Inlägg från: Värphönan |Visa alla inlägg
  • Värphönan

Ensam på ultraljud

MrsJenka skrev 2020-12-04 13:57:20 följande:

Usch, min bebis dog i magen i v.21 i våras (av hydrops fetalis till följd av en förkylning som jag själv inte fick symptom av, men som tillslut dödade bebisen.) Alla turer kring det, utan min partner var verkligen vidriga.

Nu är jag gravid igen och försöker bita ihop och ta mig igenom alla vårdbesök utan honom. Jag ser verkligen inte fram emot ännu ett RUL utan honom, men det är som det är. Det bästa vi kan göra åt situationen är enligt mig att le mot varandra och småprata lite i väntrummen så att vi känner oss lite mindre utsatta:)

Hej! Förlåt att jag frågar, kan bebisen få det av att jag får en förkylning? Va idag och skulle göra kub men kom därifrån med en läkartid istället. Stor vätskeansamling i bebisens buk som hon inte kunde se var den kom ifrån. När jag läst på nu och sett bilder verkar Hydrops Fetalis inte helt osannolikt :( så är rätt inställd på att behöva avbryta graviditeten i förtid :,(

Förstår inte hur jag ska hålla ihop i det där väntrummet när jag ska träffa läkaren.
  • Värphönan
    beccagranen skrev 2021-02-16 07:17:49 följande:

Jag ska på RUL idag, och här får partner inte vara med. Personligen tycker jag det är helt fel, om min man skulle bära covid så gör jag det med med största sannorlikhet, Med de krav som är med munskydd, avstånd så kunde man anpassat det yttligare lite till med ex en skärm bredvid sängen så att inte personal kommer i direktkontakt. Det känns diskriminerande och som att man berövar fadern det enda dem faktiskt kan få vara med om under en graviditet. Inte minst om det påvisar några fel, så borde kvinnan ha rätt att få stöd av sin partner. Nu är det tur att detta är mitt 3e så min man har fått uppleva det tidigare, men jag ska ändå ha med honom på videosamtal. 

Hos oss får man inte filma eller köra videosamtal under kub eller rul. Va på kub igår och fick ett jobbigt besked och inte ens till läkarundersökning i veckan nu får min partner följa med. Enbart om det blir tal om att avbryta graviditeten för pga allvarliga skador får han eventuellt komma in. :(
Svar på tråden Ensam på ultraljud