Inlägg från: Anonym (Juridisk abort) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juridisk abort)

Mäns rätt att avstå

Idén finns redan, jag har själv skrivit en tråd om det. Minns dock inte vad den hette, det var rätt länge sedan jag skrev den.

Konceptet heter "Juridisk abort".

Jag är helt för juridisk abort, med samma veckogräns som kvinnans abort.

Och innan någon börjar gapa och skrika om mäns bristande ansvar så vill jag berätta att jag är kvinna. En kvinna som aldrig gjort någon abort men anser att vi i ett jämställt land faktiskt ska vara jämställda.

Viktor1988 skrev 2021-05-16 12:24:15 följande:
    Intressant är det din idé ...Jag tror jag fick höra något på radion om att Liberalerna drivit frågan....
    Min idé kanske det inte är, men en bra idé är det oavsett.
    Att jag skrivit en tråd om det gör inte att det var jag som kläckte idén, bara att jag stödjer den och gärna argumenterar för den.
    Fiona M skrev 2021-05-16 12:30:34 följande:

Jag förstår inte varför inte fler män steriliserar sig istället för att komma på alla dessa mentala kullerbyttor när barnet redan finns.

För att det kanske vill ha barn i framtiden.
    Känns det som en rimlig orsak?
    Anonym (man) skrev 2021-05-16 12:33:29 följande:
    Barns rättigheter är viktigare än någon bisarr jakt på jämställdhetsextremism.

"Jag är för att vi ger killar tilväxthämnande tabletter under uppväxten så att vi får lika samma medellängd för män och kvinnor."
    Som du nog förstår så håller jag inte med.
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-16 13:01:08 följande:

Jag tycker att om ma ska diakutera detta ska man diskutera det med rätt begrepp. "Juridosk abort" är en missvisande term. Abort betyder att avbryta en graviditet. Man kan inte endast juridiskt avbryta en graviditet. Gravidoteten fortsätter hur mycket du än föröker stoppa den med juridik.

Det man faktiskt diskuterar är :

- ska alla barn ha rätt till sitt biologiska ursprung?

- ska vi ändra i lagstiftningen om barns rätt till båda sina föräldrar?

- ska vi ha en lagstiftning som gör det förbjudet för vissa personer att träffa varandra (det juridisk aborterade barnet och dennes förälder) ska det vara straffbelagt?

- Ska man kunna frias från försörjningsskyldiget för sina barn? I så fall på vilka grunder?

-Ska vi ha olika regler som gäller barns rätt till mammor respektive pappor och gällande mammors respemtibe pappors skyldigheter och rättigheter i föräldraskapet?

Sen kan man kalla detta vad man vill men det är ju det det innebär i praktiken, så kan man ju diskutera dessa frågor och hur man ser på dem. Och så kan man ju också diaskutera vad dessa lagändringar skulle kunna få för konsekvenser för samhället. Bra? Dåliga?

Juridisk abort är termen som gäller, din åsikt om det är oviktig.
    Du behöver inte gilla den men vill du vara med och diskutera så får du finna dig i att det heter "juridisk abort".

Var hittade du dessa "fakta" som du påstår att man diskuterar
    Länka gärna. Eller är det dina egna funderingar? Isåfall måste du uppge det.
    Frankie Bean skrev 2021-05-16 13:20:44 följande:

Handlar det inte snarare om rätten till sin egen kropp, än rätten till liv.

En man behöver inte genomgå graviditet och förlossning, vilket är fysiskt och psykiskt påfrestande. En kvinna kan välja bort den påfrestningen för sin egen kropp, mannen slipper alltid samma påfrestning.

Man väljer alltså vad man vill utsätta sin egen kropp för.

Vad som händer efter att barnet är fött är något annat.

Juridisk abort kommer leda till de där jobbiga gråzonerna. Vad händer om en man vill ha barn men ändrar sig i slutet av graviditeten och utför en s.k juridisk abort. Det är helt orimligt. Eller ska även en kvinna som ångrar sig mot slutet kunna genomföra en juridisk abort som tvingar mannen att ta hand om barnet själv från födseln?

Abortgränsen ska vara lika för båda parter.
    Är sista abortveckan passerad så får man stå sitt kast.

Nej, en kvinna ska inte kunna göra juridisk abort då hon har möjligheten att avsluta graviditeten.
    Fiona M skrev 2021-05-16 13:21:26 följande:
    Barnet finns ju isf.

Varför inte sterilisera sig så man slipper oroa sig?
    Men hallå?
    För att man kanske vill ha barn i framtiden?

Eller menar du att alla kvinnor som kan tänka sig en abort per automatik ska steriliseras samtidigt?
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-16 13:26:50 följande:
    Hur kan min åsikt om något vara oviktigt i en diskussion? Det är ju inte en lagstiftning som finns idag så den har ju inget namn. Du besrämmer väl inte vem som får vara med och dis,utera för övrigt.

Vad är det för källa jag ska finna? Källan är väl förslaget i sig. Vad jag måste och inte måste säga bestämmer inte du, det ör ju inte ens du som är ts.

Ska en man kunna avsäga sig sitt faderksap aå innebär det olika möjliga eller absoluta konsekvenser och det är de man defacto diskuterar. Det du kallar juridisk abort kan ju inte bara finnas som en abstrakt princip utan måsteväl kunna genomföras i praktikeen och då får det vissa konsekvenser som ju de facto blir en del av diakussionen om man anser att förslaget är genomförbart och/eller önskvärt. Tex skulle det kunna innebära att man inte står som fader i födelsebeviset - dvs att man har avaagt sig faderskapet helt och att barnet därmed saknar rätttill sitt ursprung - är det ok eller inte? Det kan ockaå innebära att man kan avsäga sig sin försörjningsakyldighet - är det ok eller inte, det kan också innebära att detta endast ska gälla pappor - är det ok eller inte,? enligt ts förslag innebär det att beslutet inte går att återta - vad innebär det i praktiken för pappor och barn som vill tröffas? Osv

Det är väl sånt man måste ta ställning till om man ska kunna uttala sig i huruvda detta är ett bra förslag ellee ej? Vad är det för källor jag behöver för att kunna lista dessa frpgeställningar som en del av förslaget?
    Termen finns, like it or not.
    Det finns många lagförslag som har ett namn innan det blivit en lag, ta t ex pandemilagen. Flört

Skrev inte att du inte får vara med att diskutera heller, förstår faktiskt inte hur du läser? Promblem med läsförståelse kanske, du kan väl be någon att tolka åt dig? Så att det blir rätt, det är jättesvårt att föra ens ett samtal annars.

Ok, nej mannen ska inte stå som far. 
    Bestämmer man sig för att skaffa barn utan en pappa (även vid insemination) ska underhåll inte fås.
    Att det endast ska gälla "pappor" är självklart då en kvinna som inte vill ha barnet helt sonika tar bort det.
    Man får givetvis stå för sitt beslut även i framtiden, en abort går inte att återställa.

Du skrev "det man faktiskt diskuterar är", det är källan på det påståendet jag vill ha. Vem som diskuterar det som du påstår.
    Anonym (Framtiden) skrev 2021-05-16 13:33:55 följande:

Om en sådan lag mot all förmodan skulle gå igenom kommer kvinnor i mycket större omfattning skaffa barn med donatorsperma. Vem fan skulle frivilligt utsätta sig för risken att ens man plötsligt ändrar sig och inte vill ha barn?

Resultat: allt fler bittra, förhållande- och sexlösa incels.

Alternativet: kvinnan hemlighåller graviditeten tills det antal veckor som mannen kan avsäga sig barnet passerat.

Hur vore det om ni ?män? som vill knulla runt utan konsekvenser tog lite ANSVAR för er egen säd och var den hamnar?

Det måste ju såklart till en lagstiftning kring detta också.
    Att hemlighålla graviditeten ska inte vara ett kryphål för att komma undan lagen.
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-16 13:44:49 följande:
    Du skrev att om jag vill vara med och diskutera får jag finna mig i det.

Så jag ska ha en källa på att vi diskuterar att pappor ska kunna frånsäga sig sitt faderskap, att de inte ska behöva vara försörjningsskydliga då, inte stå som fader i papperna och att inte ha rätt till att träffa sina barn i framtiden?

Det jag ville få fram var att vi inte diakuterar en princip bara utan en konkret lagstiftning som får praktiska ko sekvenser. En del av diakussionen blir ju då dessa praktiska konsekvenser.
    Alltså, du får ta och hålla reda på vad du skriver snart.
    Och gärna ta det lite lugnt när du skriver så det inte blir så knasigt att läsa.

Måste ut med hunden men återkommer, så ingen tror att jag blev svarslös.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå