Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Din ärliga åsikt om abort?

För fri abort. Har bistått vid hundratals aborter. Det man skulle kunna se över är gränsdragningen. Vi räddar idag barn i princip i samma vecka som foster får aborteras. Folk som inte jobbar inom abortvården tror naivt att enbart ej livsdugliga foster aborteras i v 21+ vilket INTE stämmer. Att det står en anledning i statistiken från socialstyrelsen betyder inte att verkligheten är en annan. Fullt friska foster aborteras och lever vid aborter upp mot v 22.

Anser att gränsen borde dras ett par veckor tidigare så vi slipper de här fallen som känns etiskt galet.

• Anonym (K)
    KittyK80 skrev 2021-01-10 20:10:52 följande:

Min mans sondotter föddes i vecka 22. Blev förvånad att hon var så stor och utvecklad (även om hon förstås var pytteliten och väldigt "fosterlik" i utseendet. Att tänka sig att abortera ett så pass stort foster känns .... ja, otänkbart svårt. Håller med om gränserna. Med det sagt, också för abort.

Ja de är ju väldigt mycket barn i den veckan.

Hoppas det gick bra för din mans barnbarn!
  • Anonym (K)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 23:06:35 följande:

Fast då är det inte heller abort utan en tidig igångsättning fast man inte tror barnet kan överleva och OM barnet då visar livstecken så måste man försöka hjälpa barnet.

Ett annat barn kan samtidigt aborteras i nästa rum eftersom barnet är en dag tidigare i graviditeten. Det barnet FÅR man inte hjälpa om den visar livstecken och kippar efter luft. Den får ligga och självdö i ett bäcken. Kan ta ganska många minuter, upp till en halvtimme för ungen att dö. 2018 rapporterade samtliga sjukhus som gör sena aborter att just detta skedde flera gånger per år.

Har suttit med foster i famnen som visat livstecken en timme efter de fötts. Tar alltid ut dom ur rummet direkt och tar upp dom från bäckenet. Skulle aldrig kunna låta dom ligga där i och självdö. Att ta upp dom i famnen är det minst smärtsamma sättet att hantera det på. För mig själv.
  • Anonym (K)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-11 08:55:55 följande:

Jag är kvinna och nära nog helt emot abort. Är det den absolut enda utvägen att rädda en kvinnas liv kan det vara försvarbart, då bör aborten ske så tidigt som möjligt.

Men kvinnans liv är inte så mycket värt när hon sedan gör en osäker abort? Eller du kanske tror att abort inte sker där det inte är legalt? Du är inte medveten om hur många kvinnor som dör varje år till följd av illegala aboeter?
  • Anonym (K)
    sextiotalist skrev 2021-01-11 13:31:40 följande:

De flesta foster som blir aborterade efter v 18 är foster som har svåra fosterskador och dessa skulle inte kunna leva efter födseln, senaste statistiken är 70% som aborteras pga fosterskada eller kromosonavvikelse

Inte sällan fosterskada betyder läppspalt. Bara ett exempel. Lätt att tro att det handlar om allvarliga skador när man inte är insatt.
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2021-01-11 16:01:49 följande:

Naturligtvis gör man det. Du kanske inte har gjort en abort själv? Särskilt i "sena" aborter, alltså efter v 12, så tar man först medicin som dödar fostret, sedan driver man ut det. Jag förstår inte varför man skulle ha olika tillvägagångssätt, för att inte tala om att det är totalt oetiskt att låta ett foster ligga och självdö. Om det går till så har Socialstyrelsen har en hel del de borde rannsaka!

Fast nej nej. Du har helt missuppfattat. Mifepristone/mifegyne som man får 1-2 dygn före själva aborten är INTE ett läkemedel som dödar fostret. Detta läkemedel gör att livmoderhalsen mjukas upp inför aborten.

Vid sena aborter lever OFTA fostret när det kommer ut. Som sagt. Jag har vid flertal tillfällen suttit med foster i famnen och väntat på att hjärtat ska sluta slå. Finns säkerligen vårdpersonal som inte tar sig den Rosenborg istället låter fostret självdö i ett bäcken. Det är precis så det går till och socialstyrelsen är mycket väl medvetna om detta.

Därför skulle jag personligen se en sänkning av övre gräns med ett par veckor.
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2021-01-11 19:20:44 följande:

Bara för att vara tydlig, vilken typ av sen abort pratar vi om då? De som är före v 18 eller efter? För jag har gjort en sen, den var i v 16 och då dödade man fostret några dagar i förväg. De sa att det var så det gick till och inte på något annat sätt. Och det är då jag tänker att det kanske är skillnaden på före/efter v 18?

Jag tycker det är fullständigt inhumant att det får gå till så om det stämmer!

Som sagt. Det finns inget läkemedel i svensk sjukvård som aktivt dödar ett foster inför abort. Du har tyvärr missuppfattat detta.
    Anonym (Ö) skrev 2021-01-11 18:58:53 följande:

Fruktansvärt!!! Men varför har dessa kvinnor gjort abort?

Anledningarna är lika många som aborterna. Allt från svåra fostermissbildningar till läppspalt till att de blivit lämnade i graviditeten.
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2021-01-11 20:01:17 följande:

De sa iaf till mig att det var därför! Varför skulle man ta det flera dagar i förväg? Det var inte bara 1-2 dagar heller. På den tiden hinner väl medicinen nästan sluta verka.

Man får mifegyne innan aborten för att livmoderhalsen ska mjukas upp och kunna öppnas/dilateras inför aborten. Den ska med fördel ges ett par dygn innan men ibland ges den tidigare och ibland endast ett dygn före aborten vilket jag själv anser är för tidigt då man ofta ser att själva aborten drar ut på tiden då.

I och med att man tar denna tablett kan man börja blöda, en del aborterar av endast mifegyne men det är ganska ovanligt. Graviditeten kan alltså avslutas i och med intag av tablett och man räknar också att graviditetslängden sista dag är dagen då man tar tabletten. Däremot dödar den aktivt EJ fostret. Speciellt inte större foster.

Det händer även att kvinnor som tagit mifegyne ångrar sig och sedan fullföljer graviditeten och föder ett friskt barn.

Antingen uttryckte de sig väldigt fel eller så blev det ett missförstånd. Vi har som sagt ingenting som dödar fostret i Sverige.
  • Anonym (K)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-12 06:40:16 följande:

Det gäller allt,va? Vi ska tillhandahålla droger för att folk knarkar ihjäl sig på(ännu) farligare orena blandningar?

Självklart sker illegala aborter, de har alltid skett och kommer förmodligen alltid att ske. Det gör det inte mer rätt att döda barn lagligen.

Ok det var en riktigt dålig jämförelse. För det första.

För det andra pratar vi inte om att döda barn här. Skulle bli väldigt förvånad om någon alls anser det ok att döda ett barn.
  • Anonym (K)
    Stolt Farsa skrev 2021-01-12 11:43:06 följande:

Så länge läkarna bedömer att en abort är medicinskt genomförbar är det enbart kvinnans beslut. Allt annat är åt skogen enligt mig.

Hur menar du?
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?