisationen för en affär på andra sidan 10-miljonersstrecket och fann att det inte var mycket av de krav vi ställde som uppfylldes eller ens kunde uppfyllas av den leverantören. Och visst skrattade jag då de skarvade samtidigt som både jag och de själva visste att de inte kunde eller ens hade förmåga att uppfylla det de lovade.   
    EB har inte vuxit i rollen som statsledande minister eller ens minister. Det som funkade med att trashtalka oliktänkande med olika lögner funkar inte som minister i en regering.

Kanske blir det bättre, men jag tror att EB kommer att ha svårt att växa i sin roll.
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2022-12-30 14:04:57 följande:
    Vi ser en klar förändring inom Svensk politik.
    Det börjar likna en lekstuga, eller mobbing eller hur man vill se det, finns inga anledningar till att inte bete sig professionell.

Kan liknas som för alla, en dag på jobbet, skulle arbetskompisarna börja bete sig som Magda är frågan om det accepteras.

-

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch möttes av ett spritt fnissande när hon i SVT:s partiledardebatt svarade på kritik om regeringens klimatpolitik.

? Det var ju det här med att säga sådant som är sant igen, som är så viktigt i alla fall för mig, sa hon i den direktsända partiledardebatten.

Flera partiledare hördes skratta utanför bild, bland annat Miljöpartiets språkrör Per Bolund, vilket möttes av en snabb blick av Ebba Busch.

Nu erkänner Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson att hon var en av dem som fnissade åt uttalandet. 

? Ja, det gjorde jag. 

Tyvärr är det UK som lajvar 'den vuxne i rummet' och EB som försöker leka minister. Lekledare är Åkesson som också bestämmer vad de som deltar i leken får säga eller inte säga, samma med vad journalister och media får rapportera.
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2022-12-30 19:03:03 följande:
    Visst är det lite så, vi som suttit i förhandling med statliga bolag vet att det inte är så noga, först trodde jag att det var seriöst. För att sedan inse att det är inte seriöst, vissa företag börja skicka mina släktingar som var anställd hos dom, för att det sedan stod en whiskey flaska anonymt utanför dörren hemma, man har bara sina aningar vem som levererat flaskan.

Liknande är det som ordförande, sitter i två styrelser, andra vid protokollet.
    Men styrelse ordförande där har samma uppfattning som mig, vi bollar idéer och snackar ihop oss vilka beslut vi ska ta, på så sätt vinner man majoritet vid möten.

Utöver det väljer man vem man anlitar till alla uppdrag o vad som ska utföras.
    Jag tar personligen via mitt företag in arbeten jag själv beslutar om, vilket blir lite lustig, eftersom jag får alla andras offerter. I det statliga bolaget berätta chefen att han inte riktigt våga låta mig göra så, ok jag skriver min kollega som uppdragsgivare, där han i sin tur lejer mig o han får procent. Chefen det kan börja cirkulera snack om någon ser det, var inte orolig ingen kommer förstå något. Av den enkla anledning dom ser inte vem som fakturerar., det är jag o chefen som attesterar alla fakturor.

Liknande ser jag med regeringen, man har sin egna uppfattning, bara det att man har svårare att nå majoritet. Men får man majoritet kan man gå fram med det man själv tror på, dvs driva sin egna åsikt. Genom att titta på klipp som detta med Ebba förstår man att det är inte högre krav i riksdagen heller. Dom är inte smartare eller bättre dom heller, dom är bara glada dom fått ett bra väl betalt arbete som alla andra.
    Korruption?

Det är lite mer än den som skryter om att jobba svart för att slippa bidra till samhället, samtidigt som denne klagar på det samhället erbjuder. 

Jag tror mig förstå vad du anser om EB et al.. och att du är av samma skrot och korn.

Who knows?
  • Padirac
    mari123 skrev 2022-12-30 22:31:50 följande:

VEM hade kunnat se detta komma? FANNS det några varningstecken under resans gång? Kommer det som en fullständig CHOCK för den som bor i eluppvärmd villa att elräkningen tar knäcken på ekonomin? Man undrar,,,,,,,,,

Jag har fler i min närhet som absolut trodde detta skulle komma med en rödgrön regering och på fullt allvar trodde att de brunblå skulle ge dem elpriser och bränslepriser som långt innan pandemin.  De förstod absolut ingenting av den gemensamma europeiska elhandelsmarknaden eller marginalprissättningen och inte heller att vissa skatter och reduktionsplikt för bränsle är reglerade genom EU.  Var de lurade av valpropaganda från de brunblås eller ville de inte förstå då det var enklare och han mer effekt på opinionen och på de egna känslorna att påstå att det var den rödgröna regeringens fel. 

Nu verkar det med den nya regeringen ha blivit värre än det var med den förra regeringen, inte bara läget utan framför allt desinformation och uppenbara lögner från ministrar som förnekar det de själva sagt trots att det finns väl dokumenterat och allmänt tillgängligt. 

Vi har en svag regering med svaga ministrar, till och med en historiskt svag statsminister så här långt.  Världen häpnar över hur de borgerliga lierat sig med det bruna SD, ett parti som inte bara är grundat av nazister och fascister utan också idag dras med regelbundet återkommande skandaler med nazister och auktoritära förebilder och samröre med dessa.

Det är många som långt tidigare såg det Tidöavtalet innebär för en svag regering. 
  • Padirac
    mari123 skrev 2022-12-30 23:13:30 följande:

FAST även om SD är nazister och alla vi som röstade på dem också........så påverkas väl inte tillgången på el? När man slänger ut värmepannan innan man har en godtagbar ersättning så blir det kyligt.

Det finns säkert nazister som röstar på SD, men det betyder inte att alla som röstar på SD är nazister - varför kommer du med såna löjliga argument?

Om du tittar på i Sverige tillgänglig producerad el historiskt så ser du att Sverige över 10-tals år importerar mindre el och exporterar mer el. 

Varför påstår du att värmepannan kastats ut när det inte är sant på något sätt?  

Skälet till att elhandelsmarknaden infördes gemensamt i fler länder är att varje land inte ska behöva bygga elproduktionsanläggningar med en kapacitet som är överdimensionerad under stora delar av året, det skulle trycka upp priserna ordentligt för elanvändarna, alla dessa enorma anläggningar som används ett litet antal dagar varje vinter och sen bara står och kostar pengar då elen inte behövs.

Jag vet inte om du inte förstår eller om du inte vill förstå.

Den svenska tillgången på el producerad i Sverige är i stort sett oförändrad med en överkapacitet då Sverige är en stor elexportör. Påverkar SDs styrande och kontroll över regeringens arbete elpriset?   Det är väl inte otroligt att SD ställt krav på regeringen som gör att regeringen måste ägna sig åt andra frågor än att se till att elstöd betalas ut till de som har behov av och rätt till detta. Istället pratas det nu om slutet av februari.. säkert .. :-/

Det är däremot helt säkert att det från SD och från många av deras sympatisörer kommer falska påståenden, ohederlig argumentation och lögner. 

Räknas ditt inlägg om värmepannor dit? Påståendet om att alla som röstar på SD är nazister, räknas det dit? Falska påståenden, ohederlig argumentation och lögner? Något annat?
  • Padirac
    mari123 skrev 2022-12-31 05:26:40 följande:
    Men så går ju tongångarna ständigt. Jimmie Å Som Hitler som vill "skicka hem alla invandrare" *typ*. Man trodde väl att EU-migranterna skulle komma till skada efter valet? Nä de sitter kvar och "hej-hejar" som vanligt och det är ju härligt humant? Elkostnaden för mig i min sedan decennier betalda BR gick upp med ca 40:- i det gemensamma avtalet. FINNS det ens folk som får problem att betala eller är det ngt media målat upp? Jag vet inte vad jag ska tro och är glad att jag inte bor eluppvärmt. Gjorde det tidigt 80-tal och minns de där elementen som ömson var iskalla och glödheta.
    Det finns de privatpersoner som tecknat elavtal med bundna priser. samma med företag och industrier som har hög förbrukning. Elräkningarna för dessa kommer av naturliga skäl inte att vara ett problem att betala pga höjda elkostnader.  

Sen finns det de som har rörlig pris baserat på ett månadssnitt och så finns det de  som har timpris. där är det andra kostnader..

Jo, tongångarna från de som röstar på SD är ofta att de själva och de 20% som röstar på SD blir utmålade som nazister så fort någon pekar på det SD själva skrivit i sin vitbok: att SD grundades av fascister, nazister, vitmakt och rasister.  Den bruna offerkoftan SDs väljare har värmer säkert Åkesson och de andra topparna i SD.

www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ilsknar-akesson-till-kallar-du-mig-for-nazist
  • Padirac

En del av propagandan SDs bruna följe sprider är just att migranter är bättre omhändertagna än de svenska medborgarna. Det är en del av det etnonationalistiska narrativet som handlar om att skapa misstroende och förflytta gränserna för vad som anses vara sanning och vad som kan och inte kan sägas. 

Vilket skitsnack du drar fram, nybyggare? . Det är bara att titta på forskning och utanförskap och allt som följer med det för att veta att du sprider brun propaganda. 

mari123 skrev 2022-12-31 13:15:59 följande:
    Vara hur det vill med den bruna offerkoftan! MEN det viktigaste är väl att ingen asylant, flykting, EU-migrant eller papperslös etc kommer till skada? SD har funnits i många år och nu har de mer inflytande än någonsin men jag tror vi kan vara trygga i att absolut ingen nybyggare kommer att drabbas negativt. De är ofta mer omhändertagna än vi själva och det kommer inte SD att kunna ändra på om de nu skulle vilja.
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-12-31 13:54:00 följande:
    Varför skull någon som inte är nazist rösta på ett nazistiskt parti? Genom att ständigt utmåla SD som nazister så utmålar ni samtidigt de som röstar på SD som nazister.
    You tell me {#emotions_dlg.flower}
  • Padirac

Att SD har rötter i nazism och fascim har till och med SD erkänt genom att den första delen av sin vitbok.

Samtidigt säger SD att de aldrig ska glömma eller överge sina rötter. 

www.aftonbladet.se/ledare/a/PRKg0J/jimmie-akesson-ar-stolt-over-sds-rotter

nattuw skrev 2022-12-31 13:54:00 följande:
    Varför skull någon som inte är nazist rösta på ett nazistiskt parti? Genom att ständigt utmåla SD som nazister så utmålar ni samtidigt de som röstar på SD som nazister.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko