• Anonym (Cava)

Småbarnsförälder och alkohol

Jag har lite funderingar kring det här med alkohol när man är småbarnsförälder.

Jag har ett barn på 10 månader, innan jag blev gravid så drack jag väldigt måttligt, kanske ett glas vin någon gång i månaden eller på fest, min sambo dricker nästan inte alls.

Sedan mitt barn föddes har jag inte druckit en droppe, jag har inget jättesug även om det skulle vara gott med t ex ett glas vitt.

Men nu till min fundering - jag samsover med mitt barn, så jag kan därför inte dricka något, dessutom är jag väldigt lättpåverkad, jag skulle känna av ett enda glas.

Jag känner mig oerhört obekväm med att vara det minsta påverkad av alkohol framför mitt barn - även när hon blir äldre, jag vill inte att hon någonsin ska se mig det minsta berusad eller känns att min adredräkt luktar vin.

Samtidigt ser jag många småbarnsföräldrar som tar ett glas vin till maten på helgen etc, men med min inställning kommer jag i princip aldrig mer kunna dricka alkohol om inte barnet någon gång sover över hos barnvakt.

Jag bara undrar hur ?alla andra? har valt att göra? Skippar ni alkoholen helt när barnen är nära? Dricker ni ett glas när dom har somnat?

Jag känner egentligen inte att ge upp alkoholen helt skulle vara någon större förlust men klart att någon gång i framtiden vore det ju trevligt att kunna ta ett glas vin till maten om man är ute på middag med väninnor t ex. Vad är era tankar kring detta?

• Svar på tråden Småbarnsförälder och alkohol
  • Anonym (Jodå)

Jag dricker alkohol med barnen närvarande. Både hemma och på restaurang. Ibland har vi gått ur enbart för en drink, med barnen med oss. Ibland har vi tagit med oss barnen ut på middag, där vi druckit alkohol till maten. Oftast dricker vi alkohol hemma, en drink innan maten eller alkohol till maten. Ibland är barnen vakna och ibland har de somnat.

Eftersom vi både har små barn och dessutom blivit lite äldre, prioriterar vi en god natts sömn, så tillfällen då det blivit mer än två glas har varit väldigt få, ens utan barn.

• Anonym (Öl)

Jag dricker sällan alkohol men på nyårsafton och vid någon grillkväll på sommaren tar jag gärna ett glass mousserande eller en öl. Barnen är då med (de har aldrig varit hos barnvakt men nu på sistone börjar den äldsta bli så stor att hen besöker vänner själv). Jag hade inget stort behov av alkohol innan och har inte det nu heller. Jag dricker lika gärna goda alkoholfria alternativ som de med alkohol.

• Anonym (R)

Jag kan ta lite öl eller vin när dottern är med, men max två glas annars känner jag mig onykter och det vill jag inte göra när barn är i närheten. 

• Anonym (K)

Bara för att ge perspektiv när barnen börjar bli äldre. Frågade mina två äldsta på 14 år och 11 år om de någonsin tyckt att det varit jobbigt eller obehagligt att jag dricker lite vin ibland. Vi har en väldigt öppen och ärlig relation. De sa absolut inte. De märker inte ens på mig att jag druckit. Jag dricker sällan mer än 2-3 små glas. Jag är dessutom en ganska fnittrig och utåt person i vanliga fall och blir inte mer så av vin.

Min äldsta är helt ointresserad av alkohol och går aldrig på fester. Är en sport och skoltjej. Så barnen har inte påverkats. Mina föräldrar drack även så, de höll det måttligt och hade trevliga fester med vänner där vi deltog. Aldrig ens tänkt tanken att det var jobbigt, snarare tvärtom. De var glada och avslappnade.

• FuckGoggleAskMe

Personligen så förvandlas jag inte till ett hjärndött monster när jag druckit ett par glas vin, så har aldrig sett någon anledning att vara absolutist sedan jag fått barn. 
    En gång ville jag ta mitt lilla barn till sjukhus (för säkerhets skull) en sen kväll och kände mig inte riktigt säker på att jag borde köra, eftersom jag druckit vin till maten. Vi tog taxi och det funkade bra, då kunde jag dessutom sitta bredvid mitt barn under resan. (F.ö. var resan onödig, falsk krupp!)

• Kexsmula

Jag är inte särskilt förtjust i alkohol men kan vid vissa tillfällen (t ex att vi vill göra det extra mysigt på sommaren) dricka en cider eller två utan att bli berusad och då tycker jag inte att det gör något om barnen är närvarande.

Skulle dock inte vilja dricka mig berusad i någon grad inför barnen.

• Anonym (Helene)
    Anonym (Maja) skrev 2021-04-11 20:41:52 följande:

Tar absolut ett glas vin eller bubbel till middagen ibland, eller när barnen är nattade. Växte upp med föräldrar som var nykterister, och det kändes dels ganska udda jämfört med vänners föräldrar, dels bidrog det lite till att när jag som 17-åring en gång drack mig askalasfull tordes jag inte ringa hem (för det kändes som extra syndigt och fel med tanke på mina föräldrars alkoholsyn). Vi dricker oss absolut aldrig berusade inför barnen, men vill samtidigt visa att man ibland kan dricka med måtta.

Så resonerar vi.

Anonym (Love) skrev 2021-04-11 20:47:06 följande:

Själv är jag uppvuxen med att mina föräldrar tagit ett glas vin, eller en öl till maten, men det är inte förren i vuxen ålder jag sett någon av dem berusad. För mig är alkohol helt avdramatiserat och har alltid varit. Ser inga som helst problem med att dricka ett glas eller två, om man som min man eller mina föräldrar kan uppföra sig helt som vanligt trots detta. 

Håller med här. Mina föräldrar drack då och då när jag växte upp, men jag såg dem aldrig fulla. När jag blev äldre pratade de ofta om olika viner och druvor och efter jag fyllde 18 fick jag ibland smaka en liten, liten sipp om jag ville (fick aldrig ett eget glas såklart). Fick följa med till systemet och allt vad alkohol hette var helt avdramatiserat för mig. Det var aldrig nåt dom kändes spännande eller förbjudet och jag hade aldrig nån kalasfylla under tonåren. Drack inte ens innan jag blivit myndig.

Kommer ihåg att jag hade jämnåriga vänner som knappt trodde att man fick gå in på systemet om man inte var 20+ och alkohol var en sån stor grej för dem. För många vart det ju en ritual att gå på systemet på 20-årsdagen, vilket jag inte gjorde. Hade ju bättre saker för mig. Jag är glad att jag växte upp som jag gjorde och att alkohol inte var så laddat och hemligt.
  • Anonym (Julia)

Dricker ibland vin på kvällen när barnen sover.

På restaurang eller om vi är på middag kan det hända att barnen är med.

Mina föräldrar drack vin på helgerna under min uppväxt, men jag det var inget negativt, de blev inte fulla eller så.

Men känner du så starkt obehag att dricka ett glas vin pga ditt barn så är det ju bara att låta bli?

Förstår inte riktigt problemet.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Cava) skrev 2021-04-11 20:16:43 följande:

Jag har ett barn på 10 månader, innan jag blev gravid så drack jag väldigt måttligt, kanske ett glas vin någon gång i månaden eller på fest, min sambo dricker nästan inte alls.

Sedan mitt barn föddes har jag inte druckit en droppe, jag har inget jättesug även om det skulle vara gott med t ex ett glas vitt.

Men nu till min fundering - jag samsover med mitt barn, så jag kan därför inte dricka något, dessutom är jag väldigt lättpåverkad, jag skulle känna av ett enda glas.

Jag känner mig oerhört obekväm med att vara det minsta påverkad av alkohol framför mitt barn - även när hon blir äldre, jag vill inte att hon någonsin ska se mig det minsta berusad eller känns att min adredräkt luktar vin.

Samtidigt ser jag många småbarnsföräldrar som tar ett glas vin till maten på helgen etc, men med min inställning kommer jag i princip aldrig mer kunna dricka alkohol om inte barnet någon gång sover över hos barnvakt.

Jag bara undrar hur ?alla andra? har valt att göra? Skippar ni alkoholen helt när barnen är nära? Dricker ni ett glas när dom har somnat?

Jag känner egentligen inte att ge upp alkoholen helt skulle vara någon större förlust men klart att någon gång i framtiden vore det ju trevligt att kunna ta ett glas vin till maten om man är ute på middag med väninnor t ex. Vad är era tankar kring detta?

Det viktigaste är väl att du gör det som du själv känner dig bekväm med (och tänker på säkerheten som du beskriver) Det är väl inget som helst fel i att inte dricka alkohol på säg 10 år om det känns rätt.

Det låter ju som attdu vet vad du vill, behöver det då vara ett prroblem?

Och känns det rätt med ett glas vin ute med väninnorna när partnern ansvararför barnen så gör du så. Du behöver ju inte göra en 10årsplan utan kan ju ta beslut allt eftersom.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Cava) skrev 2021-04-11 20:16:43 följande:

Det finns nog lika många åsikter om detta som det finns föräldrar, typ. Krångla inte till det utan gör vad som känns bäst för dig.
Svar på tråden Småbarnsförälder och alkohol