Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Din ärliga åsikt om abort?

Anonym (My) skrev 2021-01-10 19:45:56 följande:

Konstiga alternativ. Jag är för fri abort i början av graviditeten men inte av foster som är livsdugliga utanför livmodern.

Det är vid v. 22 de räknas som livsdugliga men då måste man få tillstånd från Socialstyrelsen, och då måste man uppfylla minst ett av fyra krav. Det kan vara något allvarligt fel på fostret, att mamman lider av någon sjukdom (fysisk eller psykisk) eller att mamman befinner sig i en svår social situation, citerar:

"Faktorer som kan utgöra sociala skäl är enligt rådets ordförande mycket låg eller hög ålder hos kvinnan, en utsatt social situation (exempelvis att fadern är frånvarande, missbrukar eller har misshandlat kvinnan eller att kvinnan har ett svagt socialt nätverk) eller att kvinnan har ett allvarligt missbruk."

www.smer.se/wp-content/uploads/2019/02/Smer-2019.1-Livstecken-efter-sen-abort-1.pdf

Fram till v. 18 är det fri abort, efter det måste man alltså skicka in en ansökan. Man måste dessutom ha genomgått en ordentlig utredning hos en kurator och en läkare.

Med andra ord kunde du ha röstat på det första men ändå kommenterat.
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 20:38:56 följande:
    Så sjukt. Skäl för sen abort att fadern är frånvarande.... vilket skämt.
    Ja det håller jag med om! Jag tycker iofs inte att ett svagt socialt nätverk heller borde få vara grund för abort.
  • Anonym (F)
    Anonym (?) skrev 2021-01-10 21:27:28 följande:
    Nu skrev jag ingen vecka utan anledningarna till abort. När det gäller vilken vecka i mitt tyckte, är jag kluven....
    Jag och Drottningen diskuterade just sena aborter, dvs efter v 18, så därför kan man undra om du har samma åsikt även då? Är precis vilken orsak som helst ok då?
    Anonym (?) skrev 2021-01-10 21:11:07 följande:

Jag tycker att man får göra abort av vilken anledning som helst. Utan att dömas. Avsaknad av närvarande pappa, våldtäkt, psykisk ohälsa, sjukdom hos den blivande mamman osv, är helt godtagbara skäl. Eller att man helt enkelt inte vill ha barn just där och då. Alla skäl är godtagbara.

• Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 20:49:37 följande:
    Misshandel, missbruk, våldtäkt, incest... för mig spelar det ingen roll.

Enda sena aborten som är försvarbart är när det handlar om att barnet är så svårt skadat att det inte är livsdugligt eller bara kommer att kunna leva en mycket kort tid under stort lidande.

Helt sjukt att sena aborter exempelvis beviljas för att barnet saknar ben eller ögon.
    Jag skulle nästan utgå ifrån att en kvinna som har ett tungt drogmissbruk skulle få ett missbildat barn och där har jag inga som helst problem med sen abort, och så klart de orsaker du nämner också.
  • Anonym (F)
    Olivera skrev 2021-01-10 22:04:59 följande:
    För att förtydliga det du kanske menar : efter vecka 21+6 får abort inte göras såvida inte fostret inte är livsdugligt, dvs enbart om fostret inte skulle klara en förlossning. Alltså pga sjukdom / missbildning osv hos fostret. Ingen annan anledning beviljas efter 21+6, däremot mellan vecka 18 - 21+6 gäller de anledningar du skrev.
    Tack för förtydligande! Precis så är det, först fri abort till v. 18, därefter med synnerliga skäl till v. 22 och därefter inte alls. Jag ser att jag skrivit väldigt luddigt där i början, så tack.
  • Anonym (F)
    Olivera skrev 2021-01-10 22:04:59 följande:
    För att förtydliga det du kanske menar : efter vecka 21+6 får abort inte göras såvida inte fostret inte är livsdugligt, dvs enbart om fostret inte skulle klara en förlossning. Alltså pga sjukdom / missbildning osv hos fostret. Ingen annan anledning beviljas efter 21+6, däremot mellan vecka 18 - 21+6 gäller de anledningar du skrev.
    Och om det finns fara för mammans liv eller hälsa får man göra hur sen abort som helst också.
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 22:58:46 följande:
    De flesta barn föds konstigt nog med alla delar i behåll även fast modern har missbrukat. Om modern druckit alkohol kan barnet få FAS, vilket inte är ett hinder för att leva ett lyckligt liv. Barn till heroinister föds abstinenta och det kan vara farligt, men dessa bebisar får hjälp med sin abstinens och blir ofta ganska normala, när föräldern missbrukar amfetamin blir det oftast inger barn alls.

Finns ingen anledning att bevilja sen abort där heller tycker jag...
    Ja där skiljer vi väl oss åt då. Men det borde gå att kontrollera med UL också förstås? Iaf fysiska missbildningar, om det finns några.
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 23:06:35 följande:
    Fast då är det inte heller abort utan en tidig igångsättning fast man inte tror barnet kan överleva och OM barnet då visar livstecken så måste man försöka hjälpa barnet.

Ett annat barn kan samtidigt aborteras i nästa rum eftersom barnet är en dag tidigare i graviditeten. Det barnet FÅR man inte hjälpa om den visar livstecken och kippar efter luft. Den får ligga och självdö i ett bäcken. Kan ta ganska många minuter, upp till en halvtimme för ungen att dö. 2018 rapporterade samtliga sjukhus som gör sena aborter att just detta skedde flera gånger per år.
    Nej det står uttryckligen i källan jag lämnade förut att man får abortera när som helst i graviditeten, alltså även mot slutet, om det visar sig att det är en fara för mammans liv/hälsa. Jag tolkar det som att man först ser till att döda fostret på medicinsk väg innan igångsättning. Hade man menat tidig igångsättning hade man skrivit det och inte abort.
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-11 00:22:20 följande:
    Abort står ju för att avsluta och graviditeten avslutas ju oavsett vad du kallar det. Oavsett så år det så att om ett barn efter aktuell vecka föds oavsett orsaken till att den föds (missfall eller avbrytande av graviditen, så måste man hjälpa barnet när det kommer ut och visat livstecken i ena fallet, men i det andra fallet får man inte...

Nej självklart dödar man inte ett barn som ska födas om två veckor i magen med flit. Der skulle räknas som mord eftersom barnet har egen juridisk status. Däremot kan man avbryta graviditeten även om det riskerar barnets liv.
    Ja men det är skillnad mellan ett dött och ett levande foster beroende på vilket ord som används, och i den där texten är det frågan om abortering och alltså ett aktivt avslutande av fostrets liv. Det kommer alltså inte att överleva och tas om hand när det kommer ut.
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-11 15:53:49 följande:
    Fast så funkar ju inte abort. Det är inte så att man dödar fostret innan det stöts ut/föds. Det handlar om att fostret barnet, inte beräknas överleva själva utstötningsprocessen som man satt igång. Det är inte så att man aktivt ger det gift eller nåt sånt. Utan det är själva förlossningen som man räknar med ska avsluta livet på fostret. Därför är det många foster/barn som faktiskt lever och försöker andas när de kommit ut och där det kan ta en timme för barnet att dö i nån jävla skål när det handlar om väldigt sena aborter.
    Naturligtvis gör man det. Du kanske inte har gjort en abort själv? Särskilt i "sena" aborter, alltså efter v 12, så tar man först medicin som dödar fostret, sedan driver man ut det. Jag förstår inte varför man skulle ha olika tillvägagångssätt, för att inte tala om att det är totalt oetiskt att låta ett foster ligga och självdö. Om det går till så har Socialstyrelsen har en hel del de borde rannsaka!
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-11 16:25:49 följande:
    Jag har gjort abort i form av skrapning då kommer det givetvis inte ut nåt som lever.

Tyvärr är det exakt så som jag skriver att dessa väldigt sena aborter som det krävs tillstånd för. Att barnet kommer ut levande och tar mer eller mindre tid på sig att dö. Jag trodde som dig förut att det kanske var nåt som hände så sällan att det bara bar en extremt olycklig tillfällighet men så var inte fallet fick jag klart för mig när jag satt mig in i saken. Socialstyrelsen för nämligen statistik på detta och det visade sig att samtliga sjukhus som gör dessa sena aborter rapporterade flera fall var, varje år där barnet visade livstecken och försökte andas med sina outvecklade lungor. Oftas dör de inom några minuter, men inte ovanligt att det tar 20 minuter och ibland över en timme (sällsynt) Vårdpersonal vittnar om hur oerhört psykiskt påfrestande det är att bara låta det ske,ibland i vasken ibland i någons famn som det vittnas om i ett tidigare inlägg.

Folk känner nog inte alls till detta i nån större utsträckning, men sedan jag fick veta detta och satte mig in i många exempel på vilka grunder sena aborter beviljats så som en saknas kroppsdel eller sociala skäl som att pappa slagit mamma, så är jag mer eller mindre rabiat emot sena aborter.
    Bara för att vara tydlig, vilken typ av sen abort pratar vi om då? De som är före v 18 eller efter? För jag har gjort en sen, den var i v 16 och då dödade man fostret några dagar i förväg. De sa att det var så det gick till och inte på något annat sätt. Och det är då jag tänker att det kanske är skillnaden på före/efter v 18?

Jag tycker det är fullständigt inhumant att det får gå till så om det stämmer!
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-11 19:24:54 följande:
    Pratar om de aborter som sker efter vecka 18. I vecka 20-21 då barnet är på gränsen till livsdugligt. Tänker att marginalerna är för små. När jag själv fick barn envisades MV med att påstå att min graviditet var tre veckor yngre än när jag själv visste att jag blivit gravid.
    Ja all vårdpersonal är inte lika bra... Man hoppas ju att de blivit bättre på att tidsbestämma foster, ändå ser jag trådar här där fostret omöjligt kan vara i den vecka bm påstår. Suck...

Men du menar att man även låter foster/barn efter v 22 självdö alltså? För om man ska göra en abort så ska man ju inte heller behålla barnet.
  • Anonym (F)
    Anonym (U) skrev 2021-01-11 19:38:54 följande:
    Den bortre gränsen för abort är i Sverige v 21+6.
    Drottningen1970 skrev 2021-01-11 19:43:41 följande:
    Efter v 21+6 får man inte göra abort. Däremot får man avbryta graviditeten om det exempelvis är fara för mammas liv. Men då försöker man även rädda barnet. Tillskillnad från när det görs en abort på ett foster/barn som är tre dagar yngre när det kommer ut. Då får man inte försöka hjälpa barnet/fostret även om det lever och försöker andas på egen hand när det kommer ut.

Nej det stod uttryckligen att om det var fara för mammans liv eller hälsa får man göra abort när som helst i graviditeten. Det tolkar jag som att det gäller även efter v 22. Om de försöker rädda barnet eller inte stod inget om just där, men kanske nån annanstans i dokumentet.
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2021-01-11 19:57:49 följande:
    Som sagt. Det finns inget läkemedel i svensk sjukvård som aktivt dödar ett foster inför abort. Du har tyvärr missuppfattat detta.
    Anonym (Ö) skrev 2021-01-11 18:58:53 följande:

Fruktansvärt!!! Men varför har dessa kvinnor gjort abort?

De sa iaf till mig att det var därför! Varför skulle man ta det flera dagar i förväg? Det var inte bara 1-2 dagar heller. På den tiden hinner väl medicinen nästan sluta verka.
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?