Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?
Även fast det knappast lär hända, tycker du att Sverige borde återinföra dödsstraff?
Även fast det knappast lär hända, tycker du att Sverige borde återinföra dödsstraff?
Är helt emot dödsstraff då jag anser att ingen har rätt att ta någon annans liv.
Ska vi hugga handen av tjuvar också? Eller stena otrogna kvinnor? Staten måste stå över sånt. Annars är vi barbarer. Men långa fängelsestraff utan straffrabatt är en annan sak.
Om någon begått riktigt grova brott som tex mord så tycker jag att personen borde få välja på livstids fängelse eller dödsstraff. Det bör dock inte vara tvång på dödsstraff utan enbart bygga på frivillighet.
Jag är mer för livstids inlåsning för mycket grova brott. Ett straff som innebär sämre mat, sysselsättning och sämre allt. Detta är då för människor som inte vill leva ett lagligt liv eller som inte går att behandla. Hur det skulle gå till rent praktiskt vet jag inte. Ett mycket tråkigt liv inlåst är ett bättre straff än att bli avrättad.
Dödsstraff?..när vi inte ens har ordentliga fängelse-dito? Jag nöjer mig med LIVSTID för mördare och då inte som i USA förstås där man kan bli sittande hela livet för det är ju inte svenskt....MEN i alla fall 20 år och inget förmildrande. Läste nyligen om mördaren som dömts till "vård" och som var ute och promenerade i solskenet med vårdare redan efter TVÅ år och så rymde han. SURPRISE.
Nej tack. Dödsstraff är ett farligt "spel" då det alltid finns en risk att någon oskyldig dödas.
Krävs dock mer än ett erkännande för att någon ska bli dömd. När hände detta i England och när avskaffades dödsstraffet?