Inlägg från: Anonym (Alice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alice)

Mäns rätt att avstå

Tycker att det är så lustigt de som menar att "juridisk abort" skulle vara en jämställd lösning för män på en riktig abort. Har ni någonsin frågat en kvinna som gått igen om en abort om hennes upplevelse kan liknas med "Nej! Vill inte!"??

Om någon variant av "juridisk abort" faktiskt skulle komma på tapeten tycker jag att män generellt behöver gå igenom en enorm attitydförändring, för just nu låter det bara som ett sätt att ytterligare ta bort ansvar för männen. Som det är nu tar ju kvinnor i princip allt ansvar. Det är oftast dem som använder preventivmedel, de är som som måste genomgå en graviditet, förlossning eller abort. Så ska männen inte behöva göra ett skit, eller? 

Vet liksom inte hur många kvinnor jag pratat med som berättat att det har varit dem som behövt ta upp frågan om preventivmedel vid tillfälliga relation eller ONS. Männen har mest antagit att hon använt nåt eller inte brytt sig. 

Hör också om så många män som verkar ha provat en kondom 1-2 gånger, tyckt att det var obekvämt och sen aldrig velat använda en igen. Jämför det med kvinnor som oftast provar olika spiraler och piller i minst ett par månader, ofta med staka bieffekter som depression, smärta eller långvariga blödningar och de håller ut för att de får höra att "det är normalt och kan gå över efter x månader". 

Så på vilket sätt skulle "juridisk abort" göra något speciellt jämställt? Män får tamefan börja ta ansvar först. Det är deras liv det handlar om så självklart ska dom ta ansvar, använda skydd om de inte vill ha barn och inte lägga tid på att försöka få igenom skämtet som är "juridisk abort" för att de vill slingra sig undan att betala 1500 i månader för sitt eget barn...

• Anonym (Alice)
    Anonym (Rättvisa) skrev 2021-05-16 20:23:11 följande:

Men alltså.. Det är ju precis det INTE kvinnor gör när de går igenom en abort.

Båda könen i dessa sammanhang måste ju acceptera riskerna med penetrerande sex.

Att kvinnor får ha ett "get out of parent" free card men inte män. Det är sjukt icke jämställt..

Ska kvinnor få avsäga sig föräldraskap så ska män också få göra det. Men då man inte kan tvinga kvinnan så är förslaget om juridisk abort en metod som gör det mer jämställt.

Klart man tar ansvar även om man gör en abort. Eller tror du att en abort är ungefär som att snyta sig?
  • Anonym (Alice)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 21:18:09 följande:

Förklaring då det verkar svårt att greppa

Jag har aldrig sagt att man kan påtvinga en kvinna en abort det är mig en utopi och har inte en koppling till förslaget överhuvudtaget.

Detta då det inte blir en skillnad om mannen skriver på eller om han inte skriver på och ändå säger samma sak innan 14 veckor att han ej kommer att närvara som pappa. 

Så du menar alltså att du önskar att du kunde tvinga en kvinna att göra abort mot sin vilja? Hjälp.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:11:18 följande:
    Japp vilket jag oxå skrev i inlägget du svarade på men valde av någon märklig anledning att klippa bort det och svara på nästan exak samma sätt jag skrev i det inlägget... jag citerar den i sin HELHET så det blir tydligt vad jag tycker i den frågan...
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 14:39:44 följande:
    Och då blir ju TS fråga ganska relevant. Om båda skitit i att skydda sig, och barnet anses vara bådas ansvar, hur kommer det då sig att att kvinnan har veto på att föda eller behålla det?

Personligen tycker jag att att det finns en poäng i det eftersom det är kvinnan som bär barnet i sin mage och föder det och hon har rätt att bestämma över sin kropp vilket borde ge henne veto över att behålla eller inte. Men ansvarsfrågan över barnet efter att det fötts borde kunna diskuteras.

Mao är vi överens om att kvinnan borde ha veto om att föda barnet eller inte men sen har vi ju då frågan om ansvaret för barnet EFTER att det fötts?

Ärt det ok att föda ett mot pappans vilja och sen kräva ansvar från honom?
    Eller borde det snarare vara så att om man väljer att föda ett barn mot pappans vilja så har han rätt att avstå från ansvaret eftersom barnet föddes mot hans vilja?
    Ja, självklart. Handlingar har konsekvenser. Det borde varenda vuxen människa förstå. Blir en kvinna gravid och väljer att behålla barnet mot mannens vilja ska han ju självklart ändå ta sitt ansvar. I dagens läge kan man ju enbart tvinga en ovillig pappa att betala underhåll, så vill han inte vara en närvarande förälder slipper han ju. 

När ett barn föds är det ju det barnet och barnets bästa som ska komma i första rum, inte huruvida pappan vill betala underhåll eller inte.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:52:02 följande:
    Japp, handlingar får konsekvenser absolut, dock är ju bara graviditeten som är en konsekvens, valet att behålla ett barn är inte en konsekvens utan ett val. Och då är ju frågan varför ska han lastas för ett beslut hon tog utan hans medgivande?
    Hans handling här var att ha sex med henne och göra henne gravid. En konsekvens av att göra någon gravid är att man behöver ta ansvar för sitt barn. Är det här verkligen ett krångligt koncept för dig?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:29:17 följande:
    Japp, eftersom du pratar om mannens sexliv, ett barn blir inte till genom en persons sexliv, ett barn blir till genom sex mellan två personer, dvs bådas sexliv.

Nja, fast leken ser ut som det gör för att man valt spelreglerna så (avkrävandet av underhåll) men det är inte nödvändigtvis så spelreglerna måste se ut för alltid. Lagar går att ändra.

Om jag får gissa så gissar jag på att lagen sattes så för att kvinnor (och barn) förr i tiden var beroende av män eftersom kvinnor då ofta var hemmafruar och helt beroende av mannens inkomst. Under såna förutsättningar är en sån lag fullt rimlig för att säkerställa barnets överlevnad. Men i dagens samhälle där kvinnan inte längre är beroende av mannens inkomst utan har egen inkomst kan man helt klart ifrågasätta om en sån lag är rimlig längre.
    Grejen är ju att båda har ett ansvar här. Vill en kvinna absolut inte har barn har hon ett ansvar att skydda sig. Vill en man inte ha barn, vilket är vad vi diskuterar i den här tråden, har han ett ansvar att skydda sig. 

Ingen säger att det är enbart mannen som har ansvar över att det inte blir några oönskade barn, självklart inte. Men det är enbart mannens ansvar att han inte gör någon gravid om han absolut inte vill ha barn. Det är inte upp till hans partner. 

Och du pratar som om det enbart är män som betalar underhåll. Om en pappa har barnet på heltid är det mamman som betalar underhåll. Vem som betalar underhåll har ingenting med kön att göra. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Valfritt) skrev 2021-05-17 22:09:02 följande:

Då vet du också att HON har halva ansvaret att skydda sig.

Hur svårt är det att förstå att om en man inte vill ha barn har enbart han ansvar för att det inte ska bli barn, på samma sätt som att om en kvinna inte vill ha barn har enbart hon ansvar för att det inte ska bli barn?

Vill man själv absolut inte ha barn ligger det ansvaret på en själv, ingen annan ansvarar för att du inte ska bli förälder. Ingen säger att allt ansvar ligger på männen, men vill man inte ha barn ska man ta sitt ansvar och skydda sig så att det inte blir nåt barn.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hahaha) skrev 2021-05-17 23:37:39 följande:

Tänk att det finns såna här trådar ändå, det är rätt fantastiskt! Av alla saker män kan engagera sig i - exempelvis demonstrera mot mäns våld mot kvinnor, hjälpa utsatta familjer nationellt eller internationellt, arbeta mot nollvision för psykisk ohälsa bland män eller kanske volontärarbeta i lokala soppköket - så väljer män detta ämnet hahahhaa. Aaah men jättefint arbete hörru, vilken eldsjäl du är! Kämpa!

Eller jobba för att det ska komma fler preventivmedel för män så att färre män blir pappor mot deras vilja... 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 20:43:50 följande:

Tja, om fem män kullar EN kvinna så är det rätt självklart vem i den soppan som är... tja, värd att ifrågasätta.

Så du vet att killarna enbart hade sex med henne på semestern och ingen annan? Det är ju en lite konstig sak att hålla rätt på...
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 20:38:35 följande:

Hellre det än en som betalar underhåll till fem ungar. VEM vill ge sig in i det?

Jag skulle faktiskt inte vilja dejta någon man som övergett sitt barn. Är ju lite som att dejta nån man vet är otrogen. Som att skjuta sig själv i foten. Skulle ju inte kännas vidare tryggt om man själv råkade bli gravid med en sån man.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå