Inlägg från: Lainie Kennedy |Visa alla inlägg
  • Lainie Kennedy

Din ärliga åsikt om abort?

Anonym (Använd skydd) skrev 2021-01-11 12:38:44 följande:

Jag tycker man borde lägga pengar på annat än på dem som slarvat med skydd! Vi alla vet ju hur barn bli till, så jäkla svårt kan det väl inte vara att undvika graviditet idag eller? Samhället kan bekosta fertilitetsutredningar och IVFer istället till dem som verkligen vill bli gravida är min personliga åsikt.

Tänker du att de barn som dessa personer tvingas ha blir kostnadsfria efter att de föds? Barn, i synnerhet sådana som ingen vill ha, är dyrt.
  • Lainie Kennedy
    Anonym (Använd skydd) skrev 2021-01-12 07:52:20 följande:

Är man ansvarsfull och skyddar sig för att undvika graviditet så slipper man föda fram barn man inte vill ha. Hur svårt kan det vara!

Uppenbarligen lika svårt som det alltid har varit. Lika svårt som det verkar vara att sluta moralisera och tänka på situationen utifrån verkligheten.

Jag svarade på ett inlägg från dig om kostnader i samband med aborter. Du svarade inte på det jag frågade om-är barn ingen vill ha billigare än aborter? En abort är en engångsutgift. Ett barn som ska omhändertas kostar (i bästa fall) staten i 18 år. Så om det är ekonomiska argument du vill ge, vilket kostar mer: abort eller barn?
  • Lainie Kennedy

Är man ansvarsfull och skyddar sig för att undvika graviditet så slipper man föda fram barn man inte vill ha. Hur svårt kan det vara!

Uppenbarligen lika svårt som det alltid har varit. Lika svårt som det verkar vara att sluta moralisera och tänka på situationen utifrån verkligheten.

Jag svarade på ett inlägg från dig om kostnader i samband med aborter. Du svarade inte på det jag frågade om-är barn ingen vill ha billigare än aborter? En abort är en engångsutgift. Ett barn som ska omhändertas kostar (i bästa fall) staten i 18 år. Så om det är ekonomiska argument du vill ge, vilket kostar mer: abort eller barn?
  • Lainie Kennedy

• Lainie Kennedy
    Anonym (Använd skydd) skrev 2021-01-12 12:20:08 följande:

Vad är du ute efter? Självklart är ett barn bra mkt dyrare än en abort men min personliga åsikt är att är man noggrannare med att skydda sig så behövs pengar varken läggas ut till en abort eller ett barn i 18 år. Är skadan redan skedd ja då är det väl så och inget jag kan göra åt mer än att ha en åsikt. Jag kan inte tvinga någon till abort.

Jag är ute efter ett svar, och nu fick jag det.

Av vilket det framgår att du inte hade tänkt särskilt långt, vilket var vad jag misstänkte. Du får självklart ha både din åsikt och moralisera över andras brister i att skydda sig. Det kan vara mer klädsamt att inte blanda in den ekonomiska aspekten i argumentationen men du får givetvis tycka till var du vill.
  • Lainie Kennedy
    Simmaellersjunk skrev 2021-01-21 08:27:49 följande:

Eller så blir det billigare i längden om samhället lär folk att sluta vara totalt oansvariga och betala för sina egna handlingar.

Det verkar ju sannolikt. Har du några förslag på hur det skulle lösas?
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?