Tv-tittande?
Min dotter är snart 8 månader och har varit försiktig med tv-tittandet men det har ändå blivit lite då och då. Nu har det dock blivit mer för jag helt enkelt inte orkar... vi bor i lägenhet, mitt i stan, i en pandemi utan människor att träffa. Jag klättrar på väggarna!!
Hur resonerar ni? Jag har läst olika forskningar och artiklar men ingen styrker den andra så allt känns oklart, om hur det påverkar våra små, utveckligen osv.
Vi tittar på samma program varje gång. Mest på morgonen, sen läser vi böcker, vattnar blommorna, tömmer diskmaskinen, går en promenad, äter mellan varven och sen blir det tv mot eftermiddagen också.. får så sjukt dåligt samvete.
Om du har läst forskningar på temat förstår jag inte vad som är oklart för dig. Alla experter inom området (dvs. inom psykologi, hjärnforskning, utveckling) är överens att barn under 2 år inte ska ha någon skärmtid alls (förutom några som sätter gränsen vid 18 månader).
Det är någonting jag blir förundrad över sedan jag först flyttade till Sverige - föräldrar och alla som har med barn att göra är så noga med att göra allt "rätt", precis som forskningen säger, men samtidigt struntas det helt i en av dem få aspekter av barnuppfostran, där allt forskning är överens. Istället sätter man barnen framför TVn som bebisar, låta dem spela med surfplatta och titta på TV i två timmar om dagen som ettåringar, visa dem olämplingar saker som Star Wars som treåringar. Jag fattar inte det ....