Inlägg från: Anonym (Uppsalabo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uppsalabo)

Är invandringen en belastning?

Anonym (Trötter) skrev 2025-02-11 16:52:59 följande:
    Jo, han gjorde uttalandet i mitten av augusti 2014 och tänkte sig nog att på den månad han hade kvar så skulle hela Sverige kollapsa och full anarki bryta ut.

Det var förstås en långsiktig plan. Och den har ju i princip lyckats eller hur? 

Vi har kriminellt kaos i vårt land och välfärdssystem som skolor och sjukvård håller på att kollapsa. 

De rika kan sen bygga upp privata alternativ, de är inte beroende av välfärdssamhället. 

• Anonym (Uppsalabo)
    Tyra myra skrev 2025-02-11 19:12:11 följande:

Det finns ett mycket enkelt sätt att förhindra att olämpliga personer kommer in i omsorgsverksamheten. 

Begär utdrag ut straffregistret för alla. Är man straffad ska man inte ha tillgång till dessa arbeten. Det skulle också höja statusen på yrket. Vem som helst får inte arbeta inom vård och omsorg. Höj även lönerna, ta bort delade turer, och anpassa arbetstiden efter tyngden i arbetet. Så får vi bort problemen där

Uppsala inför detta nu efter flera hemska våldtäkter av gamla damer, med kommunal hemtjänstpersonal som förövare.
  • Anonym (Uppsalabo)

En orsak till detta är nog de mycket stora bidrag som arbetsgivare får när man anställer nyanlända invandrare. Därför anställs idag i princip endast nyanlända med dåliga kunskaper i svenska inom äldreomsorgen. Kvaliteten på äldreomsorgen har fallit drastiskt de senaste tre åren. Det är sorgligt för de äldres skull. Särskilt som man efter pandemin konstaterade att äldreomsorgen hållit alldeles för låg kvalitet, istället för att förbättra den har man låtit den fungera som integrationsmotor, på de gamlas bekostnad. 

Jag har äldre föräldrar som är beroende av äldreomsorgen och jag har sett hur den försämrats kraftigt på kort tid, de senaste tre åren. 

KillBill skrev 2025-02-12 23:15:51 följande:

Det här är intressant statistik. Under flera år så har nu arbetslösheten bland svenskar ökar medan den minskat bland invandrare. Förstår ni hur SD och de övriga Tidö partierna kan vara så slappa inför den stigande arbetslösheten?

• Anonym (Uppsalabo)

Om det är så att infödda svenskar får högre och högre arbetslöshet är ju det i sig ett skäl till att vi bör minska invandringen. 

KillBill skrev 2025-02-13 10:50:05 följande:
    Om vi ska hålla oss till fakta så är det så att ytterst få av befolkningen har subventionerade anställningar och det blir bara färre och färre. Stört är nergången bland utrikes födda.  
  • Anonym (Uppsalabo)

Om vi har hög arbetslöshet i landet , som vi har nu, bör vi i första hand se till att de som redan bor i landet har möjlighet att få jobb. Sen kan det behövas spetskompetens som inte finns i landet , som komplement. 

Tyra myra skrev 2025-02-13 13:45:07 följande:

Förstår inte riktigt diskussionen här i tråden.  Det verkar vara viktigare att överbevisa varandra om att vara för eller mot invandring. än att resonera kring om huruvida vi är beroende av den för att jämna ut befolkningspyramiden, öka vår kompetens mm.  

Om man inte tror att vi behöver arbetskraft utifrån, borde man ha argument för detta. och tvärtom tror man att vi behöver den, argumentera.

Vi kan hittills historiskt sett konstatera att Sverige alltid varit beroende kompetens och arbetskraft utifrån. Vi är ett relativt, till ytan stort land med en liten befolkning med väldigt stora ambitioner som vill vara med och leda utvecklingen. 

Det diskuteras hit och dit om att arbetskraftsinvandring skulle vara  mera positivt än flyktinginvandringen. Men samtidigt generaliserar man invandrare och talar om dem som en grupp. 

Är invandring lönsam eller inte?, är trådens frågeställning.  Vilka av oss är lönsamma för Sverige ?  Kanske en samvetsfråga för de flesta.  Har du bidragit mer till samhället än vad du kostat samhället ?

Vi har mycket att fundera på

• Anonym (Uppsalabo)
    Tyra myra skrev 2025-02-18 16:15:53 följande:

En stillsam fråga

Är det skillnad på vad man får göra om man inte räknar upp den negativa konsekvenserna av invandringen utan försöker se helheten. 

Är det verkligen invandrarnas fel att vi inte klarat av integreringen? 

Att vi inte klarat av att avhysa de som inte har flyktingskäl eller begått svåra brott och ska avvisas,  är vi inte ensamma om i Europa. Förhoppningsvis kan vi bli bättre på detta och tillslut kommer väl Europa att enas om en flyktingpolitik.

Att envisas med att rabbla upp negativa aspekter och inte se att det faktiskt även finns positiva aspekter verkar åtminstone på mig som väldigt enögt.

Att sen gå på de som försöker jämna ut diskussionen är bara dumt

Övriga Europa är inte intresserade av att öka sitt mottagande av flyktingar. Alla länder vill ta emot färre och tycker att andra länder skall ta en större del. I Östeuropa , Polen och Ungern tex, vill de inte ta emot flyktingar alls.  De tar dock emot slaver från Ukraina och Belarus, som är deras närbesläktade brödrafolk, som tex norrmännen är för oss. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-20 18:29:17 följande:
    Hur förklarar du då att det finns fullt jämförbara länder som i minst 50 år har haft lägre skatt än Sverige men som i dag med råge har gått förbi Sverige i avseende att till invånarna erbjuda en väl fungerande välfärd?

Om du ska vara trovärdig var då ärlig och berätta hur otroligt mycket mer skattepengar som kommer in i dag i jämförelse med 1990!

Sanningen är att det råder ingen som helst resursbrist i den Svenska välfärden eftersom välfärden får in mer pengar i år än någonsin tidigare.
    Problemet är att samhällsproblemen och kostnaderna skenar!

Det är i år återigen och som vanligt nytt rekord gällande tilldelning av medel till sen Svenska välfärden.
    Men trots detta räcker inte resurserna.
    Vad beror det på?
    Om man jämför med andra jämförbara länder så har Sverige drabbats av ökande kostnader på ett mycket värre sätt än andra länder.
    Vissa brukar försöka ljuga och skylla på inflation, räntor och annat. Men om man är ärlig så har självfallet andra jämförbara länder drabbats precis lika av just sådana kostnader.

Den enskilt största skillnaden är Sveriges misslyckade invandrings- och integrationspolitik, som har lett till de fruktansvärda samhällsproblemen och dessa stora kostnadsökningar i Sverige.
    Detta blir mycket tydligt om man rent faktabaserat gör en jämförelse med andra jämförbara länder.

T ex finns det inget annat jämförbart land som kommer vara tvingade lägga lika många miljarder på att bygga 20 000 (!) nya fängelseplatser som Sverige. Kriminalvården beräknas komma kosta hisnande 40 miljarder kronor per år (!). Detta är penar som i stället skulle kunna läggas på vård/skola/omsorg, så som man kan göra i andra jämförbara länder.
    Inte heller något annat jämförbart land tvingas lägga lika många miljarder på ökat antal poliser och utökat rättsväsende.
    Varför krävs detta i Sverige men inte i andra länder?

KillBill, inbillar du dig att det finns någon som tror att gamla vanliga Svenskar har blivit så kriminella att det krävs 60 000 nya poliser och mängder av nya fängelseplatser?
    Detta kostar svenska skattebetalare massor av miljarder, men det är kostnader som inte andra jämförbara länder har alls i samma omfattning.

Sveriges traditionella, utmärkta, världsledande välfärd var aldrig någonsin avsedd för och aldrig finansierad för att utnyttjas på detta sätt och av dessa strömmar, dessa mycket stora antal, av främmande människor från avlägsna främmande länder.
    Sveriges gamla traditionella välfärd var dimensionerad för genomsnittliga Svenskar och avsedd för att alla människor som kan också ska arbeta och bidra till det gemensamma, alltså till landets välfärd.
    Välfärden var alltid till för, avsedd för och finansierad för de Svenskar som verkligen var i behov av välfärden.
    Det är uppenbart att många av de människor som har strömmat in i Sverige har vare sig vilja, intresse och framförallt inte förmåga att arbeta och bidra till det gemensamma på samma sätt som vanliga traditionella Svenskar.

Det är fullkomligt självklart att den Svenska välfärden absolut inte är avsedd för det sätt och för de individer som har kommit att utnyttja och i många fall överutnyttjar den Svenska välfärden.
    Ett fruktansvärt stort problem i Sverige i dag är den allvarliga kriminaliteten som är direkt inriktad på att på olaglig väg utnyttja och tjäna massor av pengar på välfärdsbrott, alltså direkt riktad mot den Svenska välfärden.
    Om inte denna kriminalitet var lika omfattande så skulle pengarna räcka och bli över i den Svenska välfärden.

Det är absolut inte för låga skatter och för låga anslag som är problemet.
    Eftersom anslagen slår nytt rekord och är större än någonsin.
    Det är de skenande kostnaderna och samhällsproblemen som är den enskilt största orsaken

KillBill; hur mycket beräknas kriminaliteten omsätta i Sverige i år?
    Och hur ser det ut när man jämför kriminaliteten i Sverige med kriminaliteten i andra jämförbara länder?
    Det värsta är att kriminaliteten ökat så mycket att det hotar Sveriges största tillgång, den mellanmänskliga tilliten. Vår ekonomiska framgång och vår välfärd bygger på denna tillit, att vi kan lita på varandra. Nu hotas denna tillit och det är farligt för vårt land. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Tyra myra skrev 2025-02-21 17:56:38 följande:
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-21 14:01:48 följande:
    Jag försöker föra en debatt enligt Ts frågeställning. om invandringen är en belastning? 
    För att kunna diskutera ekonomin i detta måste man ta med både kostnader och intäkter.  Kostnaderna är lätta att hitta i olika budgeter men du får leta ordentligt, faktum är att det finns inga siffror på detta utan vi får använda oss av andra metoder
    Jag använder flera svenska regeringars budgetar, och myndigheternas uppföljningar och redovisningar av dessa, just för att regeringsbudgeten självfallet tar med både BÅDE KOSTNADER OCH INTÄKTER.
    Jag för min del tycker inte alls att det är svårt att hitta uppgifterna om BÅDE intäkter och kostnader.
    Faktum är att i regeringars budgetar, oavsett partifärger, och sett över tid, så finns alla siffror för både intäkter och kostnader.
    Till skillnad mot dig finner jag ingen anledning ifrågasätta detta, snarare ser jag det som en självklarhet.

Dessa analyser kan vara komplexa och involverar ofta både kvantitativa och kvalitativa metoder.
    Ja, och?
    Tror du inte att olika regeringars ekonomer, och särskilt alla anställda tjänstemän som inte är politiker, anställda nationalekonomer och andra som arbetar med budgetar och uppföljningar, skulle klara av att göra dessa analyser, såväl kvantitativa och kvalitativa, minst lika bra som du?
    Jag misstror inte alls dessa ekonomers yrkesmässiga kompetens på samma sätt som du verkar göra. Jag vågar göra antagandet att de är minst lika kompetenta som du.

Av detta följer att man måste sammanställa olika studier för att kunna dra några slutsatser om invandring är en belastning eller inte.
    Inte heller här finner jag anledning misstro de ovan nämndas kompetens. Även här är jag övertygad att de jag omnämner ovan har minst lika god kompetens som du att sammanställa dessa studier.

Vad jag vänder emot är att det  enbart är den del av invandringen som skapar problem som diskuteras här
    Återigen så har du rent faktabaserat fel. Jag har följt tråden sedan start och jag tror att jag har läst nästan samtliga inlägg. Jag finner inte saklig grund för det du påstår, tvärtom är det tydligt att de allra flesta, kanske alla, inte alls begränsar sig så som du påstår och känner.

Invandring är något vi haft under lång tid i vårt land. Invandring har historiskt sett varit en förutsättning för att vi har det välfärdsland vi har idag.  Det är knappt 200 år sedan som vi var bland Europas fattigaste länder. 25 % av vår befolkning utvandrade företrädesvis till USA. 
    Ja. Ingen, vare sig jag eller någon annan har heller påstått något annat. Var får du det ifrån?

Men den tidigare historiska invandringen till Sverige var, och kom att bli, mer likställd med eller motsvarade arbetskraftsinvandring.
    Den tidigare historiska invandringen, när man då räknade positiva och negativa faktorer, gav inte alls ett resultat som innebar någon hög belastning för Sverige.
    Den historiska invandringen gav inte alls en så tydligt oproportionerlig belastning inom vård/skola/omsorg. Den medförde ingen som helst märkbar kriminalitet riktad mot den svenska välfärden.
    Visst har det funnits vissa problem, men om man tar hänsyn till både det negativa och det positiva så blev det sammanlagda resultatet positivt.

Till skillnad mot den senare s k flyktinginvandringen och liknande invandring, med de stora strömmarna av människor från väldigt avlägsna länder och religioner, från totalt  främmande kulturer, där både det extremt höga antalet likväl som totalt främmande kulturer ger en helt annan situation än den historiska invandringen. Det har inneburit att migrationspolitiken har misslyckats och att integrationen inte alls fungerar.
    Belastningen för Sverige och välfärden, med framförallt den fruktansvärda kriminaliteten, har sammantaget kommit att bli väldigt negativ.

När vi talar om USA ör den nationen i princip byggd på invandring.
    Ja. Vem har sagt något annat? Var får du det ifrån? 
    Men du kan väl inte påstå att USA har någon liknande välfärd, betald med gemensamma skattemedel, på motsvarande sätt som Sverige?
    I USA finns ju inga förutsättningar för kriminella ligor att begå sådana välfärdsbrott mot det gemensamma på något motsvarande sätt som i Sverige. Det måste du väl ändå hålla med om?

Man måste kunna diskutera invandring utan att fastna i beskrivningar över hur en minoritet av invandrarna inte sköter sig och skapar problem. 
    Här håller jag inte alls med dig. För att kunna diskutera problem och finna lösningar på problem så måste man erkänna att problemen finns och man måste kunna diskutera exakt de detaljer som problemen handlar om. Att kriminella individer är i minoritet mot icke kriminella är ju en självklar förutsättning för att något samhälle överhuvudtaget ska kunna fungera. Men även en minoritet kan självfallet orsaka väldigt stora problem, som t ex Sveriges nya och fruktansvärda samhällsproblem.

För mig är det självklart att sådana kriminella minoriteter, och de problem som de skapar, ska kunna diskuteras öppet och transparent, för att den övriga icke kriminella majoriteten ska kunna åtgärda och komma tillrätta med problemen.
    Om man inte  ens ska få diskutera dessa problem, så som du anser, utvecklar vi ett mycket farligt samhälle som vi tillåter bli ett mycket allvarligt hot mot demokratin!

den stora majoriteten sköter sig arbetar och betalar sin skatt.  
    Har du fakta som sakligt visar att den stora majoriteten av de senaste strömmarna av s k flyktingar och invandrare faktiskt betalar skatt? Du säger upprepat att man måste räkna både det negativa och det positiva, kan du då visa att summan skatt för den stora majoriteten verkligen blir positiv?
    Sanningen är självfallet att du har fel i sak gällande detta ditt påstående, när man som du säger räknar både plus och minus.
    Det är i stället givet och en självklarhet att den stora majoriteten inte alls bidrar till något positivt skatteresultat.

Du känner och tycker en hel del.
    Men om vi ska försöka vara åtminstone lite ärliga så saknar du i det mesta saklig grund för dina känslor och ditt tyckande.

Förstår inte vad detta har med frågan om invandringen är en belastning eller ej att göra.

Jag kan faktiskt tycka att problemen med  diskuteras väldigt mycket. I denna tråd inte minst.  Kom inte och säg att vi inte diskuterar problemen. 

De fakta du presenterat här i tråden ger jag inte mycket för. Kan du utifrån dina fakta göra en undrebyggd analys över intäkter och kostnader för invandringen?

Du ser inte invandringen som en legitim del av vårt samhälle. Du talar om olika typer av invandring varan arbetskraftsinvandringen på något sätt skulle undantas i debatten. Vilket nys.   Många av flyktingarna har kompetenser vi drar nytta av i vårt land. De har jobb och betalar skatt.  Du vet inte vad du talar om helt enkelt

Om du inbillar dig att jag ska förse dig med fakta om att majoriteten av invandrarna sköter sig och betalar skatt visar du bara att du inte alls tror att det finns någon sådan majoritet. Detta får stå för dig och visar väldigt tydligt att du är främlingsfientlig. 

Vi kanske skulle börja diskutera problemen med främlingfientligheten i vårt land. Är den en belastning?   
    Det finns främlingsfientlighet i vårt land, men det är inte mer förekommande i Sverige än i något annat land i världen. Vågar jag påstå. 
    Om du inte håller med om detta, så vill jag gärna att du talar om vilket land i världen där människor är mindre främlingsfientliga än svenskarna, som tagit emot så många att över  20%i vårt land nu är utlandsfödda . De som kommit hit har inte behövt bo i fattiga flyktingläger, vi har gett dem lägenheter, mat, skola , tandvård och sjukvård. De får arbetstillstånd och till och med att staten subventionerar deras anställningar. Ge mig gärna ett exempel på ett enda land som tar bättre emot sina flyktingar än vad vi gör och där invånarna är mindre främlingsfientliga än i Sverige. 
  • Anonym (Uppsalabo)

Va?  Bilden du klippte in visar andel utlandsfödda i EU - länderna. Det man kan se är att Polen knappt har utlandsfödda i sitt land medan Sverige har väldigt många.  Det var ju ett bra exempel på hur otroligt generösa vi svenskar är , med att ta emot utlandsfödda i vårt land, 

Padirac skrev 2025-02-21 19:36:31 följande:
    Siffror från 2022

rasism i europa - minst i Polen, Portugal, UK, och målfoto mellan Sverige och Spanien

https://schengen.news/these-are-the-least-racist-countries-in-europe/
  • Anonym (Uppsalabo)
    Tyra myra skrev 2025-02-23 13:12:46 följande:
    Vad som händer i Sverige idag, imorron och i framtiden förändrar inte vad jag hela tiden försöker att föra fram. 

Nämligen att invandringen tjänat vårt land väl historiskt. Vi har inte nått den industriella position vi har idag om vi inte invandring.

Varför ska det vara så svårt att acceptera?

Jag har aldrig förnekat de problem vi har idag. Har aldrig förnekat att vi inte klarat av integrationen av många av de människor som kom i föyktingvågen 2016. 

Men ni förnekar att många faktiskt lyckas integrera sig trots vår oförmåga, de har jobb, betalar skatt, sätter sina barn i skolor där de lyckas både lära sig språket och klara kurserna på högre utbildningar. De studerar till läkare, ingenjörer och ekonomer. 

Varför är det så svårt att ge dessa bekräftelse?  Vad är ni rädda för. om ni skulle göra detta?

Vi har också fått klanbaserad kriminalitet och kriminella gäng och välfördsbrottslighet .
    Vi har fått en kraftigt ökad korruption och förlorad tillit i samhället. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Tom Araya skrev 2025-02-23 13:39:39 följande:
    Den här diskussionen har varit uppe förr.

Mitt svar är att nordbor emigrerade till en annan del av världen också skulle få svårt att anpassa sig, lära sig språket, förstå kulturen e.t.c. vilket ger sämre förutsättningar och därmed finns en sannolikhet att fler hamnar utanför, blir kriminella o.s.v. Svårare blir det ju mer landet skiljer sig från det vi är uppväxta och van vid.

Men vi är generellt sett bättre utbildade än de vi tagit emot som flyktingar.

Det är nog få länder i Asien och Afrika som skulle ta emot hundratusentals flyktingar från Norden och erbjuda dem samma välfärd som vi har... de flesta länder har inte ens någon välfärd.
    Många arabländer har välfärd men den gäller bara för de infödda , inte för invandrare. 
  • Anonym (Uppsalabo)

Så du gillar Moderarterna. Trots deras vänskapskorruption som du kritiserade i förra inlägget?

KillBill skrev 2025-02-23 13:55:00 följande:

Det här tycker jag är bra. Det är tydligt att moderaterna ändrat ton i debatten efter massmordet i Örebro som nästan bara drabbade människor som invandrat till Sverige. 

• Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2025-02-23 14:55:25 följande:
    Har du koll på hur människor från norden som för 100 år sedan migrerade till Nordamerika levde sina liv?

Nähä.. tänkte väl det
    Ja, inte var vi välkända för brott, våld, mord och sprängningar i alla fall  ! De svenska invandrarna var hårt arbetande människor. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    KillBill skrev 2025-02-23 14:56:44 följande:
    Jag är tillräckligt fasetterad för att kunna kritisera moderaterna när de gör fel och ge beröm när dom gör rätt.
    Det viktigaste för dig är att vi tar emot fler invandrare? Hur många vill du att vi tar emot? Idag har vi två miljoner utlandsfödda, hur många miljoner utlandsfödda vill du ha? Tre , fyra, fem? Eller oändligt många? 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2025-02-23 16:59:20 följande:
    Jo, invandrare till usa för hundra år sedan ansågs driva upp kriminaliteten.

Det var samma typ av argument och föreställningar som generaliserade invandrare på samma sätt som du gör i ditt inlägg 

Invandrare som grupp är inte välkända för våld, mord och sprängningar.

De flesta invandrarna i Sverige är hårt arbetande människor. 
    Inte svenska invandrare till USA. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Astrid) skrev 2025-02-24 15:50:56 följande:

Vad kan man göra åt detta?

Dessa uppgifter kommer från Polismyndigheten, så det är inga "påhitt eller lögner" som svaret ofta blir.

Det finns nu c:a 60 utsatta områden. 

Statistik från Statistiska centralbyrån visar att c:a 40% unga i särskilt utsatta områden lämnar skolan med icke godkända betyg. 

Utsatta områden har blivit tickande bomber där ungdomar tar lagen i egna händer och skaffar sig makt och prestige. För att göra kriminell karriär attackerar de samhället och de organ som ska skydda samhället. Oskyldiga drabbas när bilar bränns och butiker vandaliseras. Försäkringsbolag kräver högre premier för försäkrad egendom av människor som gör rätt för sig, men råkar bo i fel område eftersom områdena anses vara riskfyllda.

Genom hot, våld och skadegörelse pressas näringsidkarna till beskyddarverksamhet, eller att överlåta sina verksamheter till underpriser.

Påtryckningar sker även mot myndigheter eller annan offentlig förvaltning i dessa områden. Anledningen kan vara att man påverka handläggningen i enskilda ärenden i enskilda ärenden. Eller för att man anser att myndigheter stör den kriminella verksamheten.

I särskilt utsatta områden sker stenkastning regelbundet på samhällsviktiga fordon, ex ambulanser.

Och vem kan glömma Påskupproret då 20 polisfordon vandaliserades eller förstördes, och detta kostade samhället flera miljoner. Var det etniska svenskar som betedde sig så här? Nope. 

Som sagt, vad kan man göra för att få ordning på dessa utsatta områden med klaner som gör det omöjligt för polisen att ingripa?

.

Jag vet inte, det känns omöjligt. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2025-02-26 12:26:21 följande:
    Om man tror att gängkriminalitet beror på att invandrare har en annan kulturell bakgrund så kallas det för rasism.

Om man reagerar med att skylla på att det beror på invandrarnas kultur skiljer från den svenska kulturen så kallas det för rasism.
    Vad beror det då på att  flesta göngkriminella har utländsk bakgrund? Har du någon icke rasistisk teori kring detta? 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?