Inlägg från: Viktor1988 |Visa alla inlägg
  • Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Anonym (Q) skrev 2021-05-16 12:00:52 följande:
    Jadu. Skillnaden är inte stor mer än att pappan i fråga inte är involverad mer än att han är en donator. Gällande barns rätt att få veta sin bakgrund så kan jag tycka att de även har det i detta fall.

Sedan är ju skillnaden att donatorn i det fallet har avsagt sig skyldigheten redan innan befruktning och mamman har i det fallet också även accepterat dessa premisser.

Du talar om abort som om det vore en liten sak. En enkel sak. Jag förstår det, då du är man och inte kan veta hur det känns för en kvinna att vara gravid. Vad som sker i kroppen, rent hormonellt. En abort är oftast inget man gör lättvindigt.

Varför anser du att du inte ska behöva stå för konsekvenserna av ditt handlande? Du väljer att ha sex och vet att detta kan leda till graviditet. Menar du att du ska kunna gå och i princip befrukta var och varannan kvinna du har sex med och sedan avsäga dig skyldigheten till barnet/barnen? Bara för att det på något sätt ska bli rättvist? Du har dessutom rätten att avsäga dig faderskapet/vårdnaden men jag tror helt enkelt att skon klämmer gällande det ekonomiska.
    Är lite för gammal nu för att själv hamna i den diskussionen om jag är pappa eller ej till nya barn. Vad det handlar om är en rättvisefråga vill kvinnan behålla barnet ska naturligtvis inte mannen kunna kräva abort absolut inte men idag är det ju skevt i båda ändarna han har inget att säga till om vid en abort och inte heller om kvinna beslutar att behålla....
  • Viktor1988
    Fiona M skrev 2021-05-16 12:30:34 följande:

Jag förstår inte varför inte fler män steriliserar sig istället för att komma på alla dessa mentala kullerbyttor när barnet redan finns.

Vi lever i ett modernt demokratiskt samhälle och jag kräver inte att kvinnan ska tvingas göra något mot sin egen vilja utan bara att alla ska få det jämställt så inga konstigheter alls egentligen.
  • Viktor1988

Kommer ändå att driva frågan i mitt parti som en jämställdhetsfråga och det är inte Liberalerna om någon undrar även om idén var deras från början dock osäkert 

• Viktor1988
    Anonym (juridiskt svårt) skrev 2021-05-16 13:13:10 följande:
    Ok så en man som avsagt sig föräldraskap ska aldrig kunna ångra sig och kunna träffa barnet.

Men ska han fortfarande registreras som förälder fast inte juridisk eller ska det stå fader okänd eller hur menar du?
    Barn som kommer till genom en donator ha ju rätt att få veta vem som är donator.

Så om det skulle bli som du förslår behöver män egentligen aldrig ta ansvar för preventivmedel eller en eventuell gravditidet då han bara behöver avsäga sig föräldraskapet, ansvaret för preventivmedel blir alltså kvinnans hela ansvar?

Vad händer som sagt om man kommit överens om att skaffa barn men mannen ändrar sig?

Som sagt det kommer att bli alldeles för många juridiska situationer som kommer att belasta domstolar och kosta skattepengar, liksom staten kommer att få betala underhåll istället för barnens pappor, är folk villiga att låta sina skattepengar gå till det?

Det är ju ingen som tvingar varken en mamma eller en pappa att umgås med sina barn.

Det är självklart inte bra att det föds barn som har fäder som inte vill ha dom, det är heller naturligtvis inte roligt för dessa män som blir pappor mot sin vilja.
    Men här kommer ju barnperspektivet in.
    Alla barn har rätt att veta vem som är pappa sen behöver som sagt inte pappan ta hand om dom eller umgås med barnen.

Jag förstår hur du tänker men som sagt det är inte juridiskt genomförbart.
    Tycker du bör det lite svårt nu allt går att genomföra.

??Svaret på dina frågor är egentligen vecka 14 kort och gott som sista dag för mannen att komma in med en anmälan om att ej vara med som förälder och helt avstår sig rätten och kvinnan får själv bestämma hur hon vill göra precis som idag det är ingen skillnad egentligen .
  • Viktor1988
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:24:57 följande:
    Tycker du bör det lite svårt nu allt går att genomföra.

??Svaret på dina frågor är egentligen vecka 14 kort och gott som sista dag för mannen att komma in med en anmälan om att ej vara med som förälder och helt avstår sig rätten och kvinnan får själv bestämma hur hon vill göra precis som idag det är ingen skillnad egentligen .
    Gör det svårt och inget annat skulle det stå sorry
  • Viktor1988
    Anonym (Pop) skrev 2021-05-16 13:26:58 följande:
    Jag upptäckte graviditeten i v15. Då hade mannen ändå missat sin chans.
    Absolut då är gränsen passerad typ för vecka 14 är sista dagen sen kommer en sådan lagförändring absolut inte vara heltäckande kvinnan kan ju dölja sig graviditet och meddela när veckorna är över 14 typ men så är det med allt inget blir perfekt dock bra med alternativ för alla parter
  • Viktor1988
    Anonym (Framtiden) skrev 2021-05-16 13:33:55 följande:

Om en sådan lag mot all förmodan skulle gå igenom kommer kvinnor i mycket större omfattning skaffa barn med donatorsperma. Vem fan skulle frivilligt utsätta sig för risken att ens man plötsligt ändrar sig och inte vill ha barn?

Resultat: allt fler bittra, förhållande- och sexlösa incels.

Alternativet: kvinnan hemlighåller graviditeten tills det antal veckor som mannen kan avsäga sig barnet passerat.

Hur vore det om ni ?män? som vill knulla runt utan konsekvenser tog lite ANSVAR för er egen säd och var den hamnar?

Det handlar som sagt var om rättvisa mellan könen och det du nämner som negativt existerar redan tror inte utvecklingen går att stoppa om vi ska få ett demokratiskt heltäckande samhälle 
  • Viktor1988
    Anonym (juridiskt svårt) skrev 2021-05-16 13:44:29 följande:
    Fast återigen ska mannen registreras som fader eller ska det stå fader okänd?

Det är faktiskt inte ovanligt att män som först säger nej senare träffar och umgås med sina barn när dom t ex är i ett stabilt förhållande.
    Du svarar inte på mina frågor jag har skrivit i mina två inlägg.

Du ser bara till när några som inte är i ett förhållande blir ofrivilligt gravida.
    Det finns så många andra situationer som kan uppstå och vem ska avgöra vad.

Ska män alltså inte ta ansvar för preventivmedel och graviditeter utan bara kunna ha sex hur dom vill och sen avsäga sig allt ansvar? för det är ju så det blir.

Det kommer att uppkomma så många olika juridiska situationer där man inte kommer att veta hur man ska döma.

Det kommer också att bli bidragsfusk där män kan avsäga sig faderskap och föräldrarna om dom inte bor i hop få underhållsbidrag ifrån staten trots att barnet kanske är hos pappan och träffar det regelbundet trots att det är skrivet hos mamman.

varför ska andra skattebetalare betala för andras barn? 
    Vill du själv betala för att andra män som då inte behöver bry sig om preventivmedel eftersom dom kan avsäga sig föräldraskapet?
    Män i förhållanden kommer naturligtvis bry sig om dom vill vara ihop med kvinnan med singelkillar har då inget ansvar alls och behöver inte bry sig om skydd, det är bara att avsäga sig föräldraskapet.
    Låter det vettigt?
    Fader okänd skulle jag säga kvinnan får avgöra om mannen senare vill ha kontakt.

Naturligtvis ska man använda preventivmedel vid sex men ingen regel är perfekt dock handlar det inte om preventivmedel i denna fråga 

?Förstår inte problemet med att det uppkommer oklarheter vecka 14 är sista dag sen är du automatiskt pappa om du inte avsagt dig detta.

??Bidragsfusk är väl redan idag ett problem men det ska inte vara avgörande för ett sådant beslut om det handlar om rättvisa mellan könen tror dessutom att detta inte blir något större problem 

Kvinnan som tar beslut om fortsatt graviditet tar också den tyngre ekonomiska  aspekten sen om bidrag behövs så är det ok för naturligtvis ska barnen utan pappa där han avsagt sig rollen få det drägligt även om kvinnan då tar huvudansvaret för ekonomin 
  • Viktor1988
    Anonym (Framtiden) skrev 2021-05-16 13:53:53 följande:
    Fast du måste ju också väga in konsekvenserna av en sådan lagstiftning:

- Vem/vilka ska betala för rättegångar där man ska avgöra om kvinnan hemlighöll eller inte visste om sin graviditet? Hur ska man kunna bevisa något överhuvudtaget?

- Hur ska män kunna hitta någon som frivilligt vill ligga med dem? Risken för graviditet finns alltid, oavsett preventivmetod.
    Vecka 14 är grundregel och därefter är det för sent med att avsäga sig pappa rollen

På fråga nummer två får du det att låta som att kvinnor vill lura till sig en graviditet idag nästan eller hur ska jag tolka, tror nog kvinnor väljer att ha sex lika mycket oavsett en sådan lag
  • Viktor1988
    Anonym (juridiskt svårt) skrev 2021-05-16 14:08:11 följande:

en kvinna ska alltså  alltid behöva vänta in mannen till v.14 för att få veta om mannen  kommer att vilja ta på sig faderskapet även om dom kommit överens om att blir gravida tidigare?

Så mannen kan ändra sig fram till vecka 14, det blir väldigt osäkert för kvinnan.
    Ett gift par eller sambos bestämmer sig för att bli gravida, kvinnan ska alltså sen behöva vänta till v. 14 och hoppas på att mannen inte ändrar sig och avsäger sig föräldraskapet? 

Då kommer varje graviditet bli osäker för kvinnan fram tills v.14.
    Har inte mannen ett ansvar i dessa fall?

Har man beslutat sig för att gemensamt bli föräldrar så tror jag nog att man kvarstår som pappa i en stor övervägande majoritet är inte dessa personer vi pratar om som ett problem. Sen om ändå mannen inte vill så är ju detta ett tidigt sätt att säga att det här förhållandet kommer ändå inte att fungera så i vissa fall blir det ju ett positivt scenario av lagändringen t.o.m då kvinnan får veta tidigt hur mannnen egentligen tänker.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå