Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Mäns rätt att avstå

Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 18:59:31 följande:
    Det håller jag i princip med om, vill man vara helt säker på att inte bli pappa så måste man skydda sig oavsett om ens partner tar preventivmedel eller ej... både spiral och kondom är säkrare än bara kondom. Men hur många kör med dubbla preventivmedel?

Njae, om kvinnan går på preventivmedel så har han ju inte gjort valet där och då, möjligen har han gjort valet att riskera att hon blir gravid trotts preventivmedel. Men valet att ha barn har han förmodligen inte gjort.

Personligen skulle jag självklart ta ansvar för ett barn utan att blinka oavsett det var frivilligt eller ej eftersom jag redan har 2 barn som jag älskar över allt annat och vet precis hur viktigt föräldrar är för ett barn. Jag är till och med "pappa" åt ett barn som inte är mitt (jag har en bonusson).

Det jag ifrågasätter är varför vissa tycker det är så självklart att man ska avkräva ansvar av en pappa mot hans vilja. En förälder som inte vill ha ett barn kommer inte bli bättre för att man tvingar honom till underhåll. Han kommer inte vara mer närvarande för det, frågan är om han ens ska ha hand om ett barn han inte vill ha, det ger ju barnet helt fel uppfattning om föräldraskap. Det enda man kan få ut av en sån person är underhåll, och det lär ju inte göra barnet gladare annat än att mamma då kanske har råd med mer, men det beror ju på vilken ekonomi mamman har. Riktigt ansvar som i att älska och uppfostra barnet och vara 100% delaktig i dess liv tills man dör kommer han ju aldrig ta om han inte vill ha barnet.

Så vad är poängen? Är det för att han ska straffas för att ha övergivit sitt barn? För att ge mamma och barn bättre ekonomi?.. vad?
    Det handlar väl om att  ta sitt ansvar. Gör man ett barn så tar man hand om det, man överlåter inte till någon annan att försörja det. 

Den enda som straffas är barnet, som får växa upp med en frånvarande pappa. Kallar man att försörja sitt eget barn som man själv gjort för straff, då är man kanske inte mogen för varken sex eller barn. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:08:43 följande:
    Nej han för valet att ta RISKEN att hon blir gravid trotts preventivmedel vilket inte är samma sak som att göra det medvetna valet att skaffa barn för då hade hon förmodligen inte gått på preventivmedel.
    Verkligheten är sådan att det kan bli barn även med skydd. Det är fakta. Det vet  både mannen och kvinnan.

Väljer man att ha sex, så vet man att risken finns att kvinnan blir gravid. Det spelar liksom ingen roll om man medvetet vill ha barn eller inte vill ha barn. Barn blir ju till för att man har sex, det har inget att göra med om vad man vill. 

Man måste inte medvetet vilja ha barn för att det ska bli barn. Så fungerar inte biologin. Det måste män förstå. Däremot kan man avstå sex om man vet att man absolut inte vill ha barn. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:10:37 följande:
    Vilket ansvar? Betala underhåll? Är det ansvar?

Ja givetvis straffas barnet av att bli övergiven av sin pappa, men han kommer ju inte vara mindre övergiven för att pappan betalar underhåll?
    Ja, att betala underhåll är ett sätt att ta ansvar. 

Nej, barnet är lika övergivet. Svara gärna på frågan: varför ska någon annan än den som gjort barnet försörja det?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:30:24 följande:
    Nja, så är kanske syftet, men hur pengarna sen används är ju en helt annan sak. Mamman behöver ju inte använda pengarna till barnet om hon inte vill, hon kan lika gärna festa upp dem.
    Festar hon upp underhållet, då försörjer hon ju barnet själv med sina egna pengar.

Sedan har jag svårt för människor som verkar ha pengar i olika högar och varje hög ska gå till särskilda saker.

Om mamman får en lön, barnbidrag och underhåll så har hon en viss summa pengar. Vad hon sedan gör med varje pott är  ju upp till henne, hennes barn får ju mat, husrum, grejor, dagis osv. Som kostar mer än hennes del, pappans del  behövs ju också. 

Är det bättre menar du att pappan festar upp pengarna,  om han slipper ge dom till mamman?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:38:17 följande:
    Ja men verkligheten är ju oxå att om man medvetet VILL skaffa barn så går ju inte kvinna då på preventivmedel utan då används inga preventivmedel alls. Och om hon då går på preventivmedel så är ju syftet med knullandet då förmodligen INTE att skaffa barn. Däremot är mannen givetvis medveten om RISKEN att det kan bli barn oavsett om han inte skyddar sig.

Att vara medveten om risken för något är inte riktigt samma sak som att vilja ha det. Du tar väl inte på dig bilbälte för att du VILL smälla med bilen eller tror att du kommer smälla, du använder den för att du vet att risken finns.
    Spelar ju ingen roll om man vill ha barn eller inte. Släpp den tanken. Det kan bli barn ändå, och då tar man sitt ansvar. Precis som att du kan bli skadad även om du använder bilbälte. Det har inget med vad du vill att göra.

Slipper man ansvar om man kör på en annan bil bara för att man inte ville göra det när man satte sig i bilen och körde iväg? Förstår du inte hur dumt det låter?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:38:17 följande:
    Ja men verkligheten är ju oxå att om man medvetet VILL skaffa barn så går ju inte kvinna då på preventivmedel utan då används inga preventivmedel alls. Och om hon då går på preventivmedel så är ju syftet med knullandet då förmodligen INTE att skaffa barn. Däremot är mannen givetvis medveten om RISKEN att det kan bli barn oavsett om han inte skyddar sig.

Att vara medveten om risken för något är inte riktigt samma sak som att vilja ha det. Du tar väl inte på dig bilbälte för att du VILL smälla med bilen eller tror att du kommer smälla, du använder den för att du vet att risken finns.
    Och då ska man alltså, som man, slippa ansvar, menar du? Trots att man är medveten om riskerna, ska man slippa ta ansvar för sitt sexliv?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:42:06 följande:
    Japp, men då kan man ju inte påstå att pengarna alltid med all säkerhet går till barnet. Det är syftet, men i praktiken är det upp till mamman.
    Du har själv barn, du är nog medveten om att det kostar att ha barn. Om mamman lägger ut 5 000 kr på barnet i  månaden, så använder hon underhållet.  Även om just de pengarna går till något annat. 

Hur kan du inte förstå hur jag menar?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:42:06 följande:
    Japp, men då kan man ju inte påstå att pengarna alltid med all säkerhet går till barnet. Det är syftet, men i praktiken är det upp till mamman.
    Är det bättre att pappan festar upp pengarna?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:51:11 följande:
    Jag släpper tankar när jag känner för det inte när andra ber mig göra det Flört

Jag tycker det är snarare du som som behöver lära dig förstå skillnaden mellan att vilja något och att förstå att man riskerar något. Det är inte samma sak... släpp den tanken.

Om någon annan tar beslutet att köra på den andra bilen åt dig utan att du har någon möjlighet att påverka utgången så kan jag mycket väl tänka mig att du kan bli friad för det, om inte annat skulle man ifrågasätta varför den andra personen tvingade dig att köra på den andra bilen för det var ju onekligen ett väldigt dum beslut.
    Klart det är skillnad. Men det förändrar ju inte verkligheten, eller hur? Det kan ändå bli barn. Som båda gjort. Barnet blir inte ogjort för att det är skillnad på vad man vill och risken man tar. 

Men svara gärna på frågan: Då ska man alltså, som man, slippa ansvar, menar du? Trots att man är medveten om riskerna, ska man slippa ta ansvar för sitt sexliv?
  • Anonym (Lisa)

Jag tycker det är snarare du som som behöver lära dig förstå skillnaden mellan att vilja något och att förstå att man riskerar något. Det är inte samma sak... släpp den tanken.

Om någon annan tar beslutet att köra på den andra bilen åt dig utan att du har någon möjlighet att påverka utgången så kan jag mycket väl tänka mig att du kan bli friad för det, om inte annat skulle man ifrågasätta varför den andra personen tvingade dig att köra på den andra bilen för det var ju onekligen ett väldigt dum beslut.
    Du tror alltså att man medvetet kör på någon annan? Nej, man sätter sig i bilen och kör till träningen. Man tänker inte köra på någon. Sedan fibblar  man lite med radion/mobilen. och vips, så råkar man köra in i en bil framför en. Då får man ta konsekvensen av det. Man slipper inte undan bara för att det inte var meningen att köra på den framförvarande bilen.

Samma sak med barn. Kalle bestämmer sig för att ha sex med Lisa. Lisa vill inte ha barn, inte Kalle heller. Därför använder de skydd. Men Lisa blir ändå med barn. Då får båda ta konsekvensen av detta. Varför är det orättvist mot Kalle?
    Lisa ville inte heller ha barn, ändå ska hon ta konsekvensen medan Kalle ska slippa. Varför?
  • Anonym (Lisa)

Du tror alltså att man medvetet kör på någon annan? Nej, man sätter sig i bilen och kör till träningen. Man tänker inte köra på någon. Sedan fibblar  man lite med radion/mobilen. och vips, så råkar man köra in i en bil framför en. Då får man ta konsekvensen av det. Man slipper inte undan bara för att det inte var meningen att köra på den framförvarande bilen.

Samma sak med barn. Kalle bestämmer sig för att ha sex med Lisa. Lisa vill inte ha barn, inte Kalle heller. Därför använder de skydd. Men Lisa blir ändå med barn. Då får båda ta konsekvensen av detta. Varför är det orättvist mot Kalle?
    Lisa ville inte heller ha barn, ändå ska hon ta konsekvensen medan Kalle ska slippa. Varför?
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:53:00 följande:
    Är det bättre att mamman festar upp pengarna?

Hur många ggr ska vi repetera oss?
    Jag har redan svarat på frågan,  men du svarar inte på min. Varför?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-19 20:18:40 följande:
    Kvinnor som skaffar barn på egen hand ska inte ha några underhåll. Det ska inte drabba någon, utom kvinnan själv.
    Fast kvinnan skaffar inte barn på egen hand,  hon har hjälp av en högst frivillig man. 

Men kan en kvinna skaffa barn helt utan en mans inverkan, då håller jag med  dig. Vi är inte där ännu. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 20:24:59 följande:
    Om man tar beslutet att tvinga någon annan att köra på någon annan så är det väl självklart att man medvetet kör på någon annan, varför skulle man annars ta det beslutet? 

Din liknelse haltar rejält eftersom den utgår ifrån att att det bara sitter en person i bilen som tar alla beslut, men vid graviditet/födsel är det ju två personer som beslutar.  Båda beslutar att ha sex, den ene blir gravid och tar beslutet att behålla barnet, men det beslutet tar ju bara hon ensam det har han inget att säga till om. Så om smällen i din liknelse är födseln så är det i så fall hon som kör bilen eftersom det är hon som tar beslutet att föda barnet. Om det är han som kör bilen i din liknelse så vill han ju inte krocka och vill att de stannar bilen (abort). Men hon väljer att smälla mot hans vilja.Flört

JAG tog upp frågan genom att säga att mamman lika väl kan festa upp underhållet. Du kontrade med att fråga om det är bättre om pappa festar upp pengarna vilket i sig är en ganska irrelevant fråga då hela diskussionen gällde om pengarna kommer barnet till nytta och det kommer det såklart inte göra om antingen mamma eller pappa festar upp pengarna. Förstår du nu varför jag inte svarade på din fråga och varför jag undrar hur många ggr vi ska bolla den fram och tillbaka?
    Om du inte förstår liknelsen med att ta ansvar för vad man gör, kan jag inte hjälpa dig. Det spelar liksom ingen roll hur många som sitter i bilen, om du orsakar en olycka är du skyldig och får ta konsekvenserna. Punkt. 

Om det blir en olycka när man har sex, dvs ett barn, då tar man konsekvenserna av det. Punkt. Spelar ingen roll att man då är två stycken, eftersom man i det fallet måste vara två. I fallet med bilen kan man vara  ensam i bilen och ändå orsaka en olycka. 

Likheten med dessa två fall, är att man är ansvarig för det  man gör, vare sig det är en olycka i trafiken eller om det blir ett barn när man har sex. 

Varför ska inte mannen inte behöva vara ansvarig för sitt sexliv, medan kvinnan måste vara  det?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 20:43:25 följande:
    Japp och ansvaret för att inte ha stannat bilen och fortsätta tills man smällde är ju hennes inte hans eftersom det var hon som valde det.

Japp man är ansvarig för vad man gör men man är inte ansvarig för vilka beslut andra tar. Sexet behöver ju inte leda till ett barn om mamman inte själv väljer det. Hon kunde ju lika väl valt att abortera. Alltså är han ansvarig för att inte skyddad sig men beslutet av att genomföra graviditeten tog hon och det beslutet ansvarar hon för själv.

Vem har sagt att män eller kvinnor inte ska ansvara för sitt sexliv?
    Föraren är ansvarig för att inte ha stannat bilen. Föraren är inte en av föräldrarna, var har du fått det ifrån?  Jag jämför inte att köra bil med att ha sex. Du har missförstått. Jag jämför med att det  är samma sak med ansvaret. 

Den som kör bilen är ansvarig. Den som har sex är ansvarig.
  • Anonym (Lisa)
    Japp och ansvaret för att inte ha stannat bilen och fortsätta tills man smällde är ju hennes inte hans eftersom det var hon som valde det.

Japp man är ansvarig för vad man gör men man är inte ansvarig för vilka beslut andra tar. Sexet behöver ju inte leda till ett barn om mamman inte själv väljer det. Hon kunde ju lika väl valt att abortera. Alltså är han ansvarig för att inte skyddad sig men beslutet av att genomföra graviditeten tog hon och det beslutet ansvarar hon för själv.

Du tycker att mannen ska slippa ta ansvar, eftersom han inte ska behöva ta ansvar för ett barn han själv, helt frivilligt, har varit med om att göra. 

Men jag har kanske missförstått dig?
  • Anonym (Lisa)

Nej, man är inte ansvarig för det beslutet mamman tar. Men man är ansvarig för barnet man har gjort. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-19 21:00:52 följande:
    Det är alltid den gravida kvinnan som tar beslut om hon vill abortera fostret eller fullfölja graviditeten. I alla sammanhang oavsett vad den blivande fadern tycker är det kvinnan som juridiskt tar det beslutet. Så om det är personen som tar beslutet om att fullfölja graviditeten (vilket jag antar att du menar med genomföra) som ska ha ansvar för barnet blir den logiska slutsatsen att barn alltid endast är kvinnors ansvar.

Ett väldigt stort steg tillbaka för pappors likvärdiga föräldraskap.
    Ja, det är ett konstigt resonemang vissa för. Men de vill väl ha ansvar när det  passar dom, och slippa när det passar. Jag kan inte få det till något annat. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 05:02:30 följande:
    Jo, det gör hon när mannen sagt nej till att bli far. Lika med genomfört en juridisk abort.

Ingen ska tvingas att bli förälder mot sin vilja, och när det kommer till män så finns bara detta alternativ.
    Om mannen är med i att göra barnet så kan man inte säga nej, det faller på sin egen orimlighet. Först göra ett barn, och sedan säga nej? Finns ingen ångerrätt, barnet kommer att finnas och mannen kommer för alltid vara pappa till barnet. 

Finns andras alternativ, t ex att aldrig göra ett barn. 

Lek inte vuxenlekar om du inte är vuxen nog att hantera konsekvenserna.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 18:01:46 följande:
    För att man kanske är ung och har livet framför sig, man kanske vill skaffa familj om 10-15 år. Ska man då knipsa sig och säga till framtida frun att det måste bli insem pga detta?
    Det kan du väl ändå inte tycka?

Den fjällan tackar nog för sig när hon får veta detta. Det hade jag gjort.
    Är det mer poppis att säga att man har 5 ungar som är juridiskt aborterade, för att man inte orkade ta sitt ansvar med skydd? 

Vem vill ha en sådan man?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå