Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellen)

Mäns rätt att avstå

Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 13:37:47 följande:

Termen finns, like it or not.

Det finns många lagförslag som har ett namn innan det blivit en lag, ta t ex pandemilagen. 

Skrev inte att du inte får vara med att diskutera heller, förstår faktiskt inte hur du läser? Promblem med läsförståelse kanske, du kan väl be någon att tolka åt dig? Så att det blir rätt, det är jättesvårt att föra ens ett samtal annars.

Ok, nej mannen ska inte stå som far. 

Bestämmer man sig för att skaffa barn utan en pappa (även vid insemination) ska underhåll inte fås.

Att det endast ska gälla "pappor" är självklart då en kvinna som inte vill ha barnet helt sonika tar bort det.

Man får givetvis stå för sitt beslut även i framtiden, en abort går inte att återställa.

Du skrev "det man faktiskt diskuterar är", det är källan på det påståendet jag vill ha. Vem som diskuterar det som du påstår.

Du skrev att om jag vill vara med och diskutera får jag finna mig i det.

Så jag ska ha en källa på att vi diskuterar att pappor ska kunna frånsäga sig sitt faderskap, att de inte ska behöva vara försörjningsskydliga då, inte stå som fader i papperna och att inte ha rätt till att träffa sina barn i framtiden?

Det jag ville få fram var att vi inte diakuterar en princip bara utan en konkret lagstiftning som får praktiska ko sekvenser. En del av diakussionen blir ju då dessa praktiska konsekvenser.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (juridiskt svårt) skrev 2021-05-16 13:44:29 följande:

Fast återigen ska mannen registreras som fader eller ska det stå fader okänd?

Det är faktiskt inte ovanligt att män som först säger nej senare träffar och umgås med sina barn när dom t ex är i ett stabilt förhållande.

Du svarar inte på mina frågor jag har skrivit i mina två inlägg.

Du ser bara till när några som inte är i ett förhållande blir ofrivilligt gravida.

Det finns så många andra situationer som kan uppstå och vem ska avgöra vad.

Ska män alltså inte ta ansvar för preventivmedel och graviditeter utan bara kunna ha sex hur dom vill och sen avsäga sig allt ansvar? för det är ju så det blir.

Det kommer att uppkomma så många olika juridiska situationer där man inte kommer att veta hur man ska döma.

Det kommer också att bli bidragsfusk där män kan avsäga sig faderskap och föräldrarna om dom inte bor i hop få underhållsbidrag ifrån staten trots att barnet kanske är hos pappan och träffar det regelbundet trots att det är skrivet hos mamman.

varför ska andra skattebetalare betala för andras barn? 

Vill du själv betala för att andra män som då inte behöver bry sig om preventivmedel eftersom dom kan avsäga sig föräldraskapet?

Män i förhållanden kommer naturligtvis bry sig om dom vill vara ihop med kvinnan med singelkillar har då inget ansvar alls och behöver inte bry sig om skydd, det är bara att avsäga sig föräldraskapet.

Låter det vettigt?

Det borde ju jnte spela nån roll om föräldrarna bor ihop i det fallet, då den ena förälder inte räknas som förälder. Så om barn som är juridiskt aborterade ska ha samma rättigheter som andr barn (men så är kanske inte tanken) så innebär det ju att mamman och mannen som inte längre är pappa kan bo ihop och få underhållstöd från staten för barnen.

Fast den fd pappan skulle ju inte ha rätt att träffa barnen. Jag är nyfiken på hur det skulle gå till i praktiken? Om man är sambo när man gör juridisk abort är det då ett juridiskt krav att flytta isär? Kommer män som har gått igenom en juridak abort få en särskild statlig kontroll och inte ha rätt att bo vart de vill, vara tillsammans med vem de vill eller gifta sig med vem de vill?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 13:47:22 följande:

Alltså, du får ta och hålla reda på vad du skriver snart.

Och gärna ta det lite lugnt när du skriver så det inte blir så knasigt att läsa.

Måste ut med hunden men återkommer, så ingen tror att jag blev svarslös.

Det var detta jag skrev

Det man faktiskt diskuterar är :

- ska alla barn ha rätt till sitt biologiska ursprung?

- ska vi ändra i lagstiftningen om barns rätt till båda sina föräldrar?

- ska vi ha en lagstiftning som gör det förbjudet för vissa personer att träffa varandra (det juridisk aborterade barnet och dennes förälder) ska det vara straffbelagt?

- Ska man kunna frias från försörjningsskyldiget för sina barn? I så fall på vilka grunder?

-Ska vi ha olika regler som gäller barns rätt till mammor respektive pappor och gällande mammors respemtibe pappors skyldigheter och rättigheter i föräldraskapet?

Behöver jag en källa för att säga att detta är frågeställningar som hör samman med frågan om den så kallade juridiska aborten och att det är dessa frågor vi i praktiken diskuterar? Jag förstår inte vad du menar med det faktiskt?

Och om jag var otydlig på något sätt kunde du ha frågat istället för att bli otrevlig. Känner att jag blev kort tillbaka till dig eftersom jag blev så paff av rekationen.

Men jag släpper det gärna där, Jag kommerinte leta efter några källor eftersom jag inte förstår vad du menar med det och jag kommer att fortsätta att tycka att " juridisk abort" är ett misavisande begrepp.

Jag fortaätter samtalet istället, jag har ingen lust att tjaffsa om en sån grej Hoppas att du hade en fin hundpeomenad.
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:04:41 följande:

Vecka 14 är grundregel och därefter är det för sent med att avsäga sig pappa rollen

På fråga nummer två får du det att låta som att kvinnor vill lura till sig en graviditet idag nästan eller hur ska jag tolka, tror nog kvinnor väljer att ha sex lika mycket oavsett en sådan lag

Du ser inte att det är en stor skillnad på att veta att om man mot vad man planerat blir gravid så är det ett gemensamt ansvar som man har tillsammans med sin partner och att veta att det är ett ansvar som man har helt ensam?
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:13:56 följande:

Har man beslutat sig för att gemensamt bli föräldrar så tror jag nog att man kvarstår som pappa i en stor övervägande majoritet är inte dessa personer vi pratar om som ett problem. Sen om ändå mannen inte vill så är ju detta ett tidigt sätt att säga att det här förhållandet kommer ändå inte att fungera så i vissa fall blir det ju ett positivt scenario av lagändringen t.o.m då kvinnan får veta tidigt hur mannnen egentligen tänker.

Nu får jag bilden av att du tänker dig att med denna lagstiftning kommer fler kvinnor göra abort när man ej är överens.Jag tror inte det gör så stor skillnad i praktiken, med juridisk abort eller ej just gällande den delen. Få kvinnor gör abort på grund av 1500 kr/månad. Utan gör man abort för att mannen inte vill/ångrat sig är det nog tvåsamheten som förälder samt emotionella aspekter som spelar roll, inte om man har rätt till underhåll eller om pappans namn kommer stå i födelsebeviset.

En blivande pappa som inte vill lär ju berätta det oavsett om lagstiftningen finns eller ej så ser inte hur det skulle kunna vara en fördel heller (om jag fattat dig rätt).
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:20:59 följande:

Förstår inte varför kvinnan skulle välja att åka över sundet mer än idag egentligen i båda fallen är ju pappan okänd . Ser inte skillnaden mer än att den man haft sex med vet man iaf något om och ett dokument som beskriver en person är just ett formulär som man besvarat och hur många saker är 100 procent i detta.

Jag antar att tanken är att om man ändå inte har ett gemensamt ansvar och att den andre har rätt att ångra sig mitt under graviditeten kan man lika gärna bli förälder själv med donator för då vet man vad som gäller och kan planera efter det.

Jag tror dock inte på det i särskilt stor utsträckning för om man planerar barn med sin sambo eller make gör man ju i regel det just för att man vill leva i familj med just den mannen. Och man litar nog på honom och räknar med att han inte kommer ändra sig i v. 14 vad lagstiftningen än säger.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 14:34:32 följande:

Att TS blandar in kvinnor som åker till Danmark är bara löjligt, för det är ju inte dessa kvinnor som skaffar barn med en man, de har ju redan valt bort mannen och vill skaffa barn själv. Så de har inget med denna diskussion att göra. 

Fast jag tror att det var en annan skribemt som skrev att kvinnor kommer välja bort att skaffa barn med en partner och istället skaffa barn med donator om blivande pappor ändå blir "ansvarsfria" på det sättet som ts föreslog. Så jag tror faktiskt inte det var ts som lyfte det i detta sammanhang.
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:43:29 följande:

Det är ju isf bra med en sådan lagändring för då får ju kvinna tidigt veta att mannen ej vill vara förälder och därmed ej kommer att närvara idag hoppas många kvinnor att mannen ska ändra sig längre fram vad jag förstått och här blir det tydligare

Fast skrev du inte att pappan skulle få ändra sig om mamman tillät? Eller missförstod jag det?
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:50:16 följande:

Inget är perfekt vet du....men idag är det inte jämlikt du skriver om kvinnor som får sina hjärtan krossade isf är det nog lika svårt för män som ser en kvinna utföra en abort mot hans vilja det krossar hans hjärta . 

Känslor kan vi tyvärr inte besluta om det kommer alltid att uppstå problem i människors vardag så är livet .

??I det här fallet så försöker jag bara få fram ett demokratiskt förslag där båda könen blir mer jämställda inget annat.

Hur ser du på barnens rättigheter i denna fråga?

För om man ser ur ett lagstiftarperspektiv är det ju barnperspektivet som det står och faller med. (I praktiken faller med. )
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 14:52:32 följande:

Absolut är mannen ångerfull och vill ta papparollen så får mamman avgöra detta om han avsagt sig papparollen tidigare annars blir det väldigt knepigt tror jag

Då kommer nog antalet gravida kvinnor som tror att mannen kommer ändra sig inte minska. Så då får du nog inte den förändringen som du trodde på.

Du ser inte att detta kan bli en risk för män och jämställdhet. Att pappors rättigheter kan minskas med detta? Om pappan blir nervös i v. 13 och skriver på detta papper har plötsligt mamman hela ansvaret och hela föräldramakten. Hon kan då godtyckligt bestämma om barn och pappa ska få träffa varandra och på vilka villkor.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå