Anonym (Ellen) skrev 2021-05-16 13:26:50 följande:
Hur kan min åsikt om något vara oviktigt i en diskussion? Det är ju inte en lagstiftning som finns idag så den har ju inget namn. Du besrämmer väl inte vem som får vara med och dis,utera för övrigt.
Vad är det för källa jag ska finna? Källan är väl förslaget i sig. Vad jag måste och inte måste säga bestämmer inte du, det ör ju inte ens du som är ts.
Ska en man kunna avsäga sig sitt faderksap aå innebär det olika möjliga eller absoluta konsekvenser och det är de man defacto diskuterar. Det du kallar juridisk abort kan ju inte bara finnas som en abstrakt princip utan måsteväl kunna genomföras i praktikeen och då får det vissa konsekvenser som ju de facto blir en del av diakussionen om man anser att förslaget är genomförbart och/eller önskvärt. Tex skulle det kunna innebära att man inte står som fader i födelsebeviset - dvs att man har avaagt sig faderskapet helt och att barnet därmed saknar rätttill sitt ursprung - är det ok eller inte? Det kan ockaå innebära att man kan avsäga sig sin försörjningsakyldighet - är det ok eller inte, det kan också innebära att detta endast ska gälla pappor - är det ok eller inte,? enligt ts förslag innebär det att beslutet inte går att återta - vad innebär det i praktiken för pappor och barn som vill tröffas? Osv
Det är väl sånt man måste ta ställning till om man ska kunna uttala sig i huruvda detta är ett bra förslag ellee ej? Vad är det för källor jag behöver för att kunna lista dessa frpgeställningar som en del av förslaget?
Termen finns, like it or not.
Det finns många lagförslag som har ett namn innan det blivit en lag, ta t ex pandemilagen.
Skrev inte att du inte får vara med att diskutera heller, förstår faktiskt inte hur du läser? Promblem med läsförståelse kanske, du kan väl be någon att tolka åt dig? Så att det blir rätt, det är jättesvårt att föra ens ett samtal annars.
Ok, nej mannen ska inte stå som far.
Bestämmer man sig för att skaffa barn utan en pappa (även vid insemination) ska underhåll inte fås.
Att det endast ska gälla "pappor" är självklart då en kvinna som inte vill ha barnet helt sonika tar bort det.
Man får givetvis stå för sitt beslut även i framtiden, en abort går inte att återställa.
Du skrev "det man faktiskt diskuterar är", det är källan på det påståendet jag vill ha. Vem som diskuterar det som du påstår.