Anx123456 skrev 2021-04-08 11:09:30 följande:
Jag håller med dig! Men jag tycker inte forskningen säger att det skadar mer att det kan skada, förstår du? Sen sträcktittar hon absolut inte i två timmar och är noga med vad hon tittar på, nu är det Kiri och Lou på SVT play. Men kan inte du ge tips om vad du gjorde med dina barn? Så kanske jag kan ta hjälp av det :)
Räcker det inte med att det KAN skada? Orsaken till att det "bara" skrevs att det KAN skada är för att kausaliteten är inte klart än, men det finns en stor korrelation mellan skärmtid och många saker som försenat utvecklig, dålig koncentration osv. Eftersom man inte än vet vad det är exakt som orsaker detta, kommer ingen seriös vetenskaptsman/-kvinna påstår att det skadar. Dessutom finns ju undantag också, som alltid. Det finns ju även dem som blev slagen som barn och inte har fått någon skada av det, vilket är varför det KAN skada ett barn att bli slagen. Men eftersom det KAN skada och det finns inga som helst fördelar för barnen att blir slagen, bör man avstår. Eller när det gäller hunung till bebisar, eller alkohol till barn ... det finns många exempel på saker som kan skada, men inte alltid gör det.
Samma sak med skärmar - om den KAN skada och det finns inga fördelar för ditt barn, borde det väl räcka som anledning att inte göra det, eller hur? Jag åtminstone tror att det är den enda vettiga konsekvensen.
Vad jag gjorde med mina barn? Allt vad du troligen gör med ditt barn, minus skärmtid. Det är inte svårare än det. Om du inte sätter ditt barn framför TVn flera timmer om dagen, då antar jag att ditt barn gör massor av andra saker under dagen. Det är bara att göre det hela dagen. Det är ju inte särskilt komlicerad.