• Aschi

5-månaders skriker vid besök/besökare

Känner igen det du skriver. Vår son var (och kan fortfarande vara) precis så!

Det började när han var 5 månader gammal, han skrek så fort vi fick besök, så fort någon annan än jag eller hans pappa ens kollade på honom och så fort han hörde ett annat barn gråta.

Men jag försökte inte begränsa oss utan jag åkte på mammaträffar, tog med honom på restauranger, i gallerior och sedan utomlands. Jag vande honom försiktigt och korta stunder och var lugn inför honom och han tyckte snart det var jättekul. Sen var det inte lika jobbigt, inte med vuxna iallafall (om de inte kom för nära förstås).

Han är idag 2 år och han blir fortfarande precis så MEN bara när vi har besök av eller när vi besöker någon med barn. Då måste han panikskrika en 30-45 min men sen går det över och han leker hur bra som helst. Även fast vi är hos hans jämnåriga kusin som han träffar ofta. Har aldrig förstått vad det handlar om men det verkar vara någon grej han har med andra barn.

På förskolan går det däremot bra, där är han kung.

Så mitt tips, vänj in han försiktigt men begränsa dig inte - träffa de du vill och gör vad du vill men lite i hans takt.. Lycka till!

Svar på tråden 5-månaders skriker vid besök/besökare