Anonym (Anti) skrev 2021-02-13 18:00:31 följande:
Nej, i Sverige räknas man som abortmotståndare även om man tycker abort är okey vid fara för mammans liv. I just det fallet har man ju egentligen inget val. Antingen sätter man in medicin/behandling till kvinnan som gör att hon överlever, men inte fostret eller också låter man bli och då dör ju båda två. En vän till mig råkade ut för just detta. Hon fick en blodpropp som gravid och hade inte överlevt utan medicin. Att rädda hennes blivande barn var inte möjligt. Men hon överlevde och de 6 barn hon senare fick.
"Men man är ju absolut inte abortmotståndare om..." skrev du. Jag sa absolut inget om till vilket läg
ger man räknas i Sverige utan jag påpekade att ditt resonemang kring att man hör det på ordet är fullständigt ologiskt. Dina personliga anekdoter har heller inget med logik och språk att göra. Om man kan kallas abortmotståndare trots att man är för abort i vissa fall (incest, risker, våldtäkt, sjukdom, tidig graviditet) så betyder det ju, tvärtom mot vad du skriver, att man INTE hör det på själva namnet. Gränsen är flytande.