Inlägg från: Kroonkan |Visa alla inlägg
  • Kroonkan

BF Oktober 2021

Någon av er andra i denna (grupp) som är duktiga på att gissa kön? Som skulle våga gissa på mig? Jag la upp en bild lite längre upp. Bilder från KUB. Är nu i vecka 14+6 så snart går man in i vecka 16. Var hos fysioterapeut idag och fått foglossnings bälte. Som jag börjat använda from idag. Han sa att oftast lugnar det ner sig i vecka 30, (hoppas det). För haft lite ont.. Bältet är endå skönt och ger stöd. Fick testa flera olika. Blev förvånad man fick det gratis. Trodde det skulle kosta. Vad menas med Nuben? Om bebisen har en sk nube är det en flicka då eller pojke? :) Hoppas ni alla mår bra?

• Kroonkan
    viljaa skrev 2021-04-22 19:58:04 följande:

Håller tummarna för att det försvinner ! I min förra graviditet försvann det halvvägs typ men kom tyvärr tillbaka mot slutet.

Nubben ska vara mindre än 30 graders lutning från ryggraden om det ör en tjej, och mer än 30 om det är en kille. Din kub bild behöver vara från absolut tidigast 12+0 annars är det inte tillfärlitligt!

Tack, hoppas jag med. Detta är min andra graviditet. Den första slutade i missfall redan i v 7. Mina KUB bilder är från ca v 14, går in i v 16 nu. De är ca 2v gamla bilder. :D På KUB blev jag bakflyttad från beräknad 19 okt till beräknad 14 oktober.
  • Kroonkan
    viljaa skrev 2021-04-23 06:47:59 följande:

Jag skulle också tro flicka, men nubben ser så ?tjock? ut så osäker om det verkligen är nubben? Testa att ladda upp på strictly nub theory på fb, de är proffs!

Tack. Har skickat förfrågan dit. Men om de accepterar skickar man bild osv i pm då eller? Tack på förhand. :) Idag går jag in i vecka 16, så spännande. :D
  • Kroonkan
    viljaa skrev 2021-04-23 19:09:27 följande:

Nä man laddar upp i ett inlägg :) vill man vara anonym ska det gå stt skick pm

Jag gjorde ett inlägg de gissade flicka. :)
  • Kroonkan
    viljaa skrev 2021-04-23 23:26:36 följande:

Kul! Hoppas det stämmer :D

Gjorde inlägg i 2 såna fb grupper. I båda grupperna gissade flicka. Och min känsla är flicka med. Återkommer efter RUL när jag vet vad dem säger. :)
  • Kroonkan
    FJulias skrev 2021-04-25 23:01:27 följande:

Hej! Jag hittade precis där här tråden! Jag är gravid i vecka 16 och har en fråga kring ett konstigt symtom. Ibland när jag sätter mig ner eller vänder på mig, sittandes eller ståendes så liksom knäpper det till precis under huden på mig. Det känns inte som att det är i själva livmodern utan snarare i huden. Det är mitt andra barn och kan inte minnas om jag kände detta förra gången. Det känns lite som att något lossnar ifrån huden fast helt utan smärta. Någon som har idéer om vad detta kan vara? Är det huden som tänjs ut? Haha... så skumt.

Kram på er alla! <3

Välkommen och grattis. :) Faktiskt ingen aning vad det kan vara. Tror dock inte det är någon fara. Jag är med i vecka 16 (15+2). På mig är magen spänd och stor (första barnet) ibland hugger det till på mig. Gör inte ont med lite obehagligt. Mest i höger sida. Typ om jag ligger ner och skall sätta mig upp etc. Känns dock inte som ett knäppande som du beskriver. :) Jag upplever aktivitet från magen som jag tror är bebisen.
  • Kroonkan

Jag är i vecka 17 nu. (16+2) någon som är i samma vecka? Vad har du/ni för symtom? Vi har tid för RUL 24 maj. Dock gjort KUB innan och allt var bra. Första barnet och fyller 31 år 8 maj. Jag mår oförskämt bra nu. Enda är halsbränna ibland, på kvällen speciellt. Samt svårt att sova på natten (överhuvudtaget). Lite extra känslosam. Men mår inte illa eller så längre. Hade jätte mkt symtom i början. Men lugnat ner sig rejält. Har ingen tidigare graviditet att jämföra med. Förra graviditeten 2018 slutade i missfall tidigt. Så kul att höra vad ni andra i samma vecka upplever.

• Kroonkan
    Smurfem skrev 2021-05-03 18:36:56 följande:

Visade sig vara föreliggande moderkaka. Fick restriktioner om att ta det lugnt, inte träna eller bära tungt. Nu hoppas vi den klättrar uppåt till RUL.

Usch... Hoppas det är bättre till RUL. Vad läskigt. Jag hade blivit orolig om det hände mig också.. Själv ett Mf i bagaget...Förstår oron. Ta det lungt och vila dig.
  • Kroonkan
    MaTik skrev 2021-05-04 08:53:25 följande:

Jag gick in i vecka 17 (16+0) idag. Har också gjort KUB med bra resultat och har RUL 28 maj, så vi är nära varandra!

Det är mitt andra barn. Kände mig typ sjuk i början med illamående och trötthet, men nu är allt det borta. Mina enda symptom är ömma bröst, trög mage och en liten antydan till foglossning. Hade jag inte vetat att jag var gravid så hade jag typ inte misstänkt något heller. Förra graviditeten var väldigt enkel och jag var i princip helt symptomfri hela tiden, så jag hoppas ju på nåt liknande nu även om jag förstår att det är vanligt att man känner mer andra gången.

Förra gången kände jag fosterrörelser i vecka 17-18, och det gör jag inte än. Men den här gången så har jag tydligen moderkakan i framvägg, så det kan påverka. 

Vilket bf har du?

Hej, okej. Vad roligt. Jag är beräknad 14 okt. Var först 19 okt men blev flyttad bakåt. Mitt RUL är 24 maj. Och 29 maj skall vi ha gender reveal. Känns spännande. Räknar dagarna och det känns som den går långsamma.. Vi vill ha bebis nu. Hehe. Jag har haft någon känsla då och då men vet ej om det är foster rörelser.. Mår oförskämt bra så blir tidvis lite (nojjig). Men tänker positivt att allt är bra. För alla ultraljud har varit bra och även KUB med. Gjorde 2 ultraljud utöver KUB. Dessa gjorde jag innan KUB för att jag ville veta att allt var bra. Så jag slapp ha oro tankar. Då första graviditeten 2018 blev missfall. Vi är så otroligt glada och taggade. Spånar runt lite på namn. Har du/ni spånat på namn. Vad tror ni att det blir? Flicka eller pojke. Vad har ni sedan innan? Min syster har en son. Så mina päron hoppas nog lite på en flicka. Så barn barn är en av varje. Hur fick du reda på att den är i framvägg ?
  • Kroonkan
    MaTik skrev 2021-05-05 09:25:05 följande:

BM berättade på KUB att moderkakan var i framvägg. Kan tydligen vara lite svårare att känna rörelser tidigt då. Hade också missfall innan första barnet, så var väldigt nojjig då. Nu är jag jag lugnare när jag vet att det har gått bra en gång redan.

Vi spånar på namn, men kommer inte på nåt alls. :) Har en son sen innan, tror att detta också är en liten pojke. Men vi ska inte ta reda på kön, är lite spännande att inte veta, även fast jag är väldigt nyfiken.

Okej, spännande att ni vill ha en överraskning. Jag vill gärna veta. Dock har vi handlat alla kläder osv i neutrala färger. Som både pojke och flicka kan ha. Jag har ett pojknamn som är helt bestämt om det blir en pojke (Marcel) . Men inte direkt något flicknamn. Så min man tycker vi skall vänta tills vi vet kön och sedan spåna vidare då. Jag skulle nog inte kunna hålla mig från att veta. Förstår att du är nyfiken, man blir ju gärna det. Hehe. Håller med. Man känner sig lugnare när allt gått bra och man även fått det bekräftat. Jag skall till barnmorska igen på fredag. Skall passa på att väga mig då. För upplever att jag tappat vikt. Jag kommer inte vaccinera mig mot covid 19. Är 30 och inte i någon riskgrupp. Kommer dock endast arbeta tom vecka 20. Jobbar inom vården som undersköterska. Så kommer ansöka om havandeskapspenning.
  • Kroonkan
    1994Rose skrev 2021-05-07 09:25:11 följande:

Jag har sån grov ångest.. jag skulle gå från jobbet nästa vecka och så läser jag igår man börjar vaccinera gravida... Jag var så tacksam för att kunna gå tidigt från min arbetsplats då jag inte tänker återvända efter mammaledigheten. Nu känner jag ångest så jag spyr. Jag tänker INTE vaccinera mig när jag är gravid iallafall. Det känns som dom går fram och tillbaka med allt och inte riktigt vet. Först skulle man inte vaccinera gravida nu ska man. Jag vet inte vad jag ska ta mig till haha inte ett vaccin iallafall.. Om dom säger jag ska vaccinera mig och fortsätta arbeta så känns det så hopplöst. Jag har verkligen hållt i för att inte säga upp mig fast mobbning hot och stress är en vardag på mitt jobb och jag kommer gå in i väggen känner jag. Kände jag måste skriva någonstans ????????

Stackare, jag förstår din ångest... Jag har 2 veckor kvar innan jag går. Är då i vecka 20. Sen återkommer jag inte heller efter min mammaledighet. Jag fick sån enorm lättnad när jag hörde man kunde gå redan i vecka 20. Annars hade jag fått kämpa på tills oktober. Min sista dag på jobbet är egentligen 14 ok. Men ät beräknad då. Känns skönt att få ett snabbt avslut. Är det i de dem över 35 år de vill vaccinera. Sen är ju alltid vaccinationer frivilliga. Inget du kan tvingas till. Jag förstår din oro. Men försök nu ta dagarna som den kommer. Det löser sig nog för dig. Jag håller tummarna.
  • Kroonkan
    SkumGrönBanan skrev 2021-05-10 10:17:02 följande:

RUL avklarat till slut. Allt såg fint ut, så nu är jag lättad.

Vad gäller kön så sa läkaren "det verkar vara en flicka" varpå jag frågar hur övertygad han var på det och han svarade "99 procent" sen blir han tyst en lång stund för att sen lägga till "men måla inte om rummet".

Inte för jag hade tänkt måla om rummet men skulle ni ställa in er på att det är en tjej utifrån dialogen jag beskriver?

Roligt att allt gått bra. :D Många av er som ej gjort KUB? Jag har RUL 24 maj. Är i vecka 18 och går på fredag denna vecka in i vecka 19. :) Hans svar lät lite tveksamt. Han kanske var osäker.. Vi har mest köpt neutrala färger. Men säger de ex flicka så kanske vi köper några plagg bara. Finns så mycket fina tjej kläder. Nästan för mycket, hehe. Inte så mycket till pojkar. Jag har en känsla att vår är en flicka. Även fått gissat detta utifrån ultraljud bilder från KUB jag gjorde i vecka 14. De har grupper på Fb man kan skicka sin bild. Och i de två grupperna är det gissat flicka. :D Har ni andra namn? Här är det namn torka... Har pojknamn som känns givet 100% och det är Marcel. Flicknamn hittade jag ett igår som jag endå fastnade lite för och det är Amilia. Min man är från Nigeria och han är igbo så vi kommer också ge barnet ett igbo namn (som mellannamn). Hur mycket rörelse känner ni? Min första graviditet, och jag vet inte riktigt vad man skall känna efter. Men har känt något som uppfattas som rörelse. Detta mest kvällstid / nattid. När känner ni? XX
  • Kroonkan

Hej, syns mina inlägg? Känner att jag inte fått någon respons.. Hur som helst undrar jag en sak gällande RUL. Kan man få könet skrivet på en lapp? Har någon av er fått det? Vill helst det skall bli en överraskning för både mig och min man, då vi skall ha baby gender reveal den 29 maj.

• Kroonkan
    MaTik skrev 2021-05-12 09:16:28 följande:

Vi har total namntorka! Till förra barnet hade vi ett flicknamn och ett pojknamn (visste inte kön då heller). Ut kom en pojke. Nu gillar vi inte flicknamnet lika mycket längre, så det går bort, och det bästa pojknamnet är ju upptaget av vår son! :)

Det är så svårt med namn... Jag har ett pojknamn Marcel, min mans pappa hette Marcel. Sen tre flicknamn, Amilia, Nadine och Mylah. Amilia är vårt favorit flicknamn hittills. Så vi får avvakta och se vad de säger den 24 maj. Dock är vår baby gender reveal 29 maj. :D
  • Kroonkan
    GrodanS77 skrev 2021-05-12 14:50:31 följande:

Nu kan jag kanske svara bättre på din fråga. Var på ultraljud idag (inte rul) och frågade då om man kunde se kön och det kunde hon. Hon frågade om hon skulle säga det rakt ut eller skriva det på en lapp med tanken å att maken inte kunde vara med. Så ja, det borde inte vara omöjligt att få det på en lapp

WOW vad roligt, hoppas jag har samma tur. Men löste igår på östra att de ej skriver på lapp. De hade till och med skrivit det på sin sida... Plus skrev det att man inte får filma eller ta kort.
  • Kroonkan
    GrodanS77 skrev 2021-05-12 14:50:31 följande:

Nu kan jag kanske svara bättre på din fråga. Var på ultraljud idag (inte rul) och frågade då om man kunde se kön och det kunde hon. Hon frågade om hon skulle säga det rakt ut eller skriva det på en lapp med tanken å att maken inte kunde vara med. Så ja, det borde inte vara omöjligt att få det på en lapp

WOW vad roligt, hoppas jag har samma tur. Men löste igår på östra att de ej skriver på lapp. De hade till och med skrivit det på sin sida... Plus skrev det att man inte får filma eller ta kort.
  • Kroonkan

Vet inte vad som hände, råkade skicka samma inlägg 2ggr. Ang foster rörelse så känner jag av ganska mycket. Går in i vecka 19 på fredag. Känns ca 5 cm under naveln. På KUB så sa hon att graviditeten sitter lågt så kan förstå varför det känns just där. Vår är ganska aktiv som en ninja haha. Känns som det kittlar, pirrar eller som fjärilar i magen. Innan kände jag mest på kvällen och i samband när jag skulle sova. Men sedan igår känt även mitt på dagen också om jag sitter ner en stund eller står stilla. Härlig känsla. Får en att längta ännu mer

• Kroonkan
    GrodanS77 skrev 2021-05-12 17:55:49 följande:

Men har de inte ändrat sina rutiner nån ting med Corona? För läkaren som jag träffade idag undrade om jag ville ringa upp maken så han kunde få se på bild från ultraljudet, efter att hon gjort alla undersökningar. Nu jobbade han så det gick tyvärr inte. Men till rul så tänker jag försöka få till det så han också får se, om de tycker att det är ok då. Det jag gjorde idag var ett extra ultraljud pga min historik med ma. Så de kanske lättade lite på reglerna då eller så var det bara en snäll läkare jag träffade på. Superbra var hon ivarje fall.

Var detta i Göteborg du var? Jag kommer ha RUL på östra sjukhuset. Där stod det på deras hemsida att de ej skriver kön på lappar eller tillåter video inspelning mm. Lät jätte strängt. De skrev många vill ha videosamtal eller filma pga partner ej kan vara med av anledning till corona. Men de tillåter ej det. Jag skall Dock göra mig bästa och fråga om jag kan få det på en lapp. Jag kanske har tur med en snäll person. För blir roligare på baby gender reveal om det blir överraskning för båda och inte bara min man. Plus jag vill slippa hålla det hemligt. Du hade verkligen tur och träffade en bra snäll person som hade överseende. Jag hade samma tur på KUB då fick jag filma och visa min man hemma. Men sjukhuset verkar strängare
  • Kroonkan
    Snäckan92 skrev 2021-05-15 13:00:49 följande:

Hej

Skicka PM till mig med ditt namn och beskrivning av profilbild på Facebook, så lägger jag till dig och vän och bjuder in dig I gruppen, välkommen!

Har ni fb grupp? Får jag komma in? :D
Svar på tråden BF Oktober 2021