Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:20:29 följande:
[quote=81083884][quote-nick]Anonym (M) skrev 2021-04-23 17:04:31 följande:[/quote-nick]Det är inte så att de paren som tar emot äggen är nå random pundare från gatan, utan vanliga människor som förmodligen blir lika bra föräldrar som jag skulle vara. Så jag håller inte med om att det är ansvarslöst att donera könsceller som blir till barn hos andra människor.
Huruvida de är pundare eller ej är inte relevant. Oavsett är det fortfarande oetiskt att beröva ett barn dess identitet. En del av dess identitet. Vidare genomgår inte de någon utredning så som adoptivföräldrar gör utan de behöver enbart gå på ett kurstorsamtal så de kan i praktiken vara vilka som helst.
I många fall är ju inte donationen (i många fall försäljningen av ägg) med öppen donator. Att detta är tillåtet är djupt oetiskt.
Du tror inte det. Men kvinnorna genomgår för kroppen påfrestande behandlingar för att kunna få fram dessa ägg.
Det är snarare regel än undantag att svenska kvinnor åker utomlands för att ta utländska kvinnors ägg och inte inom Sverige. Därav kan man heller inte säkerställa att det gått till på ett etiskt sätt.
Jag har skrivit ett arbete i ämnet och den databas jag använde då har jag inte längre tillgång till i och med att jag sedan länge avslutat mina studier. Men är du intresserad i ämnet kan du försöka efterforska lite självständigt. Jag hade mycket underlag att välja på när jag tillsammans med en nuvarande kollega skrev uppsats i ämnet.
Gällande adoption finns redan dessa barn till skillnad från donerade barn och dessa är utsatta redan och behöver således snabbt hjälp.
Genetik är viktigt för de allra flesta, vem som är ens föräldrar på riktigt varför man ser ut som man gör, varför man har vissa talanger osv. Om du frågar mig personligen handlar det väl om en fråga att ha kontroll över hela sin identitet, sin kulturella tillhörighet, att få känna sig hel och det är en rättighet alla människor faktiskt har, att få reda på vem som är ens föräldrar.
Även om det är föga viktigt för dig är det inte lika med att det inte är det för de flesta andra. Det är lätt för gemene man att säga som inte varit i situationen. Men du kan inte veta vad du föder för känslor genom att begå detta övergrepp mot ett barn.
Förklara exakt för mig varför man ska göra skillnad på adopterade barn och äggdonerqde barn? De är precis lika lite släkt med mamman på pappret.
Så varför ska inte donerade barn få rätt till sitt ursprung, varför göra skillnad?
Du kan tycka vad du vill men ett barn är lika lite släkt med sin surrogatmamma som ett äggdonerat barn är med mamman på pappret.
Om jag vänder på det, varför adopterar man inte istället ett barn som behöver det istället för att skapa ett problem som inte behöver finnas?
Vad är poängen med att välja en äd framför adoption? Förstår verkligen inte.
Ja men precis då borde ju surrogatmamman i och med att hon bör betraktas som biologisk mor också ha vårdnaden och umgängesrätt med de barn hon fött, inte sant? Det är exakt samma sak.
Ger man bort sin könscell är man barnets ena förälder. Det kan ingen förneka.
Så det oansvariga ligger i att barn berövas identiteten vid anonym donation? Då är ju inte det systemet vi har i Sverige något problem då.
Proceduren är den samma som vid IVF, förutom återföreningen då. Så jo, jag känner till vad det innebär.
Det håller ju liksom inte att påstå att man har en massa källor men att sedan välja redovisa dem. Länka din uppsats i ämnet då, där finns väl all info + källor? Såvida du inte kan referera specifika studier så är det bara ditt tyckande du för fram här.
De barn som finns tillgängliga för adoption av främlingar är väldigt få. Och efterfrågan på barn är bra mycket större än utbudet.
Återigen så blir de flesta (om inte alla) av dina invändningar lösta av att man inte har en anonym donator. Jag har ingenstans förespråkat anonym donation, så jag vet inte varför du hakar upp dig på det.
Du skriver först att surrogatmodern inte på något sätt är mamma till barnet, men sedan att hon borde ha vårdnaden om barnet? Väldigt otydligt vad du vill ha sagt med det.
Ja, donerar jag ett ägg så är jag genetiskt sett det barnets förälder. Men jag ser inte varför det automatiskt ska göra mig till juridisk eller faktisk/känslomässig förälder. Du har inte övertygat någon här om att genetiken ska ha den överordnade rollen i dessa fall.