• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

Är detta rimligt?

• Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Ess
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 09:23:27 följande:

Visst, men har man barn kan ju i stort sett allt hända. Det finns ingen mall som säger att exakt så kommer det bli. Det finns inga garantier för att barnen är utflugna vid 20, att de kommer få jobb direkt efter gymnasiet eller vet vad de vill utbilda sig till eller inte drabbas av någon fysisk eller psykisk sjukdom. 

Det här kanske bara gäller den här sommaren? Det tar ett tag för ungdomarna att veta vad de vill göra och det kan ta ett tag för dom att få jobb. Hade de närmat sig 30 hade jag mer förstått din oro. 

Du anser på fullt allvar att det är normalt att barnvakta till närmre 30?
  • Anonym (Lova)
    Ess skrev 2021-05-27 11:53:07 följande:
    Du anser på fullt allvar att det är normalt att barnvakta till närmre 30?
    Nej, inte normalt att vara barnvakt. Om du läser mitt tidigare inlägg så skriver jag just det att det är konstigt att de inte kan lämna ungdomarna själva hemma.
  • Anonym (Lova)
    Ess skrev 2021-05-27 11:49:09 följande:
    Eh det gäller vuxna människor och den tredje parten går utmärkt att klippa kontakten med vid detta laget.
    Om man har barn tillsammans så "klipper" man inte kontakten bara sådär, speciellt inte om problem med barnen uppstår. Föräldrar till sitt/sina barn är man hela livet. 
  • momjanet
    Miss Skywalker skrev 2021-05-26 17:10:32 följande:
    Ja vill man ha resultatet barn som är helt osjälvständiga som vuxna är curling bra.

Och kallar man sig momjanet är perspektivet antagligen att det är bra..
    Nu är inte världens så svartvitt som du vill ha det. Det finns som dagt forskning som visar att det kan vara bra och att det har en hel del fördelar. Så du får vända dig till dem och berätta att du vet så mycket bättre.

Vad tror du på att du vinner med att vara spydig? Noll och ingenting. Det visar bara att du är en ganska trist typ med mycket trist attityd. För det var det du ville nu när du vet att jag anmäler när du kommer in i olika trådar enbart för att hoppa på mig.
  • momjanet
    Karlington skrev 2021-05-26 19:07:45 följande:
    Tack för länken! :)

Eh, det där var ju en jämförelse mellan "[b]arn som fått mycket hjälp av sina föräldrar" och [b]arn som inte fått mycket hjälp av sina föräldrar," med det senare  definierat som att "inte hjälpa sina barn mer än högst nödvändigt."

Det stämmer säkert att det är bättre att curla barn än att i stort sett skita i dem, men det var ju inte det diskussionen handlade om. :) Min uppfattning är att det troligtvis är bäst att ge barnen en balanserad mängd hjälp.

Sen står det ju också att det ger en positiv effekt att få hjälpa till hemma, då de får bättre betyg och har mindre risk att börja röka hasch.

Jag skulle gärna vilja se en studie som också jämförde en balanserad mängd hjälp med de två grupperna i studien.

(Skulle också gärna velat läsa den faktiska studien, men den är ju tyvärr på danska. Inte mycket att göra åt det. :( )
    Diskussionen uppstod när en person som påstod sig vara lärare, hävdade att all curling är av ondo och hon visste bäst för att hon var lärare.

För att förkasta resultatet måste man grotta ner sig mer än de få meningarna du här refererar. Du verkar se det mycket svartvitt. För att förstå måste man läsa in på hur de definierat det.
    För de lär inte ha jämfört curlande föräldrar med vanvårdande utan curlande mot mer, som du kallar det, balanserade.
  • momjanet
    Karlington skrev 2021-05-26 20:09:04 följande:
    Jo, men min poäng var ju som sagt att curling inte jämfördes med balanserad barnuppfostran. Det var ju bara en jämförelse mellan curling och folk som i stort sett skiter i sina barn.
    Säger de eller du efter att ha tolkat meningen "inte hjälpa sina barn mer än högst nödvändigt".

Skiter man i sina barn hjälper man dem inte alls...
  • Karlington
    momjanet skrev 2021-05-27 16:49:17 följande:
    Diskussionen uppstod när en person som påstod sig vara lärare, hävdade att all curling är av ondo och hon visste bäst för att hon var lärare.

För att förkasta resultatet måste man grotta ner sig mer än de få meningarna du här refererar. Du verkar se det mycket svartvitt. För att förstå måste man läsa in på hur de definierat det.
    För de lär inte ha jämfört curlande föräldrar med vanvårdande utan curlande mot mer, som du kallar det, balanserade.
    momjanet skrev 2021-05-27 16:50:33 följande:
    Säger de eller du efter att ha tolkat meningen "inte hjälpa sina barn mer än högst nödvändigt".

Skiter man i sina barn hjälper man dem inte alls...

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt. Okej, de jämförde "[b]arn som fått mycket hjälp av sina föräldrar" med de barn som har föräldrar som "inte hjälp[te] sina barn mer än högst nödvändigt." Det tycker jag är en obalanserad uppställning. Det finns ju en medelväg mellan "mycket hjälp" och ingen hjälp "mer än högst nödvändigt" som borde ingått i forskningen.

Dessutom bör man notera att de barn som angavs som "curlade" inte hade bäst utfall. De bästa resultaten hade gruppen som fick mycket hjälp, men som också fick hjälpa till hemma.
  • Miss Skywalker
    momjanet skrev 2021-05-27 16:43:04 följande:
    Nu är inte världens så svartvitt som du vill ha det. Det finns som dagt forskning som visar att det kan vara bra och att det har en hel del fördelar. Så du får vända dig till dem och berätta att du vet så mycket bättre.

Vad tror du på att du vinner med att vara spydig? Noll och ingenting. Det visar bara att du är en ganska trist typ med mycket trist attityd. För det var det du ville nu när du vet att jag anmäler när du kommer in i olika trådar enbart för att hoppa på mig.

Att ?hjälpa sina barn? har ingenting med curling att göra. Sjukt skev studie som länkades till här. Det är just att ?hjälpa sina barn? ts sambo misslyckats med.

Eller tycker du att det är lyckat med vuxna som kräver barnpassning och har noll ambitioner att bli självförsörjande?

Spydigheten har du visat i dina inlägg mot alla som du svarat..

• Miss Skywalker
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 12:52:44 följande:
    Nej, inte normalt att vara barnvakt. Om du läser mitt tidigare inlägg så skriver jag just det att det är konstigt att de inte kan lämna ungdomarna själva hemma.
    Så varför börja det sedvanliga gnället mot ts som alla bonusmammor åker på ?Du visste minsann vad du gav dig in på när du valde en man med barn!??
  • Ess
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 12:54:27 följande:
    Om man har barn tillsammans så "klipper" man inte kontakten bara sådär, speciellt inte om problem med barnen uppstår. Föräldrar till sitt/sina barn är man hela livet. 
    Vad är det för trams!
    Får "barnet" problem så vänder det sig till den föräldern som är bäst på att hjälpa med just det som hen behöver hjälp med.
    Det finns absolut ingen situation som kräver att båda föräldrarna måste samarbeta gällande det vuxna barnet, så det går utmärkt att klippa helt.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????