Mäns rätt att avstå
Alla barn bör ha samma grundläggande rättigheter oavsett om föräldrarna är i konflikt om något eller ej.
Jag anser inte att det är genomförbart utifrån ett barnperspektiv. Jag anser inte att man ska kunna avsäga sig ett föräldraskap till ett barn.
Jag anser heller inte att det är en särskilt vettig lösning om man värnar att mammor och pappor ska ses som likvärdiga föräldrar. Om pappa är ett tillval som man kan välja att göra för ett eller flera av sina barn lär det ju påverka synen på pappor som fullvärdiga föräldrar.
Dessutom skulle det ju bli praktiskt krångligt i flera situationer. Om mamman i en 3barnsfamilj blir gravid och pappan anser att hon bör göra abort men mamman inte väljer det, ska mamman då vara ensamt praktiskt och ekonomiskt anavarig för den sammanboende familjens 4e barn? (Plus då att de tre äldre barnen har en pappa på pappret medan den yngsta har ett dokument där det syår att fadern avsagt sig faderskapet)
Låta bli att vara med och fostra barnen, eller träffa det alls, kan man ju göra även idag.