Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Din ärliga åsikt om abort?

Jag tycker sena aborter av sociala skäl aldrig ska tillåtas, under några omständigheter. Tycker det vore rimligt att tvångsomhänderta en kvinna som mår så dåligt att hon är benägen att skada sig själv, över sin graviditet i väntan på att barnet växt till sig så pass att hon kunde förlösas med kejsarsnitt. Jag är antagligen rätt extremt i det avseendet. Anser att gränsen för fri abort borde sänkas till 16 eller rent av 14 veckor.

Å andra sidan anser jag rent generellt att en vanlig tidig abort inte innebär större moraliska dilemman än att klippa naglarna.

• Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-10 20:28:54 följande:

Det är vid v. 22 de räknas som livsdugliga men då måste man få tillstånd från Socialstyrelsen, och då måste man uppfylla minst ett av fyra krav. Det kan vara något allvarligt fel på fostret, att mamman lider av någon sjukdom (fysisk eller psykisk) eller att mamman befinner sig i en svår social situation, citerar:

"Faktorer som kan utgöra sociala skäl är enligt rådets ordförande mycket låg eller hög ålder hos kvinnan, en utsatt social situation (exempelvis att fadern är frånvarande, missbrukar eller har misshandlat kvinnan eller att kvinnan har ett svagt socialt nätverk) eller att kvinnan har ett allvarligt missbruk."

www.smer.se/wp-content/uploads/2019/02/Smer-2019.1-Livstecken-efter-sen-abort-1.pdf

Fram till v. 18 är det fri abort, efter det måste man alltså skicka in en ansökan. Man måste dessutom ha genomgått en ordentlig utredning hos en kurator och en läkare.

Med andra ord kunde du ha röstat på det första men ändå kommenterat.

Så sjukt. Skäl för sen abort att fadern är frånvarande.... vilket skämt.
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-10 20:44:47 följande:

Ja det håller jag med om! Jag tycker iofs inte att ett svagt socialt nätverk heller borde få vara grund för abort.

Misshandel, missbruk, våldtäkt, incest... för mig spelar det ingen roll.

Enda sena aborten som är försvarbart är när det handlar om att barnet är så svårt skadat att det inte är livsdugligt eller bara kommer att kunna leva en mycket kort tid under stort lidande.

Helt sjukt att sena aborter exempelvis beviljas för att barnet saknar ben eller ögon.
  • Drottningen1970
    Anonym (?) skrev 2021-01-10 21:11:07 följande:

Jag tycker att man får göra abort av vilken anledning som helst. Utan att dömas. Avsaknad av närvarande pappa, våldtäkt, psykisk ohälsa, sjukdom hos den blivande mamman osv, är helt godtagbara skäl. Eller att man helt enkelt inte vill ha barn just där och då. Alla skäl är godtagbara.

Även i v25? 30?
  • Drottningen1970
    Anonym (?) skrev 2021-01-10 21:27:28 följande:

Nu skrev jag ingen vecka utan anledningarna till abort. När det gäller vilken vecka i mitt tyckte, är jag kluven....

Nej jag vet att du inte skrev nån vecka. Därför undrade jag.
  • Drottningen1970
    Anonym (Ö) skrev 2021-01-10 21:16:27 följande:

Till er som röstar för att abort endast ska vara tillåtet vid våldtäkt:

Varför är dessa barn mindre värda?

Har jag också alltid undrat...
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-10 21:56:16 följande:

Jag skulle nästan utgå ifrån att en kvinna som har ett tungt drogmissbruk skulle få ett missbildat barn och där har jag inga som helst problem med sen abort, och så klart de orsaker du nämner också.

De flesta barn föds konstigt nog med alla delar i behåll även fast modern har missbrukat. Om modern druckit alkohol kan barnet få FAS, vilket inte är ett hinder för att leva ett lyckligt liv. Barn till heroinister föds abstinenta och det kan vara farligt, men dessa bebisar får hjälp med sin abstinens och blir ofta ganska normala, när föräldern missbrukar amfetamin blir det oftast inger barn alls.

Finns ingen anledning att bevilja sen abort där heller tycker jag...
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-10 22:11:40 följande:

Och om det finns fara för mammans liv eller hälsa får man göra hur sen abort som helst också.

Fast då är det inte heller abort utan en tidig igångsättning fast man inte tror barnet kan överleva och OM barnet då visar livstecken så måste man försöka hjälpa barnet.

Ett annat barn kan samtidigt aborteras i nästa rum eftersom barnet är en dag tidigare i graviditeten. Det barnet FÅR man inte hjälpa om den visar livstecken och kippar efter luft. Den får ligga och självdö i ett bäcken. Kan ta ganska många minuter, upp till en halvtimme för ungen att dö. 2018 rapporterade samtliga sjukhus som gör sena aborter att just detta skedde flera gånger per år.
  • Drottningen1970
    Anonym (?) skrev 2021-01-10 22:26:30 följande:

Svaret är både till dig och Drottning. Ja, jag tycker nog att sena aborter (efter v 18) är okej av vilka anledningar som helst. Det borde rimligtvis vara den gravida kvinnan som bestämmer det. Skulle man sänka gränsen till tex v 12, då får man rätta sig efter det.

Du tycker alltså att det vore ok med en abort i 8:e månaden?
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-10 23:16:57 följande:

Nej det står uttryckligen i källan jag lämnade förut att man får abortera när som helst i graviditeten, alltså även mot slutet, om det visar sig att det är en fara för mammans liv/hälsa. Jag tolkar det som att man först ser till att döda fostret på medicinsk väg innan igångsättning. Hade man menat tidig igångsättning hade man skrivit det och inte abort.

Abort står ju för att avsluta och graviditeten avslutas ju oavsett vad du kallar det. Oavsett så år det så att om ett barn efter aktuell vecka föds oavsett orsaken till att den föds (missfall eller avbrytande av graviditen, så måste man hjälpa barnet när det kommer ut och visat livstecken i ena fallet, men i det andra fallet får man inte...

Nej självklart dödar man inte ett barn som ska födas om två veckor i magen med flit. Der skulle räknas som mord eftersom barnet har egen juridisk status. Däremot kan man avbryta graviditeten även om det riskerar barnets liv.
  • Drottningen1970
    sextiotalist skrev 2021-01-11 13:31:40 följande:

De flesta foster som blir aborterade efter v 18 är foster som har svåra fosterskador och dessa skulle inte kunna leva efter födseln, senaste statistiken är 70% som aborteras pga fosterskada eller kromosonavvikelse

Fosterskador javisst så är det. Men notera att dessa fosterskador kan handla om nåt så simpelt som att det fattas en hand och inte alls behöver handla om svåra saker som att man saknar hjärna exempelvis.
  • Drottningen1970
    Sockerplanta skrev 2021-01-11 12:59:38 följande:

Jag önskar att alla kvinnor i hela världen hade rätt till fri abort. 

Jag förstår att man kan spekulera i skälen till abort men en kvinna ska aldrig vara tvungen att berätta varför hon vill utföra en abort och att beslutet om abort utifrån det ska fattas av någon annan. 

Fri abort är ju en tolkningsfråga. I kina kan man göra abort i nionde månaden, i andra länder är det fri abort till vecka 7, hos oss fri abort till v 18.

Således känns det ju helt relevant att diskutera de etiska omständigheterna omkring abort. Begreppet fri är rätt missvisande. Vi har inte FRI abort, utan regler som tillkommit utifrån medicinsk kunskap och fakta. Om forskningen går framåt och kunskaper förändras, så är det rimligt att också göra nya avvägningar omkring etiska regler för abort.
  • Drottningen1970
    AmericanMommy skrev 2021-01-11 15:17:36 följande:

Tycker att ni har bra abortlagar i Sverige. Jag bor i USA och här kan man abortera till vecka 25-28 i de flesta stater. Nu senaste valet röstade dom om en abortgräns på 22 veckor i Colorado men det gick ej igenom och många tyckte det var inskränkande för kvinnors rättigheter att sätta gräns vid vecka 22.

Kan tillägga att jag är för abort tills vecka 20, men efter det är det risk att man dödar ett livsdugligt foster.

Är democrat, men håller inte med dom i abortfrågan. Lagen Roe v Wade säger att man inte kan abortera livsdugliga foster så förstår inte hur det går ihop.

Obegripligt äckligt...
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-11 15:17:38 följande:

Ja men det är skillnad mellan ett dött och ett levande foster beroende på vilket ord som används, och i den där texten är det frågan om abortering och alltså ett aktivt avslutande av fostrets liv. Det kommer alltså inte att överleva och tas om hand när det kommer ut.

Fast så funkar ju inte abort. Det är inte så att man dödar fostret innan det stöts ut/föds. Det handlar om att fostret barnet, inte beräknas överleva själva utstötningsprocessen som man satt igång. Det är inte så att man aktivt ger det gift eller nåt sånt. Utan det är själva förlossningen som man räknar med ska avsluta livet på fostret. Därför är det många foster/barn som faktiskt lever och försöker andas när de kommit ut och där det kan ta en timme för barnet att dö i nån jävla skål när det handlar om väldigt sena aborter.
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-11 16:01:49 följande:

Naturligtvis gör man det. Du kanske inte har gjort en abort själv? Särskilt i "sena" aborter, alltså efter v 12, så tar man först medicin som dödar fostret, sedan driver man ut det. Jag förstår inte varför man skulle ha olika tillvägagångssätt, för att inte tala om att det är totalt oetiskt att låta ett foster ligga och självdö. Om det går till så har Socialstyrelsen har en hel del de borde rannsaka!

Jag har gjort abort i form av skrapning då kommer det givetvis inte ut nåt som lever.

Tyvärr är det exakt så som jag skriver att dessa väldigt sena aborter som det krävs tillstånd för. Att barnet kommer ut levande och tar mer eller mindre tid på sig att dö. Jag trodde som dig förut att det kanske var nåt som hände så sällan att det bara bar en extremt olycklig tillfällighet men så var inte fallet fick jag klart för mig när jag satt mig in i saken. Socialstyrelsen för nämligen statistik på detta och det visade sig att samtliga sjukhus som gör dessa sena aborter rapporterade flera fall var, varje år där barnet visade livstecken och försökte andas med sina outvecklade lungor. Oftas dör de inom några minuter, men inte ovanligt att det tar 20 minuter och ibland över en timme (sällsynt) Vårdpersonal vittnar om hur oerhört psykiskt påfrestande det är att bara låta det ske,ibland i vasken ibland i någons famn som det vittnas om i ett tidigare inlägg.

Folk känner nog inte alls till detta i nån större utsträckning, men sedan jag fick veta detta och satte mig in i många exempel på vilka grunder sena aborter beviljats så som en saknas kroppsdel eller sociala skäl som att pappa slagit mamma, så är jag mer eller mindre rabiat emot sena aborter.
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-11 19:20:44 följande:

Bara för att vara tydlig, vilken typ av sen abort pratar vi om då? De som är före v 18 eller efter? För jag har gjort en sen, den var i v 16 och då dödade man fostret några dagar i förväg. De sa att det var så det gick till och inte på något annat sätt. Och det är då jag tänker att det kanske är skillnaden på före/efter v 18?

Jag tycker det är fullständigt inhumant att det får gå till så om det stämmer!

Pratar om de aborter som sker efter vecka 18. I vecka 20-21 då barnet är på gränsen till livsdugligt. Tänker att marginalerna är för små. När jag själv fick barn envisades MV med att påstå att min graviditet var tre veckor yngre än när jag själv visste att jag blivit gravid.
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-11 19:32:53 följande:

Ja all vårdpersonal är inte lika bra... Man hoppas ju att de blivit bättre på att tidsbestämma foster, ändå ser jag trådar här där fostret omöjligt kan vara i den vecka bm påstår. Suck...

Men du menar att man även låter foster/barn efter v 22 självdö alltså? För om man ska göra en abort så ska man ju inte heller behålla barnet.

Efter v 21+6 får man inte göra abort. Däremot får man avbryta graviditeten om det exempelvis är fara för mammas liv. Men då försöker man även rädda barnet. Tillskillnad från när det görs en abort på ett foster/barn som är tre dagar yngre när det kommer ut. Då får man inte försöka hjälpa barnet/fostret även om det lever och försöker andas på egen hand när det kommer ut.
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-11 19:48:29 följande:

Nej det stod uttryckligen att om det var fara för mammans liv eller hälsa får man göra abort när som helst i graviditeten. Det tolkar jag som att det gäller även efter v 22. Om de försöker rädda barnet eller inte stod inget om just där, men kanske nån annanstans i dokumentet.

Som sagt. Abort betyder avsluta/avbryta. Man avbryter graviditeten eftersom den är en fara för mammans liv. Men barnet är då en egen juridisk person med egna rättigheter. Så om barnet visar liv efter att ha kommit ut har barnet rätt till vård som alla andra människor om möjligt. Dock är sannolikheten för att barnet ska vara dött av förlossningen väldigt hög, så oftast behöver ingen ta ställning.
  • Drottningen1970
    Anonym (Min åsikt) skrev 2021-01-12 18:38:36 följande:

Man kan ha åsikter om mycket men om den egna kroppen bör man få bestämma själv, vilket man också får i Sverige jag önskar det vore så i hela världen.

Det som blir det problematiska med abort är ju att det förr eller senare även inbegriper nån annans kropp/liv. Olika länder/tider/individer har ju olika åsikter om när graviditeten blir en individ med egna juridiska rättigheter som är viktigare än kvinnans rätt till den egna kroppen. Det är helt klart etiska dilemman som man behöver diskutera och problematisera omkring. Det finns ytterligheter i världen som handlar om allt från totalförbud av abort till att man får göra abort ända fram till beräknad födsel. Därför har jag svårt att förstå att man avfärdar vitsen med debatt.
  • Drottningen1970
    Stårschan2 skrev 2021-01-20 08:49:20 följande:

Att barn föds oönskade är bland det sorgligaste som finns. Jag tycker att det är en självklar rättighet för en kvinna att avsluta en graviditet som hon av en eller annan anledning inte vill fullfölja. Det är aldrig ett lätt beslut för den enskilda kvinnan. Jag är djupt tacksam för de kvinnor som har gått före oss och kämpat för att vi ska få denna rätt till våra egna kroppar, och den rätten måste värnas!

Skulle dock vilja avliva myten om att ett beslut om abort alltid måste vara svårt. Vi är rätt många som tycker beslutet var lätt och självklart. Där ingen existensiell ångest överhuvudtaget finns med i bilden. Vad mig anbelangar inte värre än ett tandläkarbesök.

Det är på nåt vis förväntat att man ska må i alla fall lite dåligt av en abort för annars är man en dålig människa/kvinna. Lite skuld förväntas man brottas med liksom. Den i ställningen handlar i grund och botten om unkna föreställningar om att abort är att döda ett barn eller att man varit lösaktig och borde förväntas skämmas över aborten.

Abort kan vara hur lätt som helst. Och det är en bra sak.
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?