Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Din ärliga åsikt om abort?

Jag är helt för fri abort och dömer inte människor. Däremot tycker jag man kan sänka gränsen lite för hur sent man får göra abort. Om det inte är allvarlig fara el så såklart för modern el annat svårt skäl.

Var en sådan förbaskat befrielse efter min abort att jag kände mig överlycklig. Provocerande för vissa, men blev gravid trots skydd och har en kronisk sjukdom. Har redan 3 fantastiska barn. Jag har aldrig ångrat den.

• Anonym (Maria)
    AmericanMommy skrev 2021-01-11 15:17:36 följande:

Tycker att ni har bra abortlagar i Sverige. Jag bor i USA och här kan man abortera till vecka 25-28 i de flesta stater. Nu senaste valet röstade dom om en abortgräns på 22 veckor i Colorado men det gick ej igenom och många tyckte det var inskränkande för kvinnors rättigheter att sätta gräns vid vecka 22.

Kan tillägga att jag är för abort tills vecka 20, men efter det är det risk att man dödar ett livsdugligt foster.

Är democrat, men håller inte med dom i abortfrågan. Lagen Roe v Wade säger att man inte kan abortera livsdugliga foster så förstår inte hur det går ihop.

Oj lite skrämmande sent. Men intressant att få höra om hur det också kan se ut i USA. I Sverige får vi nämligen bara info via medier hur svårt det är att få abort i USA. Då det är vissa/någon (?) delstat som sticker ut åt andra hållet. Sådana ytterligheter verkligen.
  • Anonym (Maria)
    Olivera skrev 2021-01-13 20:41:37 följande:

Abortvården i USA är dels otroligt geografiskt påverkad, dvs i en del stater behöver du resa så långt att du behöver köra i mer än en dag och övernatta för att komma till närmsta abortcenter. Det är dessutom enormt dyrt, kostar många tusen dollar, som ofta inte täcks av sjukförsäkringen (om du ens har någon, eftersom den kommer med anställning har inte unga och arbetslösa någon försäkring alls)

Aborträtten är också hela tiden hotad i (bla) usa eftersom ett av deras partier har det som huvudfråga, vilket ju sticker ut enormt i det sekulerade väst.

Ja, jo jag förstår att det är stor skillnad i delstaterna och de här sjukvårdsförsäkringarna som verkar närmast vara i nivå med u-länder. För den enskilde om du förstår hur jag menar.

Men just att få lite input hur det kan också se ut var intressant, eftersom det enda vi blir matade med i Sverige är att man är emot abort i princip överallt och alla tänker så i USA. Vi har så extremt USA och Trumpfixerade medier här i Sverige tyvärr. Undra vad alla ska skriva om nu när han avgår....Tydligen stod tex hans egna Twitter konto för en ofantligt stor del av Twitters hela trafik. Hoppas hela den skitplattformen dör ut. Twitter bör deplattformeras. Förlåt för extra OT.

Sedan är det väl alla möjliga människor som samlas i abortmotståndet. Är ju knappast bara kristna konservativa, utan finns ju mängder med olika grupperingar. Som har lite olika bakgrund.
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?