Mäns rätt att avstå
Poängen är väl att män måste ta samma ansvar i preventionsfrågan och inte räkna med/lita på att kvinnan brukar p-piller, p-stav, spiral, steriliserat sig. Nu är kondom inte hundra procentigt men ändå det bästa skyddet bortsett från kastrering. Det är bara att välja att skydda sig innan samlaget så slipper man frågan om ett eventuellt oväntat faderskap. Det finns även p-piller för män (kanske bara på test fortfarande?).
Jag tycker faktiskt inte man ska kunna avsäga sig sitt faderskap eller moderskap bortsett från vid adoption. Vuxna människor får skydda sig och eftersom alla vet att det inte är en 100-% skydd så får man ta eventuella konsekvenser om man nu önskar att ha sex. Det är barnets rätt till en far som är kärnan här (att far eller mor ska slippa ansvaret för att de ångar sig tycker jag är sekundärt och således går barnets behov före föräldrarnas).
Med det sagt är jag för valfri abort. Men när parterna inte är överens så får man ta konsekvenserna av sina handlingar. Alla vet att sex kan medföra barn. Det är en inräknad risk man tar innan man väljer att ha sex. Det är dessutom så få dagar en kvinna är fertil.