Anonym (Hoppfull) skrev 2021-09-06 15:42:59 följande:
Ah. Du är en av dem som går in i trådar här som skapas av oss som är lite äldre bara för att tramsa och starta gräl. Det har funnits några såna senaste året. Tips är att hålla dig borta från dessa trådar om de stör dig så extremt och du ogillar äldre mammor så mycket.
Det finns fördelar med att få barn som ung och fördelar att få barn som äldre. Kvinnor har i alla tider fått barn efter 39. Fertiliteten sjunker men den är inte noll, och undantagsfall är det rakt inte tal om.
Så ge dig. Vad ger det dig stt gå in intrådar som denna och komma med överdrifter? Skärp dig människa. Vad har äldre mammor gjort dig som skapat den här bitterheten?
Men herregud. Det handlar inte bara om fertilitet, vem har ens dragit upp den variabeln i diskussionen? Inte jag i alla fall. Jag har inget personligt mot någon specifik individ men det stör mig som fenomen att det (precis som du säger) kommer upp sjuttioelva identiska trådar dagligen om kvinnor 35+, 40+,45+,50+(??) som aktivt försöker *skaffa barn* och antingen blir otroligt överraskade och knäckta att det inte går trots att de vresigt påstår att de visste om det från början men ändå sket i att göra något åt det och de som får missfall på missfall och de som lyckas och ser enbart befruktningen som något slags kvitto på att de fortfarande minsann kan skaffa barn.
Får de minsta ifrågasättande som i denna tråd slås det bakåt direkt. Ärligt talat - är någon av er utbildade inom detta och vet vad det innebär för barnet, kvinnan och samhället?
Finns inga fördelar i världen med att skaffa barn sent som överväger att skaffa det när man är skapt för det.
Se bara på alla ivf hysterier och tjat dagligen om detta.
Och nej, allt som går stick i stäv med era inbillningar betyder inte att man bråkar eller larvar sig. Tycker uppriktigt som arbetar med detta att det är TRAGISKT att ni försöker bagatellisera detta och försöka skapa någon trend (?) kring att skaffa barn som gammal. Har läst ex antal studier, arbetat en rad år och vet vad jag pratar om.