Inlägg från: bananmilkshake |Visa alla inlägg
  • bananmilkshake

Ensam på ultraljud

Det är inget att göra, tänker jag. :( Jag fick gå själv på ultraljud som visade MA, två gånger. Fruktansvärt. Nästa gång (om) jag blir gravid, så tänker jag nog se om det går att få med min partner för mitt hjärta kommer inte orka om det händer igen och jag ska behöva gå ut till honom och berätta. Jag vet att vissa ställen låter partner följa med "under särskilda omständigheter" men vad det innebär vet jag ju inte. 

Dom brukar ju erbjuda att man kan ha partnern med på videosamtal dock!

• bananmilkshake
    Sannapanna4 skrev 2020-12-03 17:25:48 följande:

Jag hoppas verkligen att din partner får följa med nästa gång! 

Tack snälla!
  • bananmilkshake
    MrsJenka skrev 2020-12-04 13:57:20 följande:

Usch, min bebis dog i magen i v.21 i våras (av hydrops fetalis till följd av en förkylning som jag själv inte fick symptom av, men som tillslut dödade bebisen.) Alla turer kring det, utan min partner var verkligen vidriga.

Nu är jag gravid igen och försöker bita ihop och ta mig igenom alla vårdbesök utan honom. Jag ser verkligen inte fram emot ännu ett RUL utan honom, men det är som det är. Det bästa vi kan göra åt situationen är enligt mig att le mot varandra och småprata lite i väntrummen så att vi känner oss lite mindre utsatta:)

Så fruktansvärt. :( Vissa har ju undantag vid speciella skäl, kanske du kan höra om det gäller dig? Det tycker jag det borde, det är ju otroligt traumatiskt det du varit med om. Annars som några redan skrivit här så låter ju vissa privata mottagningar partnern följa med, med munskyddskrav tex. 

• bananmilkshake
    Anna 428 skrev 2021-02-16 06:05:41 följande:
    Verkligen inte. I mitt hemland går kvinnor alltid på alla läkarbesök/ barnmorskor besök själva eller i värsta fall med sin mor. Vad är det som är så heligt med graviditeten som måste delas hela tiden med sin partner?
    Ja resultatet av att utesluta pappan riskerar ju att bli en pappa utan känslomässig anknytning till sitt barn, och en mamma som mer och mer få ta allt ansvar. 
  • bananmilkshake
    Solblomma30 skrev 2021-02-17 18:30:07 följande:

Nej men, alltså, det är väl en ganska extrem tanke? Min man har varit med på två av kanske 18 ultraljud under mina fyra graviditeter och han är världens bästa pappa, som delar allt ansvar med mig.

Jag tycker personligen inte att ultraljuden handlar om att knyta an till fostret. Det är ju en svartvit bild av anatomiska delar på en bildskärm liksom. Isåfall är det väl viktigare att mannen känner sparkar, pratar med magen osv. Jag förstår inte hur den väldigt otydliga ultraljudsbilden ska göra att han knyter an så mycket?

Och som nån sa, mannen kan sitta någonstans i närheten för att stötta vid dåligt besked?

Jo, du har rätt. Det är nog ganska extrema fall! Men jag tyckte hon jag svarade uttryckte sig så tråkigt så jag överdrev lite.
Svar på tråden Ensam på ultraljud