Inlägg från: Anonym (Juridisk abort) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juridisk abort)

Mäns rätt att avstå

Anonym (Q) skrev 2021-05-16 13:52:38 följande:
    Helt sonika? Nej, det är inte helt sonika för alla kvinnor. Vissa kvinnor kanske ser det som helt sonika att göra abort men för många är detta inte något man gör med lätthet. Du får det att låta som att kvinnor ser abort som ett sorts preventivmedel.

Jag ansåg också det vara något som man bara gör, en lösning, tills då jag själv blev gravid och insåg att jag aldrig kommer kunna göra en abort och ta det med en klackspark.

Det finns kvinnor som inte kan utföra en abort, av emotionella, religiösa eller andra anledningar. De får också stå för konsekvenserna av sina handlingar, likt män. Väljer de att ha sex så vet de att detta kan leda till en graviditet.

Jag tycker helt enkelt att mäns rätt att ha sex inte står över barns rätt att veta vem deras pappa är. Jag anser att män får stå sitt kast. Du vet vad sex kan leda till och du utsätter dig själv för den risken. Det är inte synd om dig för att det sedan, hypotetiskt, ledde till ett barn.
    Helt sonika, vill hon inte ha barnet och bestämmer sig för det så gör hon en abort. Det är det enda sättet, det går liksom inte att trolla.

Jag menar absolut inte att det skulle ses som ett p-medel, även om jag vet att det även förekommer. (Har en bekant som gjort inte mindre än ÅTTA aborter.)

Jag kan inte göra någon gravid då jag inte är man, men tack för omtanken.
    Piff skrev 2021-05-16 16:28:36 följande:

Låt oss säga att juridisk abort går igenom som lag. En del män i varje stad missbrukar detta, för att ligga runt utan att ta ansvar, och "aborterar" 5-10 barn vardera under loppet av några år (det blir dyrt för oss skattebetalare att stå för deras sexliv i längden), de står inte som fader i något dokument. 20-30 år senare träffas de faderlösa barnen, blir kära, inleder ett förhållande och skaffar barn. Känns det okay?

Jag kan förstå principen att kvinnan i slutändan kan välja att föda eller att inte föda ett barn, och att mannen inte får något att säga till om, men mannen kan ju oavsett välja att inte ha kontakt med barnet redan idag* helt utan ny lagstiftning, är det underhållsbidrag som är avgörande här, att man ska slippa betala, och höja skatten för alla, även dem som tar ansvar för sin sexualitet, för att vissa ska slippa??

Mannen kan ju faktiskt skydda sig och vara tydlig med att han inte önskar barn.

Alla, och då menar jag alla, som medvetet skaffar barn utan en partner får givetvis försörja barnet själv. Det är hennes ansvar, ingen annans. Och ja, det ska även gälla vid insemination.
    Anonym (Peter) skrev 2021-05-16 16:59:44 följande:

Skyddar man sig inte som man, försöker man medvetet att göra kvinnan med barn.

Nej, det är ett felaktigt påstående.
    Piff skrev 2021-05-16 17:20:38 följande:
    1. Jaha, och om jag blir gravid av misstag trots Att jag äter ppiller, eller för all den genom våldtäkt, och inte ville ha/planerade barn, vem ska försörja det barnet då, om varken jag eller "pappan"?

2. Det är väl dessutom en väldigt medveten handling att spruta spermier i en fertil kvinna? Eller? Du kanske tycker att oskyddat samlag är en rättighet för män?

3. Blir det inte sjukt ojämnställt om jag som kvinna kan "välja" att planera samlag/skaffa barn, med en man som jag vet inte kommer vilja vara delaktig, jag menar, en man har ju Inte den möjligheten. Om det nu är jämställt du är ute efter...
    1. Vill du inte ha barnet så väljer du som kvinna abort.
    Då finns inget barn att försörja.

2. Nej, det tycker jag inte. Man bör skydda sig men inget skydd är 100%.

3. Jag har inte använt jämställdhet som ett absolut krav. Skaffa barn själv du, men försörj dem också själv. Varför tror du att jag "är ute efter" en absolut jämställdhet?
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:51:13 följande:
    ?Låt mig omformulera  fader okänd var kanske fel ordval dock b-r fadern vara  okänd i de flesta system men  om det är kopplat till sjukdomar mm så ska naturligtvis sådant framkomma men detta är väl redan svårt idag om pappan ej är n-varande så ser inga större problem med detta

Så mamman ska veta men inte staten?
    Man kan aldrig förbjuda en mamma att säga vem som är pappa men frågan är till vilken nytta om pappan ej vill medverka tror det skapar ett ännu större trauma i många fall för barnet isf

Ska mamman alltså ljuga och säga nej fader är okänd eller ska mannen alltså skriva på ett papper att han vill avstå? men då blir han ju inte okänd utan man vet vem som är pappan eller hur.
    Det kan ju inte stå fader okänd och sen att det finns annat ett juridiskt bindande dokument där mannen avstår faderskapet för barnet.
    Mamman och andra vet om vem som är pappa men det ska ändå stå fader okänd? 
    ?Helt korrekt han har ju avsagt sig sitt föräldraskap och kan därmed  inte tvinga kvinnan att plötsligt få komma in i gemenskapen igen om inte hon ser fördelar med detta så det är mamman som har bollen 

Alla kvinnor ska alltså leva i osäkerhet fram tills v. 14 ifall mannen ångrar sig och kvinnan då först kunna besluta om hon vill stå för allt ekonomiskt och juridiskt ansvar och få veta om hon får bekräfta mannen som pappa eller måste få inskrivet fader okänd trots att han inte är okänd eller då välja abort.
    Det hela blir väldigt konstigt.

?Detta är ett förslag som inte kommer att drabba planerade familjer att bildas och skulle dessa splittras innan födsel så hade det ändå skett oavsett förslaget eller om vi för som idag

Vad händer i framtiden om barnet vill veta vem som är pappa precis som barn som blivit till genom donation har rätt att veta.
    ?Ja på ovan 

Hur ställer du dig till barnets rätt att få veta vem som är pappa?
    Och hur ska det gå till juridiskt om det ska stå fader okänd men samtidigt finns ett papper på där mannen avstår barnet?
    Är det rätt att det står okänd fast mamman, pappan och flera andra känner till vem som är pappa?
    För vems skull står det då fader okänd?
    Statens? fast det ändå finns dokument där mannen väljer att avstå, hur går det ihop?
    Vet inte hur du tänkt om den juridiska biten av det hela, utveckla gärna hur du tänkt. 
    Den juridiska biten är solklar han har avsagt sig föräldraskapet och har därmed inga skyldigheter mot barnet vare sig ekonomisk ,arv eller som pappa. Han har samtidigt då avsagt sig rätten att kontakta sitt barn för all framtid utan kvinnans godkännande 
    Kort och koncist.
    Exakt så.
    Anonym (Peter) skrev 2021-05-16 17:41:46 följande:
    Eftersom man vet att inget skydd är 100 procentigt bör då män avsluta samlaget och komma utanför eller helt enkelt inte ha sex med kvinnor de inte vill riskera få barn med. De är inga barn längre utan män som tar ett aktivt val att ha sex, vilket alltid är en risk till barn, och är man villig att ta risken så är valet för män redan taget.
    Varför kallar du dig för "Peter" när du helt uppenbart är kvinna?
    Varför klumpar du ihop alla ofrivilliga fäder som män då det inte så sällan handlar om unga pojkar, under 18 år? 
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 17:44:13 följande:
    Du tycker inte oskyddat samlag är en rättighet,  samtidigt skriver du att  inget skydd är 100%. Ändå ska mannen inte behöva ta ansvar om det blir ett barn, bara kvinnan. Då blir det som att mannen kan ligga oskyddat och ändå inte behöva ta konsekvensen. 
    Ja?
    Vad är problemet med det?
    Oskyddade samlag ÄR ingen rättighet, inget skydd ÄR 100%.

Båda tar sitt ansvar, båda bestämmer om de vill bli förälder.
    Kvinnar genom fysiskt abort, mannen genom juridisk.
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 18:18:50 följande:
    Får jag fråga är du politiskt engagerad...
    Ja, det är jag.
    Men jag vill inte diskutera politik här i tråden.
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 18:33:21 följande:
    Du är kul du. Om man gjort ett barn, så är det inte att ta ansvar genom att skita i barnet. 

Du och TS får tycka vad ni vill, men det kommer aldrig att bli som ni vill, män kommer fortsättningsvis få betala underhåll för sina ligg som resulterar i barn, även om de skiter i barnen. Härliga män ni sitter och försvarar.
    Kul?
    Jag är inte här för att underhålla dig.

Du är så fastkörd i ditt spår att det inte ens går att få dig att försöka, iallafall lite, att sätta dig in i hur andra tänker.

Får hoppas att du inte är så rent generellt, då lär du har väldigt få vänner. Om någon.
    Anonym (Framtiden) skrev 2021-05-16 18:43:09 följande:
    Exakt. Hur kan man ens tro att ett sådant förslag kommer röstas igenom i Sveriges riksdag? Helt verklighetsfrånvänt.

En man kan slippa ta ansvar för ett barn genom att:

1. Skydda sig (kondom, vasektomi).

2. Inte ha penetrerande vaginalsex.
    Det är så dumt så att klockorna stannar... 

En kvinna kan slippa ta ansvar för ett barn genom att:
    1. Skydda sig (valfritt hur)
    2. Inte ha penetrerande sex.

3. Göra abort.

Lilla hjärtat, du missade en sak. Men jag hjälpte dig på traven.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå