HJM2 skrev 2021-04-04 09:34:26 följande:
Vi har precis fått ett liknande NIPT svar.
Vi är också så ledsna och förtvivlade och den här påsken har varit oerhört tung.
Jag ska ringa och försöka få ett moderkaksprov i nästa vecka för det känns helt omänskligt att behöva vänta till 15+0 för fostervattensprov och sen ytterligare veckor för ett svar.
Svaret jag fått på hur säkert NIPT-svaret att det är mer än 99 % säkert. Det finns dock ett fåtal falska positiva resultat. Jag fick dock veta att labbet vid träff på en avvikelse kör en ny analys på det andra blodprovet för att validera sitt resultat.
Detta svar var kanske noll tröst men vill mest skriva att du inte är ensam. Har du fått göra fostervattensprovet?
Uch jag känner verkligen med er! Jag har lipat och varit sömnlös flera nätter fram till fvp-dagen!
Men blev så mycket lugnare när barnmorskan berättade att de inte alls va ovanligt att de får avvikelse på just könskromosomerna efter nipt och att just det provet inte alls var säkert. Allt annat ser bra ut med bebis och jag väntar nu på svar på fvp och håller alla tummar, jag tycker du inte ska ta ut något i förskott, iaf försöka. (jag vet jag tänkte det värsta jag också)
Man kan inte påverka någonting just nu utan det är som det är och skulle det va fel på någon könskromosom så får man ju veta hur allvarligt felet är, det kan ju handla om petitesser. Kram