Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Din ärliga åsikt om abort?

Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-11 08:55:55 följande:

Jag är kvinna och nära nog helt emot abort. Är det den absolut enda utvägen att rädda en kvinnas liv kan det vara försvarbart, då bör aborten ske så tidigt som möjligt.

Vad anser du om illegala aborter, är det ett bra alternativ, istället för legala aborter?
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-12 06:36:03 följande:
    Anser du att vi inte ska ha några lagar alks bara för att folk ändå bryter mot dem?
    Du kan alltså inte svara på frågan?

Illegala aborter finns och har alltid funnits. Tycker du är att det är ett bättre alternativ med illegala aborter än legala aborter? Svaret är ja eller nej.
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-12 06:40:16 följande:
    Det gäller allt,va? Vi ska tillhandahålla droger för att folk knarkar ihjäl sig på(ännu) farligare orena blandningar?

Självklart sker illegala aborter, de har alltid skett och kommer förmodligen alltid att ske. Det gör det inte mer rätt att döda barn lagligen.
    Kan du inte argumentera hederligt, i alla fall? Man dödar inte barn vid en abort, så sluta skriv det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Använd skydd) skrev 2021-01-12 07:52:20 följande:
    Är man ansvarsfull och skyddar sig för att undvika graviditet så slipper man föda fram barn man inte vill ha. Hur svårt kan det vara!
    Menar du att alla skydd är 100% säkra?
  • Anonym (.)
    Anonym (Llll) skrev 2021-01-12 12:32:25 följande:
    Om man använder sina preventivmedel korrekt så är de i alla fall nära 100% säkra men det finns ju aldrig något som är 100% säkert. Dock så har jag otroligt svårt att tro att anledningen till varför det görs så många aborter i Sverige skulle bero på att de flesta blir gravida trots preventivmedel som används korrekt. Det handlar nog oftast om att man har slarvat med skydd och inte ens använt skydd överhuvudtaget.
    Självklart finns det som som slarvar med skydd. 

Men det tycker inte jag är en anledning till att vara emot abort.
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-20 22:44:49 följande:
    Hur är det nu, kan inte du svara rakt på frågor nu? Drömmer

Vad menar du att man dödar? En människa är alltid en människa, bara i olika stadier. Att man sedan kallar människan för foster är en annan sak, det är en definition. I vissa länder räknas ett barn som ett barn i en vecka och i ett annat land gäller en annan vecka. Det är den bästa illustrationen över denna ondska. Ett barn kan omöjligen vara ett barn i ett land, men ett icke-barn i ett annat land. 
    Du vet lika väl som jag att man inte dödar ett barn när man gör abort. Du har starka åsikter men dålig koll på hur det fungerar i Sverige. Eller rättare sagt, du vet hur det fungerar men kan inte argumentera hederligt, utan använder starka känsloladdade argument, som inte är fakta. 

Att du sedan inte förstår att lagstiftningen kan se olika länder är skrämmande...
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-20 22:39:19 följande:
    Ursäkta, jag utgick ifrån att du kunde tänka själv.... Jag svarade på frågan. Att någon bryter mot lagar är ingen bra anledning till att ta bort lagarna. Illegala aborter är givetvis inte ett bra alternativ, men det gör inte legala aborter bättre. Är det uppenbart klart nu?
    Så du tycker inte att det är bättre med legala aborter? Där ser man. Du föredrar att man riskerar både fostret och kvinnans liv.

Det är så, att om man är emot legala aborter, då accepterar man illegala aborter. 
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2021-01-20 22:51:03 följande:
    Du vet lika väl som jag att man inte dödar ett barn när man gör abort. Du har starka åsikter men dålig koll på hur det fungerar i Sverige. Eller rättare sagt, du vet hur det fungerar men kan inte argumentera hederligt, utan använder starka känsloladdade argument, som inte är fakta. 

Att du sedan inte förstår att lagstiftningen kan se olika länder är skrämmande...
    Att du sedan inte förstår att lagstiftningen kan se olika ut i olika länder är skrämmande...
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-20 23:38:23 följande:
    Jo, man dödar ett barn, en människa, när man gör abort. Jag vet precis hur det fungerar i Sverige, det betyder inte att jag håller med. Jag vet hur lagstiftningen ser ut i olika länder, det är just det som är grejen. Men du tycker kanske att ett barn kan vara ett icke-barn i ett land, men inte i ett annat? Jag är genuint nyfiken över hur du ser på saken. 
    Var finns alla som sitter i fängelse för att de dödar sina barn då?

Ett foster kan aldrig var ett barn någonstans. Du verkar inte kunna skilja på vetenskap och lagstiftning. Är jag förvånad?
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-20 23:42:03 följande:
    Hur är det med läsförståelsen? Nej, illegala aborter är varken ett bra eller ett bättre alternativ. Illegala aborter är dock ingen anledning att kapitulera i sakfrågan, dvs att barnamord(för det är vad abort är) är förkastligt. Att sedan insatser såklart behövs för att förhindra så många illegala aborter som möjligt är självklart. 
    Jag är också uppriktigt intresserad av hur du ser på andra lagar? Människor som bryter mot lagarna kommer alltid att finnas, är det anledning att kapitulera helt? Måste man acceptera och okeja brott för att allt inte är lagligt?
    Illegala aborter är det man får om man förbjuder legala aborter.

Vem har sagt att vi ska kapitulera helt, såvitt jag vet så vill ingen i Sverige att vi inte ska ha någon begränsning alls.
  • Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-21 16:00:18 följande:
    Nä. För i dagens Sverige behöver kvinnor inte bli så förtvivlade, att de måste gå till någon outbildad abortör på en bakgata. Inte när det finns barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, socialbidrag, mödrahem för tillfälligt boende, starkt subventionerade dagis o.s.v.. I den mån en enskild kvinna/tjej inte skulle få den hjälpen hon behöver, trots att hon skulle vända sig till soc, ungdomsmottagning, skolkurator eller annan hjälpinstans - så är det DÄR felet sitter. Och inte i den uteblivna aborten. 

Man kan inte jämföra med situationen i Sverige för hundra år sedan, då en ensam mamma inte kunde försörja sig, sågs som skamlig o.s.v..
    Så du tycker det är OK att det föds barn som är oönskade?

Hur motiverar du kostnaderna för ett oönskat barn om du jämför kostnaden med en abort?

Tycker du att det är OK med aborter i fattiga länder?
  • Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-21 16:44:09 följande:
    Fast det är inte så enkelt, att barn som är planerade får det bättre, alla gånger. Kvinnor kan planera barn av mycket speciella och egoistiska skäl. Hon kanske vill binda en man till sig, eller har en idé om att pressa sitt barn att bli något som hon själv inte fick bli när hon var ung, vare sig barnet vill eller inte. Elitgymnast, operasångare, läkare... Eller såklart, ännu värre och fulare skäl.  

Och på samma sätt, kan kvinnor som blivit oplanerat gravida, bli underbara mödrar för det. Det handlar mer om hur kvinnan ÄR. Om hon är frisk och sund, så går det bra. 

I fattiga länder (och det handlar inte bara om fattigdom utan även om synen på ensamma mödrar) kan man i alla fall förstå det. Jag tycker att det är bättre, att internationella hjälporganisationer hjälper kvinnor som blivit olämpligt gravida i dessa länder att komma därifrån, till en bättre tillvaro - men i nödfall kan aborten vara enda möjligheten att rädda en kvinnas liv, i en hederskultur. Och då får det ju vara så. 

Det finns en schweizisk organisation som arbetar i länder med hederskultur. De sätter upp lappar med information och sitt nödnummer (som naturligtvis rivs ner, men de har en armé av volontärer som sätter upp dem igen). Flickor/kvinnor som har blivit gravida utanför äktenskap, kan vända sig dit - och får hjälp att starta ett nytt liv i Schweiz. På så sätt får både kvinnan och barnet leva. Det är det bästa. En abort är det näst sämsta. Att kvinnan inte får hjälp alls är det allra sämsta, för då dör både hon och barnet i hennes mage, när släktingarna upptäcker att hon är gravid. 

I Jordanien vet jag att det finns en organisation, som har mödrahem för dessa kvinnor, och när barnen är födda får de en plats som hembiträde (eller något liknande) i ett privat hem, och de får ta med sig barnet. Hos européer eller mer moderna jordanier, som inte ser det utomäktenskapliga barnet, eller dess mor, som sämre. Detta kanske inte heller är optimalt - men nästan allting är bättre än att ett barn ska dödas. 
    Varför kan du inte argumentera hederligt? Inga barn dödas vid en abort.
  • Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-21 16:44:09 följande:
    Fast det är inte så enkelt, att barn som är planerade får det bättre, alla gånger. Kvinnor kan planera barn av mycket speciella och egoistiska skäl. Hon kanske vill binda en man till sig, eller har en idé om att pressa sitt barn att bli något som hon själv inte fick bli när hon var ung, vare sig barnet vill eller inte. Elitgymnast, operasångare, läkare... Eller såklart, ännu värre och fulare skäl.  

Och på samma sätt, kan kvinnor som blivit oplanerat gravida, bli underbara mödrar för det. Det handlar mer om hur kvinnan ÄR. Om hon är frisk och sund, så går det bra. 

I fattiga länder (och det handlar inte bara om fattigdom utan även om synen på ensamma mödrar) kan man i alla fall förstå det. Jag tycker att det är bättre, att internationella hjälporganisationer hjälper kvinnor som blivit olämpligt gravida i dessa länder att komma därifrån, till en bättre tillvaro - men i nödfall kan aborten vara enda möjligheten att rädda en kvinnas liv, i en hederskultur. Och då får det ju vara så. 

Det finns en schweizisk organisation som arbetar i länder med hederskultur. De sätter upp lappar med information och sitt nödnummer (som naturligtvis rivs ner, men de har en armé av volontärer som sätter upp dem igen). Flickor/kvinnor som har blivit gravida utanför äktenskap, kan vända sig dit - och får hjälp att starta ett nytt liv i Schweiz. På så sätt får både kvinnan och barnet leva. Det är det bästa. En abort är det näst sämsta. Att kvinnan inte får hjälp alls är det allra sämsta, för då dör både hon och barnet i hennes mage, när släktingarna upptäcker att hon är gravid. 

I Jordanien vet jag att det finns en organisation, som har mödrahem för dessa kvinnor, och när barnen är födda får de en plats som hembiträde (eller något liknande) i ett privat hem, och de får ta med sig barnet. Hos européer eller mer moderna jordanier, som inte ser det utomäktenskapliga barnet, eller dess mor, som sämre. Detta kanske inte heller är optimalt - men nästan allting är bättre än att ett barn ska dödas. 
    Så du menar att det finns länder där ett abortförbud fungerar, att alla barn som föds får det bra, att inga kvinnor far illa?

Du lever i en drömvärld. Det påverkar inte dig ett dugg om en kvinna gör abort, så varför anser du att du har rätt att bestämma över hennes kropp, att du ska kunna ha åsikter om det som kanske blir ett barn, men ännu bara är en cellklump? Vad är det som gör att just du ska bestämma över andra kvinnors liv?

Ingen bestämmer hur många barn du skaffar, men du tycker att du ska bestämma det åt andra kvinnor?
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-22 15:12:21 följande:
    Du läser verkligen inte alls va? Definitioner och lagar hindrar inte hur verkligheten ser ut. 

Du svarade inte på min fråga. Hur ser du på att ofödda barn har olika rättigheter till sitt liv i olika länder? Kan ett barn vara ett ingenting(rätt att dödas) i ett land, men i ett annat land är det en människa(rätt att räddas)? Hur går det ihop?
    Naturligtvis är det inte bra att vissa länder vill kontrollera kvinnor och deras sexliv genom att förbjuda abort. Konsekvenserna är tydliga, det utförs massor av illegala aborter, där både barnen och kvinnornas liv hotas. Men, makthavarna i dessa länder, värnar varken kvinnor eller barn, därför bryr de sig inte.

Detta handlar inte om omsorg av barnen, detta handlar om att kontrollera kvinnor.
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-22 16:12:35 följande:
    Ändå är det ju inte så. Regler(definitioner) ser olika ut i olika länder. Den ofödda människan är den samma. 
    Och du tror på allvar att makthavarna i dessa länder där abort är förbjudet värnar det ofödda livet? 

Du är så naiv, så det nästan är provocerande.
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?