Inlägg från: Stårschan2 |Visa alla inlägg
  • Stårschan2

Din ärliga åsikt om abort?

Att barn föds oönskade är bland det sorgligaste som finns. Jag tycker att det är en självklar rättighet för en kvinna att avsluta en graviditet som hon av en eller annan anledning inte vill fullfölja. Det är aldrig ett lätt beslut för den enskilda kvinnan. Jag är djupt tacksam för de kvinnor som har gått före oss och kämpat för att vi ska få denna rätt till våra egna kroppar, och den rätten måste värnas!

• Stårschan2
    Drottningen1970 skrev 2021-01-20 18:15:18 följande:
    Skulle dock vilja avliva myten om att ett beslut om abort alltid måste vara svårt. Vi är rätt många som tycker beslutet var lätt och självklart. Där ingen existensiell ångest överhuvudtaget finns med i bilden. Vad mig anbelangar inte värre än ett tandläkarbesök.

Det är på nåt vis förväntat att man ska må i alla fall lite dåligt av en abort för annars är man en dålig människa/kvinna. Lite skuld förväntas man brottas med liksom. Den i ställningen handlar i grund och botten om unkna föreställningar om att abort är att döda ett barn eller att man varit lösaktig och borde förväntas skämmas över aborten.

Abort kan vara hur lätt som helst. Och det är en bra sak.
    Sant. Jag ber om ursäkt för att jag spädde på myten om att beslutet alltid är svårt. Du har helt rätt
    Simmaellersjunk skrev 2021-01-20 22:51:57 följande:

Abort kostar pengar.

Min kropp, mitt val!

Då svarar jag:

Mina skattepengar, mitt val!

Abort handlar ytterst om oansvarighet. Folk som inte har disciplin och folk som skiter i allt för de vet att samhället hjälper dem i alla fall.

Tillåt gratis abort ett visst antal gånger per person, sedan när dem gångerna är förbrukade får paret vackert hosta upp slantarna det kostar själva (mellan 7 000 och 10 000 kr per abort). Då ska vi se om de inte tänker sig för innan de knullar nästa gång.

Som skattebetalare är det nog ändå billigare för dig att sponsra en abort än ett oönskat barn, med alla kostnader det för med sig för alla skattebetalare. Billigare om det blir ett skötsamt barn, dyrare om det blir ett traumatiserat barn som blir destruktivt. Om du nu ville skippa den mänskliga sidan av det hela och gå direkt på skattepengarna som argument, alltså.
    .
  • Stårschan2
    Simmaellersjunk skrev 2021-01-21 08:27:49 följande:
    Eller så blir det billigare i längden om samhället lär folk att sluta vara totalt oansvariga och betala för sina egna handlingar.
    Menar du att det är oansvarigt att ha sex om man inte vill ha barn? Enligt ditt sätt att se det borde man alltså enbart ha samlag vid de tillfällen då man vill utöka familjen, och inte annars. Du tycks ju leva i villfarelsen att aborter enbart sker för att folk har struntat i att skydda sig, men så är det ju verkligen inte. Vi är många som blivit oönskat gravida trots att vi skyddat oss, men inget annat än abstinens eller homosex är ju helt 100%-igt säkert.

Varför vill du så gärna tvinga kvinnor att föda de barn de inte anser sig kunna ta hand om, av en eller annan orsak? Varför tror du att så många kvinnor i alla tider har varit beredda att riskera livet för att kunna avsluta oönskade graviditeter? Om det är livet du anser är heligt så är det bättre att lägga din energi på att förbättra livet för de barn som redan är födda men som kämpar för sitt uppehälle på grund av att de inte är välkomna i samhället. Lägg ditt krut på utbildning för fattiga barn eller förbättrade livsvillkor för barnarbetare istället.
  • Stårschan2
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-22 15:12:21 följande:
    Du läser verkligen inte alls va? Definitioner och lagar hindrar inte hur verkligheten ser ut. 

Du svarade inte på min fråga. Hur ser du på att ofödda barn har olika rättigheter till sitt liv i olika länder? Kan ett barn vara ett ingenting(rätt att dödas) i ett land, men i ett annat land är det en människa(rätt att räddas)? Hur går det ihop?
    Nu var frågan inte ställd till mig, men jag svarar ändå. Jag anser självklart att alla kvinnor i alla länder bör ha samma rättighet att bestämma över sin egen kropp. Att man i vissa länder sätter ett embryos rättigheter över en vuxen kvinnas (eller fö den delen en våldtagen ung flickas) rättigheter tycker jag är horribelt och tyder på att landet styrs av religiösa fanatiker.

• Stårschan2
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-22 16:12:35 följande:
    Ändå är det ju inte så. Regler(definitioner) ser olika ut i olika länder. Den ofödda människan är den samma. 
    Ja, och kvinnan är densamma. Alltså borde det vara fri abort för alla kvinnor som vill ha det.
  • Stårschan2
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-22 16:28:55 följande:
    Att döda en helt oskyddad liten människa är inte okej bara för att man vill det. 
    Håller helt med. Men ett embryo är inte en människa, utan en del av kvinnans kropp.

Jag förstår att vi har diametralt olika syn på vad som är liv, och att ingen av oss kommer att övertyga den andra om att hon har fel, och det gör nog du också. Jag har väldigt svårt att ta till mig det närmast religiösa tänket om att något som inte ens är medvetet skulle ha större rättigheter än en färdig människa, med ett verkligt liv att ta hänsyn till. I mina ögon är det lika orimligt som att påstå att varje spermie har rätt till liv.
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?