Digestive skrev 2024-12-17 20:37:07 följande:
Och behovet av import uppstår gärna när priset är som högst.
Energisystemen behöver dock ha redundans och i oroliga tider så är det väl särskilt angeläget att ha en högre beredskap och ett mindre utomstående beroende. EU blir inte starkare av att vardera medlemsstat är helt beroende av övriga medlemsstater - det vore bara en kedja av svaga länkar.
Det är även tänkt att vi näst intill ska fördubbla vår elproduktion fram till 2040 så det lär inte dröja länge innan nya produktionsanläggningar bakas in i systemet och vi behöver bygga nya för redundans - och så vidare i den pågående elektrefieringsprocessen som jag trodde att du stod bakom.
klyban skrev 2024-12-17 18:00:01 följande:
Vore intressant och veta vad de inbillar sig argumentet är, för just nu ser det mest ut som ett svart och vitt argument och att vi måste skaffa kärnkraft pga att någon enstaka dag på året så krävs det annan energi startas upp(OCH planebar energi, och ändå duger det inte för dessa få dagar.)
Det var snarare en rättelse än något argument och för min del går det lika bra med fler gasturbiner (som S verkar snegla på).
Så långe vi kan lösa gasen utan att göra oss mer beroende av Ryssland så spelar det mindre roll vilken typ av planerbar elproduktion vi bygger - gas, kol, kärnkraft, whatever.
Smutsigare elproduktion - som den från gas och kol - kan bli framtidens beredskap/reservkraft och när vi har lyckats bygga ut det elsystem som framtiden kräver med renare teknik (precis som Oskarshamns oljeverk är dagens beredskap/reservkraft).
Ehh .. priset beror på efterfrågan och inte tvärt om
Det är inte så att efterfrågan uppstår när priset är som högst, tvärtom minskar det höga priset efterfrågan. Det är just en av poängerna med marginalprissättningsmodellen.
EUs gemensamma marknad med fri rörlighet av varor och tjänster avser att stärka medlemsländernas ekonomi, konkurrens med omvärlden, samarbete mm. Genom att varje enskilt land inte ska behöva bygga ut ett kostsamt produktionsöverskott som inte nyttjas mer än tillfälligt under året minskar kostnaderna för varor och tjänster.
Styrkan finns i samarbete och gemensamt användande av resurser och beroende av varandra. Eu som kommer ur EG och före det ur kol och stålunionen är en tunn fernissa av ömsesidigt samarbete och beroende gör att undvika de konstanta konflikter och krig som funnits mellan europeiska länder under många 100-tals eller 1000-tals år.
Ingenting av det som jag skrivit ovan står bakom eller står inte bakom den pågående elektrifieringen. Det är någonting annat du nu pratar om.
Det jag skrivit handlar om vad som påverkat priset på el och att Sverige inte löpande är beroende av import annat än ett fåtal tillfällen eller timmar under ett år för att förse industri och andra konsumenter med avtalad elleverans/ förbrukning.
Det var väl så att S höll med PM Nilsson /Timbro att en effektreserv i form av gasturbiner skulle vara billigare och snabbare att få igång än att vänta på kärnkraftverk som industri/näringsliv är tveksamma till så länge inte politikerna har gjort en bred politisk överenskommelse med långa spelregler.