Vi som försökt en längre tid - första barnet
Hej, jag hoppar in i denna tråden om det är okej.. om ca 2 veckor ska jag på mitt första besök för fertilitetsutredning på carlanderska i Göteborg, är det någon som skulle vilja berätta vad man brukar få göra på första besöket? Är så nervös D:
Besök 1: Han kikade lite på våra hälsoblanketter, hur länge vi hade försökt, varit tillsammans osv. Eftersom jag är lite äldre visade han en karta över vad som händer med fertiliteten när man blir äldre. Sen fick min kille remiss till spermaprov. Jag fick instruktion om att ta ett blodprov samt boka upp två ytterligare tider för undersökning. Tog typ 15 minuter.
Besök 2: jag gjorde en spolning av äggledaren på en viss dag i min cykel, var inte så härligt men gick iaf snabbt. Skulle inte tro det här är nåt man gör på sitt första besök även om det råkar vara rätt tid i månaden, just för att man måste ta ett par Alvedon innan. Tog typ 20 minuter.
Besök 3: precis runt min ägglossning för att kolla att allt verkar se ok ut. Tog typ 10 minuter. Om du har tur är det här nåt dom kan klämma in på första besöket men nog inget att räkna med :)
Besök 4: slutsamtal med både mig och min kille, för att få resultatet av allt. För att remissen skulle skickas iväg krävdes ytterligare ett blodprov, denna gång även för min kille. Tog typ 15 minuter.
Det absolut jobbigaste för mig var hur svårt det var att få tider med tanke på att man måste pricka rätt på undersökningarna. Väntan är verkligen skräp!
Hoppas det hjälpte lite, lycka till <3