• Piff

Mäns rätt att avstå

Låt oss säga att juridisk abort går igenom som lag. En del män i varje stad missbrukar detta, för att ligga runt utan att ta ansvar, och "aborterar" 5-10 barn vardera under loppet av några år (det blir dyrt för oss skattebetalare att stå för deras sexliv i längden), de står inte som fader i något dokument. 20-30 år senare träffas de faderlösa barnen, blir kära, inleder ett förhållande och skaffar barn. Känns det okay?

Jag kan förstå principen att kvinnan i slutändan kan välja att föda eller att inte föda ett barn, och att mannen inte får något att säga till om, men mannen kan ju oavsett välja att inte ha kontakt med barnet redan idag* helt utan ny lagstiftning, är det underhållsbidrag som är avgörande här, att man ska slippa betala, och höja skatten för alla, även dem som tar ansvar för sin sexualitet, för att vissa ska slippa??

Mannen kan ju faktiskt skydda sig och vara tydlig med att han inte önskar barn.

• Piff
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 16:56:33 följande:

Alla, och då menar jag alla, som medvetet skaffar barn utan en partner får givetvis försörja barnet själv. Det är hennes ansvar, ingen annans. Och ja, det ska även gälla vid insemination.

Jaha, och om jag blir gravid av misstag trots Att jag äter ppiller, eller för all den genom våldtäkt, och inte ville ha/planerade barn, vem ska försörja det barnet då, om varken jag eller "pappan"?

Det är väl dessutom en väldigt medveten handling att spruta spermier i en fertil kvinna? Eller? Du kanske tycker att oskyddat samlag är en rättighet för män?

Blir det inte sjukt ojämnställt om jag som kvinna kan "välja" att planera samlag/skaffa barn, med en man som jag vet inte kommer vilja vara delaktig, jag menar, en man har ju Inte den möjligheten. Om det nu är jämställt du är ute efter...
Svar på tråden Mäns rätt att avstå