Är invandringen en belastning?
Du har fortfarande inte besvarat min fråga i #3021. Om du gör det ska jag besvara din fråga.
Sedan kan du förbereda dig med att svara på vad du tycker om denna pursvenska trio som brände ihjäl sitt offer.
Du har fortfarande inte besvarat min fråga i #3021. Om du gör det ska jag besvara din fråga.
Sedan kan du förbereda dig med att svara på vad du tycker om denna pursvenska trio som brände ihjäl sitt offer.
Kan vi inte en gång för alla enas om att sen stor del av problemen vi har i dag kan hänföras till "Öppna era hjärtan politiken" som regeringen Reinfeldt förde under flyktingvågen som drabbade Europa.
Man öppnade sina hjärtan men inga resurser för integration. Resurser behöver inte alltid bestå av pengar, de kan vara resurser i kraft av en strategi och vilja att se till att integrationen fungerar. Det var otroligt blåögt att tro att detta var något kommunerna skulle klara av på egen hand.
Då återstår frågan vad ska man göra när problem uppstår. Ska man än en gång ge upp och låta saker ha sin gång eller ska man ta itu ned problemen,
Exemplet med mannan med 8 barn som någon tar upp kan ses från två håll. Endera ser man dem som en framtida kostnad eller som en framtida resurs,
Vi jan välja att se de 8 barnen som gäng kriminella eller som 8 framtida AI forskare. Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan men beroende på hur vi lyckas med integrationen blir AI forskarna fler och de gäng kriminella färre.
Personligen tror jag att vi kan mycket bättre, det handlar om att se var och en av dem och ge dem rätt förutsättningar att utvecklas i rätt riktning. Satsa på skola, barnomsorg, föreningsliv, vuxenutbildning och alla andra goda krafter i samhället,
Istället för att kritisera de fåtal dåliga exempel som trummas ut i media.
Som sagt vi vet inte idag om våra utlandsfödda kommer att visa sig varit till gagn för vårt samhälle eller ej. Det är först nu vi kan börja se hur invandringen som skedde på 60-talet påverkat vårt samhälle, Vi får snällt vänta 50år på svaren på våra frågor.
Tills dess måste vi sluta skylla alla problem i samhället på invandringen. Vi måste ta itu med dessa där de hår hemma.
Förlåt för det långa inlägget
Det är ganska symptomatiskt att du väljer att lyfta fram kvinnor som våldtäktsmän, med tanke på att nästan 100% av alla som döms för våldtäkter är män..
När det gäller statistik på området är den så knapphändig att det inte går att dra säkra slutsatser. Cirka 20% av alla sexualbrott anmäls, och av dessa leder bara 5% till en fällande dom. Detta innebär att av hundra våldtäkter leder endast en till en fällande dom. Bland de som döms utgörs sex av tio av personer med utländsk bakgrund, vilket innebär att 40% är svenskar.
Det finns indikationer på att de våldtäkter som inte anmäls ofta sker i situationer där brottsoffer och gärningsman känner varandra. Det är inte osannolikt att det finns fler svenska gärningsmän i denna grupp, vilket skulle kunna resultera i ett helt annat resultat avseende sexualbrottslingars bakgrund.
Under #metoo-rörelsen för några år sedan framkom det att ett stort antal svenska kända män gjort sig skyldiga till övergrepp. Fredrik Virtanen och Martin Timell var bara toppen på ett isberg.
Jag rekommenderar dig att läsa artikeln i Kvartal som belyser hur försiktig man måste vara när man tolkar brottsstatistik.
Nej, det har aldrig funnits någon sådan policy. Man har alltid ett ansvar att i första hand själv försöka lösa sin bostadssituation, vilket inkluderar att undersöka möjligheten att flytta in hos släktingar, skaffa andrahandsboende och liknande alternativ.
Barnfamiljer har självklart företräde framför ensamstående. Människor med sämre förutsättningar att skaffa egen bostad, såsom de utan släktingar, utan arbete eller med skulder, har företräde framför de som socialtjänsten anser borde ha lättare att skaffa bostad, exempelvis de med släktingar i närheten, inkomst från arbete eller få skulder.
Tillhör man gruppen som anses ha sämre möjlighet att själv skaffa bostad, kommer man att få mer hjälp än den som anses borde kunna lösa bostadsfrågan själv. Detta gäller oavsett om man är svensk eller invandrad.
Under 1990-talet och en bit in på 2000-talet hade Sverige ett överskott av bostäder, vilket innebar att behovet av nybyggnation inte var särskilt stort, med undantag för Stockholm och universitetsstäderna (i många kommuner rev man tom. bostäder). När den moderatledda Alliansen kom till makten minskade bostadsbyggandet kraftigt och återhämtade sig inte förrän Socialdemokraterna tog över regeringen i slutet av 2014.
Mellan 2015 och 2022 skedde en kraftig ökning av bostadsbyggandet, vilket bidrog till att minska bostadsbristen något. Dock, efter att den SD-ledda regeringen (M/KD/L) tog över makten, har byggandet av nya bostäder återigen minskat till rekordlåga nivåer.
Varför vill du inte se Sverigedemokraternas ansvar för det låga bostadsbyggandet? Utan SD i regeringsunderlaget hade denna politik inte varit möjlig.
Nu börjar jag känna igen tongångarna här på FL.
Att det skulle finnas rasism mot etniska svenskar. ?? Vad får man sådant ifrån?
Kritisera hellre kommunerna för att de hellre köper in bostadsrätter än de lämnar människor på gatan.
Det är lättare att söka efter orättvisor än att se sammanhangen.
Oavsett om man är mot eller för invandring så tror jag att vi kan vara överens om att de som saknar bostad går före de som redan har.
Jag är nog inte ensam om att aldrig ha behövt be kommunen om hjälp med bostad. Vi brukar klara av den delen själva. Vi står i bostadskö eller sparar ihop till en handpenning till vår första bostadsrätt.
De som klagar på att de inte blir särbehandlade och får förmåner för att de är etniska svenskar kanske skulle må bra av att titta lite på sig själva. Vi kämpar alla med våra liv och hur vi ska få allt att gå ihop. Vi måste kämpa på oavsett om vi har invandring eller ej.
De flesta av oss kommer inte att använda oss så mycket av vårt trygghetssystem av den enkla anledningen att vi vill klara oss själva och inte ligga samhället till last. När vi ändå gör det känner vi oss lite skyldiga eller skäms.
Men vi är stolta över våra trygghetssystem eftersom det fins de bland oss som behöver dem för sin existens.
När många av våra flyktingar från Syrien nu börjar ana ljuset i tunneln kommer de succesivt att flytta hem. Och blir det fred i Ukraina kommer de att åka hemåt fortare än kvickt. För många av dem kommer tiden i Sverige bara vara en parentes i livet. Och för oss har de varit gäster