Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellen)

Mäns rätt att avstå

Viktor1988 skrev 2021-05-16 17:51:13 följande:

Den juridiska biten är solklar han har avsagt sig föräldraskapet och har därmed inga skyldigheter mot barnet vare sig ekonomisk ,arv eller som pappa. Han har samtidigt då avsagt sig rätten att kontakta sitt barn för all framtid utan kvinnans godkännande 

Så även när barnet är vuxen är det mamman som måste godkänna kontakt?

Vad ska det vara för ett straff för en pappa (som i lagens ögon inte längre är pappa) som tar kontakt med sin vuxne son?

Hur ska det gå till rent praktiskt om paret har fler barn som kanske bor varannan vecka? Hur ska pappan kunna hindras från att ha någon kontakt med det juridiskt aborterade barnet (hör ni inte hur fruktansvärd terminologin är?) I en sådan situation?

Om mamman i en sådan situation tillåter pappan att ha kontakt med barnet ska hans föräldransvar återföras då (underhållsskyldigheten) eller kan han slippa den ändå eftersom han ju juridiskt inte är pappa?

Dvs skulle en pappa som juridiskt frisagt sig från ansvaret för sitt barn kunna ha barnet varannan vecka tillsammans med syskonen och alltså fungera som en pappa rent praktiskt men slippa betala för barnet eftersom han ju juridiskt inte är pappa?

Och om mamman inte tillåter detta men pappan ändå småpratar med barnet när han träffar hen på affären tillsammans med syskonen - vad ska straffet bli? Böter? Fängelse?
  • Anonym (Ellen)
    Tow2Mater skrev 2021-05-16 22:02:28 följande:

Kvinnan kan ju dessutom adoptera bort barnet om hon föder men inte vill ha det.

Mammor och pappor har väl exakt samma rätt att adoptera bort ett barn?
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 22:12:10 följande:

Mamman har helt ansvar för om kontakt ska tagas mellan pappan som avsagt sig rätten , däremot om barnet blivit myndig så kan ingen hindra barnet från att ta kontakt om hen vill. 

Hur kontakt ska tagas för att pappan ångrar sig är egentligen inte huvudfrågan men en tanke kan vara att mamman som är bestämmande i denna fråga själv avgör finns nog inget bra och entydigt svar helt enkelt.

Tror inte att en pappa som redan är pappa till andra barn i samma familj försöker undkomma sitt ansvar så frågan känns överflödig skulle det ändå ske så tror jag mamman drar och det löser sig själv

Småpratar i affären med barnet är väl svårt att undvika men det gör honom ändå inte till en pappa....Däremot om han medvetet söker kontakt då bör straff utdelas och vara ett brott typ

Så då påverkar inte "lösningen" med juridisk abort män som har en partner som han redan har barn med sen tidigare som önskar att kvinnan skulle göra abort under senaste graviditeten tänker du? Dessa skulle fortfarande bli ofrivilliga fäder? För dem blir situationen ungefär samma som idag?

Helt enkelt för att du tänker dig att de inte skulle ha samvete att göra på något annnat sätt?

Varför? På grund av barnperspektivet?

På vilket sätt kan mamman dra menar du? Pappan har ju fortfarade rätt till umgänge med de äldre barnen som han fortfarande är far till. Det har ju mamman ingen rätt att hindra, så dra kan hon ju inte. Eller vill du minska pappors rätt till umgänge osv mer generellt?
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 22:24:38 följande:

Det är inte meningen att detta ska bli en lag som gör att mannen kan göra detta som en lek....Låt oss säga 1gång max 

Så män ska inte ha "fri juridisk abort" utan den ska vara begränsad?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:17:38 följande:

Att barnet vet vem pappan är är inte riktigt samma sak som att pappan tvingas ha ansvar för barnet. Det är pappans ansvar för barnet som ifrågasätts inte barnets vetskap om sin biologiska pappa. 

Det som är skevt är snarare hur du blandar ihop ansvar för ett barn och att veta vem pappan till barnet är.

Där har du faktiskt fel. I ts förslag ingår också att det ska stå fader okänd i barnets födelsebevis.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:35:14 följande:

Och vem har sagt att jag håller med TS på den punkten?

Dessutom är det ju inte det enda som står i TS så då kan du ju heller inte påstå att mitt argument som gäller ansvaret för barnet är fel, eller hur?

Så när du skriver "Det är pappans ansvar för barnet som ifrågasätts inte barnets vetskap om sin biologiska pappa." så menar du att du personligen inte ifrågasätter det? Ok, det framstod som att du menade att det inte var det som ifrågasattes eller diskuterades i tråden och att det därför var fel att diskutera den aspekten. Men om du bara ville tala om att du anser att även barn som blivit "juridiskt aborterade" (hemska uttryck) ska ha rätt till kännedom om sitt ursprung är det förstås en annan sak. Det framstod dock inte så.

Det jag påstod att du hade fel om var just det jag citerar ovan att barnets rätt till vetskap om sin biologiska pappa inte ifrågsätts. Det gör den av ts och den aspekten är därför en del av trådens ämne. Något annat har jag inte kommenterat.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:58:33 följande:

Det betyder att jag ENBART ifrågasätter det jag skriver och inte vad du tror att jag ifrågasätter. Om jag skriver att jag ifrågasätter ansvaret över ett barn och inte om barnet ska få veta vem pappan är så betyder det förmodligen att det är precis det jag ifrågasätter och inte vad du vill få det till...

Det är nog bäst vi gör skillnad på vad jag skriver och dina egna tolkningar av vad du tror att jag menar.. du får gärna skriva vad du tror men dina egna antaganden och tolkningar får stå för dig. 

Ja jag såg att du påstod att jag hade fel med en hänvisning till vad TS skrivit om att låta barnet veta, varvid jag påpekade för dig att det är inte det enda som TS skrivit utan ST har oxå tagit upp ansvarsfrågan och därför kan du inte påstå att mitt argument är fel eftersom även den är med i ts.  

Jag kommenterade inte detta om ansvaret över huvud taget utan det du skrev om vad som ifrågasattes, dvs att barns rätt till sitt ursprung inte ifrågasattes. Du skrev ju bokstavligen att barnets vetskap om sin biologiska pappa inte ifrågasätts. Och det gör det i tråden, barns rätt till sitt ursprung har ifrågasatts i tråden. Det var bara det jag ville informera om ifall du hade missat det.

Jag förstår inte vad ts har skrivit i övrigt har med påståendet att barns rätt till sitt ursprung inte ifrågasatts, att göra. Det enda jag ville var att informera dig och andra som är nya i tråden att just barns rätt till sitt ursprung visst är en central del i ts förslag och därför en del av trådens ämne.

Men som sagt, om du bara ville tala om att du inte anser att dessa barn ska nekas rätt till sitt ursprung så missförstod jag, ditt påstående handlade inte om trådens ämne och innehåll utan bara om din egen personliga åsikt i frågan. Ok så?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 16:14:15 följande:

Nej du skrev att jag hade fel vilket är ett felaktigt påstående från din sida iom att ansvarsfrågan OXÅ är med i trådstarten och inte enbart frågan om barnet har rätt att få veta vem pappan är.

Trådens ämne handlar om BÅDE pappans ansvar för barnet OCH barnets rätt att få veta vem pappan är eftersom BÅDA saker tas upp i trådstarten. Att du BARA vill prata om det ena men inte det andra är en helt annan sak.

Som jag har försökt förklata flera gånger var det enda jag kommentera just att det var ett felaktigt påstående att barnets rätt till sitt ursprung inte ifrågasatts i tråden. Det var det enda jag kommenterade.

Att du skulle ha påstått att tråden inte handlar om huruvida pappor bör ha ett ansvar för sina barn eller ej har jag aldrig skrivit något om eller på något sätt försökt antyda. Om du tolkar det jag skrev på det sättet ber jag om ursäkt, även om jag inte förstår hur det kan tolkas så.

Aviskten med mitt inlägg var alltså inte att påstå att du missförstått hela trådens ämne bara just att lyfta fram att barna rätt till sitt ursprung faktiskt har ifrågasatts i tråden.

Tydligare än så kan jag inte vara, så förstår du inte min avsikt nu heller så får det vara så.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:29:17 följande:

Japp, eftersom du pratar om mannens sexliv, ett barn blir inte till genom en persons sexliv, ett barn blir till genom sex mellan två personer, dvs bådas sexliv.

Nja, fast leken ser ut som det gör för att man valt spelreglerna så (avkrävandet av underhåll) men det är inte nödvändigtvis så spelreglerna måste se ut för alltid. Lagar går att ändra.

Om jag får gissa så gissar jag på att lagen sattes så för att kvinnor (och barn) förr i tiden var beroende av män eftersom kvinnor då ofta var hemmafruar och helt beroende av mannens inkomst. Under såna förutsättningar är en sån lag fullt rimlig för att säkerställa barnets överlevnad. Men i dagens samhälle där kvinnan inte längre är beroende av mannens inkomst utan har egen inkomst kan man helt klart ifrågasätta om en sån lag är rimlig längre.

Som någon annan påpekade har det med barns rättigheter att göra. Förr hade vi lagar där barn hade olika rättigheter baserat på på om föräldrarna var gifta eller ej. Detta har vi de senaste åren arbetat mot, och istället sett att alla barn har samma rättigheter. Först 1970 fick barn till ogifta mödrar samma arvsrätt som andra barn till sin far tex. Så detta att barn ska ha samma rättigheter oavsett föräldrarnas civilatånd eller hur det gick till när barnet blev till är relativt nytt men något som många kämpat för. Idag anser trots allt de flesta att barns lika rättigheter är en central samhällsfråga.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 18:05:47 följande:

Nja, just giftermål är väl kanske förlegat och värt att ta bort, alla som skaffar barn idag är ju inte gifta. Men visst kan jag se en poäng i att skydda barnens intresse, barnet kan ju inte klandras för att förändrarna inte var överens om dess existens. Men samtidigt kan lagar som finns till för att skydda barnen oxå missbrukas för andra ändamål. Varför ska en man som blev lurad till barn dessutom straffas med att betala underhåll till exempel? Att lura folk till faderskap borde väl vara något som man bör motverka inte belöna?

Att påstå att ett barns lika rättigheter är en central fråga idag är väl en sanning med modifikation, vi verkar ju anse att det är helt ok att förneka barnet rätten att födas om mamman så vill och det är väl inte riktigt i barnets intresse?.. men det är en separat diskussion 

I ditt sista stycke handlar det ju om att man inte aborterar barn utan foster, så när en abort sker finns inget barn vars rättigheter man kan ta hänsyn till.

Om vi ansåg att ett foster på 10 veckor vore ett barn med egna rättigheter skulle självklart abort vara förbjudet.

Barn anser vi dock ha egna rättigheter, varför barns rättigheter blir en central del i en dislussion som i praktiken leder till att vissa barn kommer fråntas vissa rättigheter.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 18:16:34 följande:

Japp men det fostret hade ju blivit ett barn om man låtit det leva tar man bort fostret så förnekar man ju det framtida barnet rätten att leva... och det ör ju knappast i barnets intresse, eller hur?

Men som sagt abortfrågan är en helt annan diskussion, och jag kan för säkerhets skull säga att jag är för abort eftersom jag anser att kvinnan har rätt att bestämma över sin kropp så vi inte fastnar i den debatten.

Någon som inte finns och aldrig har funnits har inga rättigheter (och anses inte vara "någon") . Det finns alltså inget barn i det fallet som har några intressen.

Ja abortfrågan är en annan diskussion men du argumenterade för aborträtten som ett argument för att samhället inte tar barns rättigheter på allvar. Det anser jag är ett dåligt argument eftersom abort skulle vara förbjudet om man ansåg att aborter involverade barn just för att man anser att barn har rättigheter.

Men det ni kallar "juridisk abort" påverkar däremot människor som har högst relevanta intressen och rättigheter. I denna diskussion kan det därför vara relevant, anser jag, att fundera över dessa personers rättigheter och varför deras rättigheter ska vara sämre än andra barns.

Detta är också en viktig orsak till att det är extremt osannolik att en sådan lag skulle kunna gå igenom.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 18:43:24 följande:

Som sagt en HELT annan fråga som inte har något med ansvar för ett barn som faktiskt fötts att göra.

Jag har inte argumenterat för aborträtten... jag påpekade att döda ett foster inte är i det framtida barnets intresse men att jag oxå anser att en kvinna har rätt att bestämma över sig egen kropp. Hur du sen vill tolka det är upp till dig, men dina tolkningar får i så fall stå för dig.

Vilka ni är det du syftar på? Vad jag vet har jag enbart skrivit för mig själv och mina egna åsikter där jag påpekat att jag tycker TS har en poäng i sin frågeställning.

Japp, men även pappan har ju rättigheter så frågan handlar kanske inte enbart om barnets och mammans rättigheter utan även om vad pappan har för rättigheter i frågan och om de är rimliga eller ej. 

Du använde aborträtten som ett argument för att samhället inte skulle ta barns rättigheter på så stort allvar.

När jag skrev "det ni kallar juridisk abort" avsåg jag det "juridiska förslag" som diskuteras här och som av förespråkarna kallas "juridisk abort", Jag inkluderade som du påpekar dig i de som använder begreppet, vilket kanske var felaktigt. Jag trodde att du använde begreppet men ber om ursäkt om jag missuppfattat, skulle kanske skrivit "det som av vissa debattörer kallas juridisk abort" . Men jag hoppas att du i alla fall förstod vad det var för "lagstiftningsförslag" som jag avsåg.

Ja pappor har rättigheter och personligen tror jag att en sådan här lagstiftning på sikt snarare skulle påverka pappors rättigheter negativt än positivt.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-17 18:56:10 följande:

Du använde aborträtten som ett argument för att samhället inte skulle ta barns rättigheter på så stort allvar.

När jag skrev "det ni kallar juridisk abort" avsåg jag det "juridiska förslag" som diskuteras här och som av förespråkarna kallas "juridisk abort", Jag inkluderade som du påpekar dig i de som använder begreppet, vilket kanske var felaktigt. Jag trodde att du använde begreppet men ber om ursäkt om jag missuppfattat, skulle kanske skrivit "det som av vissa debattörer kallas juridisk abort" . Men jag hoppas att du i alla fall förstod vad det var för "lagstiftningsförslag" som jag avsåg.

Ja pappor har rättigheter och personligen tror jag att en sådan här lagstiftning på sikt snarare skulle påverka pappors rättigheter negativt än positivt.

Eller rättare sagt, i praktiken har mammor och pappor rättigheter, men enligt lagstiftningen är det barnen som har rättigheterna och det är barnens rätt till båda sina föräldrar som är central i hela den svenska familjepolitiken. Den föreslagna lagändringen skulle därför ge ganska stora konsekvenser i lagstiftningen i stort och i synen på barns rättigheter.

Men det jag tycker vore intressant är att höra mer om hur de som förespråkar ts förslag ser på barns rättigheter och om de har funderat över dessa när de tagit ställning till förslaget.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 16:04:47 följande:

Och man blir inte bättre förälder för att man betalar heller. Pengar enbart kommer ju inte göra barnet lyckligare. Så pengar i sig är väl ganska irrelevant.

Jo det är klart att de blir svårt att förstå tråden om lägger fokus på preventivmedel istället för vad tråden handlar om, vad man gör när graviditeten redan är ett faktum.. Att vara efterklok då gör ju inte mycket nytta.

Ja livet är inte en räkmacka och visst ska man ta ansvar, men frågan handlar snarare om ett påtvingat ansvar för att behålla barnet eller inte är ju ett val kvinnan gör, och om hon väljer att ha barnet mot hans vilja så blir det ju att han får ta ansvar för något han sagt nej till. Man kan lika väl argumentera för att ansvaret ska läggas på den som gör valet.

Visst kan man argumentera för att kvinnan är den som är ansvarig för barn eftersom det är hon som bär barnet (och i ett land som Sverige har möjlighet att nyttja fri abort och avsluta graviditeten om hon så vill). Det vore ju dock ett väldigt stort steg bakåt för jämställdheten och pappors rättigheter om kvinnan ska vara ensamt ansvariga för barn för att det är hon som är gravid och därmed är den enda som har en juridisk möjlighet till abort.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 17:31:27 följande:

Nja, jag skrev att "man kan lika väl argumentera för att ansvaret ska läggas på den som gör VALET."... inte som du skrev "... BÄR barnet". Det är två helt skilda saker. Bär barnet gör hon oavsett om de är hon själv som tagit beslutet eller båda.

Att hon ska ha rätten att bestämma om abort ser jag som självklart då hon givetvis måste ha bestämmanderätt över sin kropp. Det jag däremot inte ser som självklart är om hon har rätt att avkräva ansvar av honom för ett barn hon valt att ha mot hans vilja.

Jag trodde att du avsåg valet om abort.

Vad är det för annat val du menar att man kan göra?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 20:29:07 följande:

Ja, men hon valde att genomföra graviditeten på egen hand. Det är helt och hållet hennes beslut inte hans.

Det är alltid den gravida kvinnan som tar beslut om hon vill abortera fostret eller fullfölja graviditeten. I alla sammanhang oavsett vad den blivande fadern tycker är det kvinnan som juridiskt tar det beslutet. Så om det är personen som tar beslutet om att fullfölja graviditeten (vilket jag antar att du menar med genomföra) som ska ha ansvar för barnet blir den logiska slutsatsen att barn alltid endast är kvinnors ansvar.

Ett väldigt stort steg tillbaka för pappors likvärdiga föräldraskap.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå