mamma8212 skrev 2021-09-09 11:01:01 följande:
Komplikationer som kom av vårdens missbedömningar, och inte min ålder. Min livmoder brast, har knappast något att göra med att jag var 35.
Låter fruktansvärt, beklagar detta. Vårdskador är högst beklagliga och en avvikelse från det normala när någonting brister i övervakning och/eller bedömning.
Dock är de allra flesta komplikationer relaterat till graviditet, förlossning och barnets hälsa kopplade till föräldrarnas ålder. Här ingår även uterusruptur som du beskriver även om det inte var så i ditt fall. Anledningen är just att värkarbetet generellt blir svagare med ålder och att igångsättande dropp ofta är nödvändigt. Detta utgör en risk för både moder och barn. På samma sätt ökar risken för snitt och snitt i sin tur ökar risken för ruptur osv.
Oavsett bör jag lämna tråden, märker att det inte tas emot bra av läsarna i tråden. Jag hoppas att flera människor dock kan öppna ögonen för de faktiska risker som faktiskt finns med att vänta med barnafödande och ta med det i beräkningen för familjebildande. Dessa finns såklart hos alla kvinnor, men blir statistiskt mycket påtagligare ju äldre hon är.