amandakollb skrev 2021-04-25 16:10:16 följande:
Allt går jättebra! Hon är så snäll och gosig, bara ledsen när hon är hungrig typ så rätt lättsam skulle jag säga. Imorgon är hon 7 veckor, tiden går så himla snabbt och vill att tiden ska stanna eller gå saktare iaf. Tycker jag hade större oro när jag var gravid faktiskt, var så orolig att något skulle hända i magen. Nu är jag inte så jätteorolig faktiskt! Men kommer säkert haha. Tänker också att vi har så bra sjukvård så om något skulle hända är vi i goda händer.
Oj vet inte om jag har några tips förutom att ta det som det kommer bara, och inte läsa om så många andra tips haha, alla har så olika bebisar så något som funkar bra för någon funkar inte alls för ens egen bebis, så bättre att gå efter vad som funkar för er och vad ni mår bra av. Vagnen är vi supernöjda med, hoppas ni också kommer va nöjda! Hm, babynestet använde vi mkt första månaden men inte så mkt nu, och babysittern har hon precis börjat gilla. Har även en sjal som hon verkar gilla mkt. Har inte köpt hem några leksaker ännu men kommer börja göra det snart, märks redan nu att hon vill ha mer stimulans när hon är vaken!
Har inte tagit något vaccination och inte hört något om vi får ta det heller pga amningen. Har ni hört något? Vi väntade en vecka med att träffa svärföräldrarna och tre veckor med att träffa mina föräldrar pga de bor i en annan stad. Nu träffar vi inte många!
Hur är huvudvärken nu? Och ryggen? Nej gjorde ingen glukos behandling, hur gick det och varför gör man det?:) vilken vecka är du i nu? Inte länge kvar till 7 maj, förstår ni längtar!
Men GUD så bedårande bild på er dotter <3 Har hon börjat likna någon av er? Släktingar? Ska se till att få in en bild här också på vårt lilla liv sen :)
Skönt att höra om tipsen, att allt behöver tas med en nypa salt och att man helt enkelt får se vilka behov och vilken personlighet bebisen har när den väl fötts. Vi har förberett med säng, vagn, babynest och bärsele bland annat för att ha möjlighet att prova vad som funkar bäst sen. Något måste ju funka tänker jag.
Nu rekommenderas ju gravida som är i riskgrupp att vaccineras men de som är friska i övrigt vill de ska avvakta. Jag tänker att jag avvaktar tills det kommer ordentligt underlag och säkra rekommendationer. Blir säkert inte under graviditeten men kanske under amningen. Skönt att vaccineringen kommit igång ordentligt nu iaf. En hel del av våra äldre släktingar har fått sprutan så kommer kännas tryggare att träffas när man väl orkar och vill det efter förlossingen.
Huvudvärksproblematiken är i princip helt borta. Jag har huvudvärk nu någon till några gånger i veckan och den är oftast inte ihållande utan försvinner med några Panodil. Att jag fått tid att bara vara och ta hand om mig och magen har verkligen gjort underverk. Ryggen är dock fortsatt utsatt av den stora kulan framtill, haha. Har fått foglossning som uttrycker sig i form av ömhet i underlivet/blygdbenet och i nedre delen av ryggen men också att benen ibland domnar. Lite läskigt men tycker det känns milt och inget som varken oroar eller påverkar så värst mycket. Får bra hjälp av fysioterapeut :)
Glukosbelastningen gick bra! Det är rutin att erbjuda alla gravida i Skåne runt vecka 28-29. Man gör det på barnmorskemottagningen och man fastar innan. Först tar man ett stick i fingret och kollar sockret, sen dricker man en sockerlösning och kollar sen sockret igen efter ca 2 h. Undersökningen görs för att upptäcka graviditetsdiabetes så har man för höga värden fastande eller efter sockerlösningen gått loss i kroppen så behöver man följas upp ordentligt inför förlossningen. Barnet kan bli större och behöva komma ut tidigare. Men som sagt, jag klarade mig väldigt väl.
Tillväxtultraljudet gick hur bra som helst! Allt var som det skulle och bebisen låg precis på kurvan. Den uppskattades väga ca 1790 g. Så om allt flyter på och bebisen föds runt BF så borde den väga kring 3500 g. Hur stor var er dotter? Så skönt att få se det lilla livet en gång till iaf innan födseln och att man tog en extra titt på allt, nu när man kunde se allt tydligare.
Nu väntar vi in BF som är 8 juli. Bara åtta veckor kvar. Helt galet vad tiden går fort! <3