• Paradisee

Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?

Även fast det knappast lär hända, tycker du att Sverige borde återinföra dödsstraff?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?
  • viktorjohan

Ska vi hugga handen av tjuvar också? Eller stena otrogna kvinnor? Staten måste stå över sånt. Annars är vi barbarer. Men långa fängelsestraff utan straffrabatt är en annan sak.

• Anonym (Nej till dödande i statens namn)
    Anonym (Nja) skrev 2021-02-15 16:47:38 följande:

Om någon begått riktigt grova brott som tex mord så tycker jag att personen borde få välja på livstids fängelse eller dödsstraff. Det bör dock inte vara tvång på dödsstraff utan enbart bygga på frivillighet.

Men det förutsätter att den anklagade erkänner brottet. Annars blir personen dömd mot sitt nekande och då är det svårt att be den misstänkte att välja
  • Anonym (Nej till dödande i statens namn)

Jag är mer för livstids inlåsning för mycket grova brott. Ett straff som innebär sämre mat, sysselsättning och sämre allt. Detta är då för människor som inte vill leva ett lagligt liv eller som inte går att behandla. Hur det skulle gå till rent praktiskt vet jag inte. Ett mycket tråkigt liv inlåst är ett bättre straff än att bli avrättad.

• mari123

Dödsstraff?..när vi inte ens har ordentliga fängelse-dito? Jag nöjer mig med LIVSTID för mördare och då inte som i USA förstås där man kan bli sittande hela livet för det är ju inte svenskt....MEN i alla fall 20 år och inget förmildrande. Läste nyligen om mördaren som dömts till "vård" och som var ute och promenerade i solskenet med vårdare redan efter TVÅ år och så rymde han. SURPRISE.

• Virriga Vera
    Anonym (JA) skrev 2021-02-15 17:16:35 följande:
    Jo det lär det ju definitivt göra. Puts väck = mindre brott!
    Hur tycker du att det fungerar i USA?
  • Anonym (Sony)

Nej tack. Dödsstraff är ett farligt "spel" då det alltid finns en risk att någon oskyldig dödas. 

• Hippolyte
    Anonym (Nja) skrev 2021-02-15 20:03:42 följande:

Krävs dock mer än ett erkännande för att någon ska bli dömd. När hände detta i England och när avskaffades dödsstraffet?

Minns inte exakt när det hände. Kanske på 50-talet. Det fanns folk som var rejält störda när de återvände hem från kriget. Fattigdomen och arbetslösheten var stor. Den här snubben tog betalt för att utföra abort. Sen våldtog han och ströp dem. På grund av att han var intelligent och artikulerad lyckades han hålla sig undan misstankar. Han var slugare än sin unge och naive granne som han snärjde i ett nät. Först när en ny hyresgäst flyttade in och upptäckte lik i väggarna som man insåg sanningen. Jag tror dödsstraffet avskaffades på 60-talet. Reserverar mig lite.
  • Anonym (F)
    Anonym (JA) skrev 2021-02-15 17:16:35 följande:
    Jo det lär det ju definitivt göra. Puts väck = mindre brott!
    Hos just den personen ja. Tänk lite längre än näsan räcker, det stoppar inte alla andra personer från att begå brott.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nja) skrev 2021-02-15 21:28:02 följande:
    Jag kan garantera dig om att det var betydligt färre brott som begicks i Sverige när vi hade dödsstraff, än vad som begås idag.
    Källa på det or it didn't happen.
Svar på tråden Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?