Anonym (F) skrev 2021-01-11 16:01:49 följande:
Naturligtvis gör man det. Du kanske inte har gjort en abort själv? Särskilt i "sena" aborter, alltså efter v 12, så tar man först medicin som dödar fostret, sedan driver man ut det. Jag förstår inte varför man skulle ha olika tillvägagångssätt, för att inte tala om att det är totalt oetiskt att låta ett foster ligga och självdö. Om det går till så har Socialstyrelsen har en hel del de borde rannsaka!
Jag har gjort abort i form av skrapning då kommer det givetvis inte ut nåt som lever.
Tyvärr är det exakt så som jag skriver att dessa väldigt sena aborter som det krävs tillstånd för. Att barnet kommer ut levande och tar mer eller mindre tid på sig att dö. Jag trodde som dig förut att det kanske var nåt som hände så sällan att det bara bar en extremt olycklig tillfällighet men så var inte fallet fick jag klart för mig när jag satt mig in i saken. Socialstyrelsen för nämligen statistik på detta och det visade sig att samtliga sjukhus som gör dessa sena aborter rapporterade flera fall var, varje år där barnet visade livstecken och försökte andas med sina outvecklade lungor. Oftas dör de inom några minuter, men inte ovanligt att det tar 20 minuter och ibland över en timme (sällsynt) Vårdpersonal vittnar om hur oerhört psykiskt påfrestande det är att bara låta det ske,ibland i vasken ibland i någons famn som det vittnas om i ett tidigare inlägg.
Folk känner nog inte alls till detta i nån större utsträckning, men sedan jag fick veta detta och satte mig in i många exempel på vilka grunder sena aborter beviljats så som en saknas kroppsdel eller sociala skäl som att pappa slagit mamma, så är jag mer eller mindre rabiat emot sena aborter.