Inlägg från: amandakollb |Visa alla inlägg
  • amandakollb

Gravida efter Letrozol, PCO-tråden.

akalei skrev 2021-05-07 19:43:03 följande:

Dagarna tickar på :) Vi har nog preppat det mesta, men inte riktigt monterat upp och lagt i ordning allt. Nåt ska man väl ha att sysselsätta sig med på slutet tänker jag :p och om han mot förmodan kommer tidigt så har vi ju iaf prylarna hemma :D

Ja men det låter ju strålande! Så nära nu :) när går du på fl? Hur länge tänkte du vara hemma sen?
  • amandakollb
    Russin112 skrev 2021-05-10 11:06:49 följande:

Smyger in och tjuvkikar lite här ibland, men nu kan jag inte vara tyst. WOW stort grattis till din bedårande dotter <3 Tänk att första barnet ur tråden är fött, helt otroligt!

Tack snälla du! Ja helt overkligt att få ha sin lilla i famnen, och snart er tur också <3
  • amandakollb
    akalei skrev 2021-05-23 14:11:35 följande:

Jaa, känns jättekonstigt och overkligt! Ska jag verkligen få en bebis till slut? :O

Tyvärr inga indikationer på att något är på gång, är nästan påväg in i den där "öh, är det ens en bebis där inne? jag kanske bara är svullen"-fasen haha. Nej men jag försöker ställa in mig på två långa veckor, så får allt annat bli en glad överraskning :) 

Hur mår du?

Hejhej, länge sen jag var inne, fullt upp så att säga haha! Men så spännande för er, ni har verkligen något så häftigt framför er! Stort lycka till med förlossningen när det blir och uppdatera oss gärna hur det går <3
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2021-05-14 16:44:44 följande:

Men GUD så bedårande bild på er dotter <3 Har hon börjat likna någon av er? Släktingar? Ska se till att få in en bild här också på vårt lilla liv sen :)

Skönt att höra om tipsen, att allt behöver tas med en nypa salt och att man helt enkelt får se vilka behov och vilken personlighet bebisen har när den väl fötts. Vi har förberett med säng, vagn, babynest och bärsele bland annat för att ha möjlighet att prova vad som funkar bäst sen. Något måste ju funka tänker jag.

Nu rekommenderas ju gravida som är i riskgrupp att vaccineras men de som är friska i övrigt vill de ska avvakta. Jag tänker att jag avvaktar tills det kommer ordentligt underlag och säkra rekommendationer. Blir säkert inte under graviditeten men kanske under amningen. Skönt att vaccineringen kommit igång ordentligt nu iaf. En hel del av våra äldre släktingar har fått sprutan så kommer kännas tryggare att träffas när man väl orkar och vill det efter förlossingen.

Huvudvärksproblematiken är i princip helt borta. Jag har huvudvärk nu någon till några gånger i veckan och den är oftast inte ihållande utan försvinner med några Panodil. Att jag fått tid att bara vara och ta hand om mig och magen har verkligen gjort underverk. Ryggen är dock fortsatt utsatt av den stora kulan framtill, haha. Har fått foglossning som uttrycker sig i form av ömhet i underlivet/blygdbenet och i nedre delen av ryggen men också att benen ibland domnar. Lite läskigt men tycker det känns milt och inget som varken oroar eller påverkar så värst mycket. Får bra hjälp av fysioterapeut :)

Glukosbelastningen gick bra! Det är rutin att erbjuda alla gravida i Skåne runt vecka 28-29. Man gör det på barnmorskemottagningen och man fastar innan. Först tar man ett stick i fingret och kollar sockret, sen dricker man en sockerlösning och kollar sen sockret igen efter ca 2 h. Undersökningen görs för att upptäcka graviditetsdiabetes så har man för höga värden fastande eller efter sockerlösningen gått loss i kroppen så behöver man följas upp ordentligt inför förlossningen. Barnet kan bli större och behöva komma ut tidigare. Men som sagt, jag klarade mig väldigt väl.

Tillväxtultraljudet gick hur bra som helst! Allt var som det skulle och bebisen låg precis på kurvan. Den uppskattades väga ca 1790 g. Så om allt flyter på och bebisen föds runt BF så borde den väga kring 3500 g. Hur stor var er dotter? Så skönt att få se det lilla livet en gång till iaf innan födseln och att man tog en extra titt på allt, nu när man kunde se allt tydligare.

Nu väntar vi in BF som är 8 juli. Bara åtta veckor kvar. Helt galet vad tiden går fort! <3

Tack <3 nej jag är så dålig på se likheter, ser inte alls vem hon är lik haha! Vad bra att allt gick bra med allt för er! Hur mår du nu?

Allt går bra för oss, lillan blir 3 månader på måndag helt sjukt vad tiden går fort. Vill pausa tiden lite för tycker det är så mysigt när hon är så liten men samtidigt vill man ju att hon ska utvecklas och upptäcka nya saker och då måste ju tiden gå haha.

Amningen är fortf kämpig tycker jag :( innan tänkte jag typ ?hur svårt kan det vara, bara stoppa in bröstet i munnen på henne? men jäklar vad kämpigt de kan vara. Så va beredd på att de kan va jobbigt och psykiskt påfrestande haha! Vilken vecka är du i nu?
  • amandakollb
    akalei skrev 2021-05-29 11:50:06 följande:

Tack! <3 Kan tänka mig att det är fullt upp :P 

Ingen bebis här ännu, är några dagar förbi BF. Fysiskt mår jag hyfsat ok men mentalt börjar det bli tuuuuuungt alltså med oro etc. KOM UT NU! Grrrrr ;)

Förstår drt! Kände så jag med! Men snart kommer det dra igång :D har ni nära till förlossningen?
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2021-06-03 16:03:15 följande:

Hoppas ni fått träffa er son nu! <3 Ser fram emot att höra från dig.

Imorrn går jag in i vecka 36. Känns fantastiskt och skrämmande att det bara är 5 veckor kvar till BF. Nu när sommarvädret kommit så smått känner jag mig seg. Är inte alls förtjust i när det blir för varmt. Annars är det som vanligt. Andfådd, trött, orkar mindre, hungrig. Foglossningen har hållt sig i schack och det är jag tacksam för, att det inte blivit värre. Men att baka bebis tar på krafterna!

Wie v 36, gud vad snabbt det går! Förstår de, tiden går så snabbt. Min lilla pluttis blir hela tre månader nästa vecka, känns helt galet. Det är inte förens typ nu som vi fått amningen att funka bra, så det känns skönt. Känner också som du att de är lite jobbigt om de kommer bli för varmt och soligt då vi mest vill ha skugga och inte så varmt med bebis haha.
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2021-06-03 19:26:58 följande:

Tiden går så himla snabbt, alltså! En tremånaders bebis.Hela 3 månader? Tiden flyger verkligen förbi! Skänt att det äntligen flyter på. Vad är det som varit jobbigt med amningen? Finns ju så mycket som kan vara knas.

Vi håller tummarna SÅ HÅRT för en lagom varm sommar! Kommer ju ha en nyfödd så jag är lite nojig över detta med hud mot hud om det skulle bli för varmt, då klibbar ju allt och jag kan må så psykiskt dåligt över svett och klibb :/

Vi började med amningsnapp redan hennes andra dygn för hon fick inget grepp annars. Och så fick hon gulsot så hon var tvungen att ligga i solmatta två dygn och av det blir de rätt slöa och sover och ville inte äta så hade rätt kämpigt med att få henne att vakna och äta så hon gick inte upp så bra i vikt i början. BVC hetsade om att koppmata, pumpa och ge ersättning efter ett schema så allt blev bara jättejobbigt psykiskt tycker jag. Men efter hon börjat gå upp i vikt så har det känts bättre men har behövt amningsnappen fram tills förra veckan vilket varit rätt omständigt. nu kör vi utan. Dock är hon dålig på få ett bra tag så har konstant ömma bröstvårtor typ :/ men de börjar bli bättre!

Ja det är redan klibbigt när vi kör hud mot hud så förstår verkligen vad du menar!
  • amandakollb
    akalei skrev 2021-06-11 11:33:29 följande:

Vilken jäkla kämpe du är som kämpat med amningen så länge!! Jag var redo att ge upp efter ett dygn... Men sen gjorde vi några små framsteg så då blev jag lite motiverad... Dock är varje amning i nuläget typ 30 minuter skrik gråt och slagsmål (han blir frustrerad över att han inte får till det) följt av att vi ger upp hälften av gångerna eller hälften av gångerna får till typ 10-15 min amning. Har också en bebis som inte vaknar av sig själv av hunger så det är att sätta larm och väcka och ha sig, lite mentalt tufft... Men på efterkontrollen sa de att vi kunde glesa ut schemat lite vilket var en enorm lättnad!

Åh stort stort grattis till er son!!<3 så fantastiskt att ni nu också är föräldrar! Blir också lite nyfiken på förlossningen och komplikationerna, men förstår om du inte vill dela här! Och skönt att du känner att du återhämtat dig så bra! Är din sambo hemma två veckor nu?:)

Vi hade också en sen sugstart, hon var inte alls intresserad av att suga på nästan 20 timmar så till slut sa de på bb att vi måste få henne att äta, ett dygn var tydligen som Max det fick gå utan mat. Och då fick hon till slut grepp efter många om och men men då fick jag ett sår efter som gjorde svinont. Det kombinerat med att hon inte fick grepp ledde till att vi började med amningsnapp. Har ni testat det? Det hjälpte oss mycket!

Ah vi fick också sätta larm och det var så himla svårt att väcka haha hon ville verkligen inte vakna där i början. Jag är inte heller så jätteför amning egentligen, (tycker inte det är så mysigt) men mer att jag tycker det är så himla mycket smidigare att alltid ha med maten, slippa diska alla dessa flaskor och behållare, att det går snabbt osv osv. Vi delammade i början och blev ingen tuttförvirring för henne så det gick bra men det kan ju hända vissa så det kan man ha i åtanke, och som du säger har jag hört att det är bättre att få amningen etablerad först om man vill fortsätta amma. Vi gav faktiskt ersättning inatt för hon var så bråkig och jag kände bara att jag inte orkade mer och var så trött, och det gick ju bra det med! Kämpa på, det kommer bli bättre <3
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2021-06-10 18:27:10 följande:

Det där med amning, alltså. Vilken jäkla pärs det kan vara! Inte bara sådär underbart och mysigt som man läser om överallt. Vilken kämpe du varit som hållt ut! Är det amning du känner är bäst så hoppas jag att ni löser det som ett team och att ni båda får mår bra utan smärta snart!

Jag planerar att amma och hoppas på det bästa för vår del, men om inte finns det hjälp att få och många sätt att prova sig fram på. Det känns bra att veta.

Vi får visualisera oss en skön, lugn och inte så klibbig sommar framöver, så kanske vi pallar med allt som inte rullar så smort.

Verkligen! Ser så mysigt ut för alla andra, och när det väl funkar är det nog superbra. Jag hoppas det kommer lossna för oss snart! Vi ska faktiskt till en öron-näsa-halsklinik nästa vecka för stt eventuellt klippa tungbandet, kan ibland vara det som ställer till det med amningen.

Ja alltså ersättning hade säkert också blivit bra men är väl mer att det känns så omständigt haha som jag vill köra på amningen.

Att alltid behöva tänka på att ha med pulver, kokat vatten, behållare, flaskor osv när man är ute. Får helt enkelt hoppas det blir bättre för oss snart, känns som vi är på god väg iaf :D

Hur känns de för er? Verkligen inte långt kvar! :))
  • amandakollb
    akalei skrev 2021-06-12 09:42:04 följande:

Tack! <3

Vi ska faktiskt vara hemma båda två hela sommaren! Helt underbart. Lyckades pussla ihop det med sparad semester och föräldraledighet och så. Så tacksam för det för får just nu stresspåslag av att vara hemma själv med bebis mer än någon timme :p Dock ska vi klämma in en flytt där också så vi kommer nog ha fullt upp :p

Vi testade amningsnapp på bb och det triggade sugreflexen bättre än utan iom att den är lite större och hårdare liksom. Så det hjälpte oss att komma igång lite smått! Dock tyckte jag det var stökigt att få på den och den åkte av hela tiden osv så vi slutade ganska snabbt när vi lyckats även utan.

Känner precis som du att amning inte är så mysigt men om man får det att funka bra så är det ju onekligen praktiskt... Vi har pumpat och tilläggsmatat med kopp än så länge och det är ju en hel del meck med evig disk och steriliserande och förberedelser och ta med sig saker osv.

Är dock långt ifrån redo att försöka amma någon annanstans än hemma hehe, får såna stresspåslag av att sitta där med en frustrerad bebis tills vi får till det och att behöva göra det publikt eller hemma hos någon annan alltså, usch blir helt svettig av tanken..

Gav ni tillmatning i flaska redan från start? Så skönt att det funkade bra och inte blev nån tuttförvirring :) Verkar faktiskt som det funkar rätt bra för de flesta så kanske inte nåt man ska oroa sig alltför mycket för särskilt om man känner att amningen inte är det viktigaste i hela världen.

Jag har tänkt att så fort amningen funkar lite bättre ska vi testa flaskan för att kunna kombinera framöver. Jag har släppt väldigt bra till pump så kommer nog pumpa i första hand men skulle inte ha några problem att ge ersättning heller om det behövs :)

Men gud så härligt!! Att va hemma hela sommaren båda två, måste kännas magiskt :) och med liten bebis, allt är läskigt i början och jag kände mig osäker på de mesta haha, så var väldigt skönt att min sambo har jobbet hemifrån hela tiden och kunnat vara behjälplig.

Det är inte förens nu senaste veckorna som jag känt mig bekväm med att amma ute och bland kompisar, och det är mycket för att vi inte behöver amningsnappen och för att hon tar bröstet direkt osv. Men som du säger, amningsnappen är jobbig för den åker av hela tiden, och all steriliseing och diskning, jag tyckte också det var väldigt omständigt så låter skönt att ni inte behöver den längre!

Nej de första typ två tre veckorna gav vi i kopp efter varje amning, efter order från neo, för att få henne att gå upp i vikt. Då hade jag pumpat ur bröstmjölk som vi gav henne. När vi inte behövde tillmata längre, då hon gått upp i vikt, så skippade vi koppen. Sen när vi började med flaska efter typ en månad så var det oftast bröstmjölk men ibland ersättning då de var så jobbigt och tog massa tid att pumpa. Även där massa diskning och steriliseing osv.

Låter jättebra, ni verkar ha en bra plan tycker jag och skönt att du släpper till bra till pumpen, det hjälper mycket! Du får uppdatera hur det går med amningen :))
  • amandakollb

Länge sen jag var in här nu! Skickar en uppdatering, lillan växer på så jäkla snabbt vill verkligen att tiden ska pausas. Hon blir 4 månader idag och allt går jättebra. Amningen funkar bra (känns de som iaf hahah, får väl se på nästa BVC-koll om hon går upp som hon ska), och hon har blivit lite mer människa om ni förstår, förut var det mest äta och sova, nu är hon mycket mer vaken och pigg, har börjat skratta och jollra och är så himla charmig. Börjat sträcka sig efter leksaker och ska stoppa allt i munnen. Sover bra på nätterna också, i egen säng (så skönt, samsov i början men kunde inte riktigt slappna av). Enda som är jobbigt är väl solen och värmen.. inte lätt på promenader, hon vill knappt ligga i vagnen så blir mkt bärande och är svårt att undvika solen helt då så vi har faktiskt hållit oss inomhus mest på dagarna och går ut på kvällarna när det är svalare.

Wow bf idag minnin! Hur känns de? Tänk att ni snart ska få träffa er bebis! <3

Och akalei, stort med amningen offentligt! De kommer gå bättre och bättre, lovar! Hur går allt annars? Sömn? Mat? Tycker ni också det är jobbigt med solen och värmen?

Kramar till er!

• amandakollb
    MiniNin skrev 2021-07-21 13:05:14 följande:

Hej, tjejer!

Hoppas allt är fint med er och era barn :) Nu har även jag blivit mamma!

Den 14/7 föddes vår son, 3535 g tung och 49 cm lång. Helt perfekt! <3 Det tog tre dygn med oregelbundna värkar tills vattnet gick. Vi åkte in på kontroll vid 04.00 på natten och var redan öppen 5 cm till min stora förvåning! Fick bli lustgas och epidural för min del under de kommande timmarna där och innan lunch var jag öppen 10 cm. Tog lite tid sen för honom att lägga sig rätt (vilket inte riktigt lyckades då han föddes i kronbjudning) och han är född strax efter kl. 14.00 på eftermiddagen.

Direkt efter födseln hamnade jag i en dimma. Som att jag var där men inte där. Jag såg att jag höll mitt barn men det kändes som jag såg det ut någon annans ögon. Som i en film liksom. Känslan höll i sig till kvällen. Upplevde ni nåt liknande?

Amningen krävde lite finess och tålamod de första dagarna men fungerar nu bra. Han är oftast nöjd efter ca 15 min och tydligen är det grädde i mjölken då han gått upp dubbelt så mycket som förväntat vid hembesöket av BVC. Så skönt för var orolig över om han fick i sig tillräckligt när han helt plötsligt gick från att amma 30 min-1 h till 10-20 min per gång. Har en del mjölkstaser i brösten så har fått pumpa ut lite extra för att släppa på trycket ibland när det går långt mellan amningstillfällena.

Sömnen var ju sådär de första dagarna men när vi kom hem så slappnade man av på ett annat sätt och det kändes som det även hjälpte honom. De senaste två nätterna har han varit vaken max tre timmar i olika omgångar så jag har själv kunnat ta igen mig.

Jag mår också bättre nu när det gått en vecka sen födseln. Förlossningen gick ju kanon även om det gjorde svinont. Fick ni uppleva den berömda "ring of fire"? Det fick jag. Ingen rekommendation på den, haha! Fick första gradens bristning och är så tacksam för att det inte blev värre då det var min största rädsla.

Allt är bra med bebisen och med mig men alltså, min man och jag har tjafsat mer denna veckan sen sonen kom än vad vi gjort på flera år känns det som. Känslorna är verkligen all over the place, det är svårt att hålla sig saklig och ödmjuk mitt i oro, välvilja och när allt är så nytt. Hur hade ni det med relationen i början? Nu när det gått ett tag?

Kram på er!

Åh wow stort grattis till er guldklimp, han ser så fin ut!! <3 så kul att vi alla är mammor nu, magiskt! Kul att höra om din förlossning, upplevde nog ingen dimma eller ring of fire, tror jag, känns som jag redan glömt alla detaljer haha! Men härligt att höra att allt gick så bra! Han var nästan lika stor som vår tös, 3562 gram och 50 cm.

Vad härligt att höra att allt gick så bra med amningen också! Jag tyckte det var väldigt tufft fram till typ 2,5 månad och sen släppte de, nu går det jättebra! Vi hade även problem med vikten i början men nu har hon hoppat upp två kurvor och är en liten knubbis haha.

Hur går allt för er nu? 2,5 vecka är han va? Hur har ni gjort med besök av släkt och vänner?

Har ni också tyckt det varit jobbigt med den extrema värmen? Nästan glad att det ska bli lite svalare framöver..

Gällande relationen med sambo, det var riktigt jobbigt tycker jag i början! Vi har alltid haft väldigt mkt närhet i vår relation, alltid ligga nära, hålla om varandra, pussa, hålla handen osv osv men dagen efter hon föddes och framåt var det som bortblåst. Samt att det var en del tjafs, mest rörande henne då vi tyckte olika om vissa saker, tex hur vi skulle klä henne i kylan osv. Allt fokus var på lillan coh det är väl så det ska va i början men jag tyckte det var SÅ jobbigt. grät några gånger i början och det var pga det. Pratade med sambon om de och de har absolut blivit bättre men verkligen inte som innan. Hoppas det kommer bli bättre, eller så vänjer vi oss vid detta haha. Hur är det nu? <3
  • amandakollb

[quote=81260712][quote-nick]MiniNin skrev 2021-07-21 13:18:24 följande:[/quote-nick]

[quote=81246734][quote-nick]akalei skrev 2021-07-13 20:29:25 följande:[/quote-nick]

Hur går det för er?:) vore kul med en uppdatering!

• amandakollb
    MiniNin skrev 2021-07-21 13:18:24 följande:

//

Här är vår skatt! Har valt ett så pass ovanligt namn så vill inte skriva ut det av integritetsskäl. Men han är vår lille E <3

Hejhej är du kvar här inne?:) hur går allt?
  • amandakollb
    akalei skrev 2021-06-25 16:48:46 följande:

Verkligen, första gången jag skulle va själv några timmar med bebis var jag ju livrädd :p Så skönt att din sambo jobbar hemifrån och att amningen börjat funka! Och helt galet att er lilla tjej är mer än 3 månader nu (väl?)

Det har verkligen gått framåt för oss med amningen också, han har gått upp så fint i vikt att vi helt slutat med tillmatningen. Det som känns skumt är att han ammar väldigt kort stund, typ max 10 min, typ 10 ggr/dygn. Men han kissar och bajsar och följer sin kurva så BVC tycker allt är bra i alla fall. Jag försöker öva på att amma på olika platser typ, haha, än så länge hemma hos vänner/släktingar osv där man kan gå undan lite. Ett steg i taget :) kanske nästa steg är att amma ute nånstans :o

Har inte introducerat flaskan än, mest av lathet. Det är ju rätt snabbt och smidigt att amma när det funkar alltså? plus att jag avskyr disk :p men borde testa flaskan snart så att vi ser att han tar den infall jag behöver komma iväg någon gång.Wohoo! Snart har ni er lilla älskling här! Förstår vad du menar, jag kan tycka det känns helt overkligt att jag faktiskt fött och har ett barn nu. Har nog inte fattat att jag är mamma?! Det är så galet.

Håller tummarna för ett smidigt förlopp, håll oss gärna uppdaterade! <3

Är du kvar här inne?:) vore kul med en uppdatering!
Svar på tråden Gravida efter Letrozol, PCO-tråden.