• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Majsan187 skrev 2021-09-09 20:47:32 följande:
    Jag känner samma, är minst sagt besatt. Har ett stort kontrollbehov i vanliga fall och det här känslan av att vara hjälplös stressar mig så mycket. Annars har jag alltid känt att bara man kämpar tillräckligt mycket så löser sig saker, men hör vet jag inte vad jag ska kämpa med :(
    Precis! Fungerar precis likadant. Har också stort kontrollbehov och jag stressas supermycket av detta. För jag tror att detta är utom våran kontroll...men så gör man allt man kan för att man tror att man kan påverka, men är inte så säker på att det gör någonting egentligen.. har funderat många gånger på att det kanske är tvärtom istället, att man bara blir mer stressad av att försöka göra massa saker för att påverka. Men jag vet inte. Jag blir stressad av att inte göra något också, så hur man än gör så blir det ju en stress!? :(((( 
  • Soff
    Steeph skrev 2021-09-10 08:48:40 följande:
    Men näää vad det ska krångla för er blir så otroligt besviken på att allt verkar ta sån tid och att ni inte får komma framåt. Hoppas hoppas ni får lite mer svar idag för visst skulle du få veta lite mer idag?

Jag förstår dig att allt känns mörkt och jobbigt. Det är absolut inte fel i att sjukskriva sig om det blir alldeles för mycket, för du ska ju hålla i många år framöver. Din hälsa och välmående går först, allt annat är prio 2. Håller tummarna för att du/ni får lite mer svar snart!! Kram

Aa blir så trött. Har klarnat lite grann nu iallafall. Men dom har varit väldigt otydliga. Vi har tydligen hela tiden stått i kö för vanlig ivf!? men hos dom då, inte fritt val. Men det skulle utredas om vi skulle ha den här "specialvården", och nu när vi kompletterat remissen så har dom kommit fram till att vi inte ska ha den specialvården, utan just vanlig ivf. Men detta framgår inte NÅGONSTANS i brevet jag fick förut. 

Men vi står i ivf-kö hos dom iallafall, men vi får alltså INTE välja fritt vilken klinik vi vill ha i nuläget utan det är hos dom vi ska göra det. MEN nu ska dom ta upp detta 22 september på något möte om vi ska få tillgång till vårdval eller inte. Vi hoppas ju förstås då att vi ska få det, så vi inte behöver åka till Huddinge för alla våra besök. 

• Soff
    Steeph skrev 2021-09-10 09:54:34 följande:

Nu kommer jag med en ganska udda fråga. Hur mycket mens har ni? Alltså hur många dagar och ungefär hur mycket blödning?

Min på minipiller var 5-6 dagar med bra flöde 3 dagar sen började det minska. Har varit utan mini piller i 1,5 år och mensen ligger på max 4 dagar. Då är det mindre flöde, sen 1 dag med rikligt, sen minskar det ned. Nu så här efter 2 medicinska aborter och covid vaccin så verkar jag ha fått 3 dagar bara. 1 dag riktigt, en dag med medel och en med lite. På VUL vid äl sa de att slemhinnan såg fin och tjock ut och hade en lutealfas på 15 dagar. Ändå så oroar jag mig över att det är min slemhinna som inte tjockar på sig alls som den ska som tur är så hjälper väl ivf med den biten i och med att jag ska göra frysåterföring, då kan de preppa slemhinnan men ändå

4-5 dagar brukar det vara för mig. 1:a dagen så brukar det inte blöda supermycket, men 2:a och 3:e dagen blöder det jättemycket och har massa värk.. måste gå på värktabletter för att kunna jobba. Sen avtar det mycket 4:e dagen, och blir det en 5:e dag så är det knappt något kvar. 
  • Soff

Lägger också till mig i listan.. min mens har passerat nu, men har inte lagt till mig än förns nu. 19:e försöket nu. Känns helt sjukt att det blivit så många försök.. kommer ihåg när jag låg på typ 5 försök och såg på de som hade skrivit 19:e,20:e:21:a försöket... och tänkte, herregud, jag mår dåligt nu, hur skulle man må efter så många försök!? och nu sitter man här. 

NatMar005 PLUSSAT

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

Msofie, BIM 15/9, 26 år (19:e försöket)

apan95, testdag 17/9, 25 år (IVF-FET)

Vickan31, BIM 23/9, 32 år (16:e försöket)

Mimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)

Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

RH93, BIM 4/10, 28 år (15:e försöket)

Soff, BIM 4/10, 33 år (19:e försöket)

Mirabilis89, BIM 10/10, 32 år (16:e försöket).

Janni91, BIM 14/10, 30 år (16:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

Längtartillvår, BIM 27/10, 36 år ( första IVF försöket)

• Soff
    apan95 skrev 2021-09-15 15:48:59 följande:

Hej alla fina tjejer.

tyvärr tog min första ivf-omgång slut idag då mensen anlänt trots lutinus och jag har även testat minus. min testdag är egentligen på fredag men mejlade min klinik idag och sa som det var och fick godkänt att sluta med tabletterna och kommer idag att räknas som CD 1.

Ska börja med letrozol CD 3 igen på fredag då och nytt ultraljud nästa fredag (CD10) inför FET NR 2 nu då.

Tack fina ni för all stöttning denna omgång. Nu tar jag nya tag och försöker hitta hoppet igen <3

Men åh neeeejj! :(( hoppades så för dig!!! <3 <3 

Skickar massa kramar!!!! <3

• Soff
    apan95 skrev 2021-09-16 10:46:16 följande:

så mycket blandade känslor och det pendlar fram och tillbaks. jag kastas mellan hopp och förtvivlan. men just nu är det mörkt. jag tror jag både kände och såg embryot komma ut i morse. en liten svart klump landade ner i botten på toaletten och jag bara satt och stirrade. en tanke slår mig oftare nu för tiden. tänk om det inte alls kommer gå? tänk om jag bara trott att ivf skulle vara vår lösning men egentligen så kommer det inte leda någon vart. jag sa i går till min sambo, att det känns så sorgligt på något vis, att något som man vet var befruktat och levde senare dog i min mage.

idag bränner tårarna bakom ögonlocken och jag vet inte om de två Alvedon jag just tog var för att dämpa mensvärken eller de onda i själen..

Kära du <3 :'(( är så himla ledsen att du ska behöva gå igenom detta, och känna sådär. Jag kan känna igen mig i dina tankar om att det kanske inte alls kommer gå, har oftare slagits av den tanken också.. bara senaste dagarna har jag tänkt att jag kanske får leva med att vara barnlös. Men vi får försöka hålla hoppet uppe när vi orkar <3 men också tillåta oss att känna som vi gör ibland.

Skickar massa kramar till dig! och håller verkligen tummarna för att nästa insättning blir + <3 ta hand om dig nu!! <3 Jag vet inte om du kollat på Carina Bergs tv-program, men det gav iallafall mig lite hopp. 

• Soff
    apan95 skrev 2021-09-16 12:44:51 följande:
    Ja allt känns jättebra med kliniken osv, och vi har 5 st i frysen så det är väll ändå det som känns hoppfullt just nu. Känns bara så himla hopplöst. Hade även lite hopp om att vara gravid nu på årsdagen för missfallet så känns lite extra jobbigt att livmodern kommer eka tomt. Tack för pepp <3
    Soff skrev 2021-09-16 11:32:29 följande:

Kära du <3 :'(( är så himla ledsen att du ska behöva gå igenom detta, och känna sådär. Jag kan känna igen mig i dina tankar om att det kanske inte alls kommer gå, har oftare slagits av den tanken också.. bara senaste dagarna har jag tänkt att jag kanske får leva med att vara barnlös. Men vi får försöka hålla hoppet uppe när vi orkar <3 men också tillåta oss att känna som vi gör ibland.

Skickar massa kramar till dig! och håller verkligen tummarna för att nästa insättning blir + <3 ta hand om dig nu!! <3 Jag vet inte om du kollat på Carina Bergs tv-program, men det gav iallafall mig lite hopp. 

Ja i bland måste man bara landa i allt som sker och försöka förstå. det är så lätt att man bara kör på och inte låter de komma till en liksom. Känns också astufft att min fd bästavän ska få sitt andra barn när som helst nu och jag är inte ens i början av graviditet. våran vänskap tog ju tyvärr slut pga av detta också så känns som man förlorat så extremt stora delar av sig själv i detta.

Vi kollade på serien tillsammans när den kom ut och jag hoppas såklart att det ska gå vägen för oss också till slut <3 tack för all pepp!Ja denna väntan tär på en rejält. Glömmer liksom av att leva emellan. Och det stressar liksom ännu mer att tiden bara går och ingenting händer liksom. Hade typ kunnat ha två barn vid de här laget liksom.. <3 tack vännen!

Åh fy. Förstår dig så väl. Min bror och hans sambo får sitt andra barn precis vilken dag som helst typ... och det smärtar mig så in i *****.....det suger verkligen det här. Själva barnlösheten är hemsk i sig, men allt runtomkring är också jättejobbigt. Efter ett tag är det väldigt mycket som påverkas i och runt en själv.. som de som har det lätt att få barn inte för sitt liv kan förstå. 

Åh va jag hoppas att denna jobbiga skitresa tar slut snart...den känns som en eeeevighet!!!...och att vi får påbörja en roligare resa snart... <3 

Kramar! 

• Soff
    Tildasafira skrev 2021-09-19 11:34:25 följande:

Med tårar i ögonen kommer uppdatering från mig, 5+0 och blodbad. Ännu ett missfall som är för tidigt för vården att registrera. Varför ska jag ens fortsätta försöka? Det är ju helt hopplöst. Idag känns livet riktigt tungt.

Blir nog lite frånvarande härifrån. Orkar liksom inte mer. Funderar starkt på att ge upp efter 18 försök och ca. 8 tidiga missfall. Men känner jag mig själv rätt kommer jag följa er på avstånd lite då och då. Lycka till alla kämpar där ute, ni är fantastiska<3

Detta gör mig så ont att läsa </3 :(( 
    Kära fina Tildasafira. Jag önskar så att du slapp gå igenom detta. 

Jag funderade också på det där med progesteron, som vissa andra nämnt i tråden. Men förstår dig helt att orken tryter att tjata på vården. Har själv gett upp det, orkar inte heller längre. Ville själv testa progesteron då jag har massa tecken på att jag skulle behöva det, men det var sådant motstånd överallt. 

Jag vill däremot nämna kliniken Her Care som ska vara väldigt bra, och hjälper otroligt många med hormonella besvär. För jag misstänker att det kanske är det du har besvär med. Det är däremot väldigt dyrt, därav att jag själv valde bort dom till slut ändå. Kände att jag gärna hade gått dit för tror på riktigt att dom skulle kunna hjälpa mig. Men när man redan lagt så mycket pengar på diverse saker för detta så kände jag att jag inte hade råd, plus att jag ändå snart ska få hjälp med ivf. 

Om du orkar, och har möjlighet, så tycker jag du ska kolla med dom. Dom hjälper ju inte till med graviditeter men med hormonella besvär och det går ju hand i hand.. och jag nämnde att jag försökte bli gravid och dom verkade inte alls vara främmande för att sätta in progesteron som stöd för att bli gravid. 

Ta hand om dig nu!! <3 Kramar till dig!!! <3 

• Soff
    Steeph skrev 2021-09-22 12:38:49 följande:

Nu är det sista ägglossningen för oss innan ivf. Till min förvåning fick jag stegring igår på äl test och positivt idag (cd14), dessutom helt utan letrozol. Jag som annars brukar få äl runt dag 18-19. Känns så skönt att min kropp verkar helt stabil nu i och med graviditet, medicinsk abort och vaccination. Nu blir detta ett helhjärtat sista försök innan nästa utmaning.

Åh va skönt att den verkar vara i fas <3 jag håller tummarna att det går nu innan ivf, så ni slipper gå igenom det. 
  • Soff
    Msofie skrev 2021-09-22 19:52:45 följande:

Var på första ultaljudet för IVF 2.0, stimuleringsdag 8. Hade 14 äggblåsor, typ samma som första gången. Läkaren tyckte det utvecklade sig bra och dosen verkar passa mig. Ny tid för VUL på fredag och äggplock blir sannolikt mellan nästa måndag - onsdag. Något tidigare än jag tänkt mig.

Denna IVFn känns som den blåser förbi mig. Förra kändes som den varade i en hel evighet. Men trots det gör jag allt på rutin, är märkligt likgiltig och mitt hjärta är inte riktigt i det. Mår illa, är trött som fan och börjar få ont i äggstockarna. Men mår ändå bra trots omständigheterna och kan fortfarande träna, det är jag tacksam för!

Skönt att det utvecklar sig bra <3 jag håller tummarna <3 

På ett sätt kanske det är skönt att vara lite likgiltig, och inte känna att man totalt drunknar i det? <3 Det är förstås sorgligt också att det ska komma till den punkten överhuvudtaget, men jag tycker själv att det är väldigt jobbigt när man blir helt uppslukad. Sen önskar man såklart att allt kunde vara en glädje istället.. men så blev det ju inte. Man blir ju helt slut av detta alltså..

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet