Nej Tom,
jag skriver att det inte är kultur i sig som är orsaken till kriminalitet.
Den som hävdar att det är kulturella skillnader som göra att vissa personer med bakgrund i en annan kultur gör denne person kriminell ger uttryck för rasistiska tankar och uppfattningar.
Kulturrasister, etnonationlister och SDioter menar att det är friktionen mellan olika kulturer som gör att det inte går att ha ett samhälle där olika kulturer samsas utan problem. Det är säkert rätt och sant för de med den uppfattningen - de personerna med den uppfattningen kan inte leva utan friktion med andra kulturer, det är de som är rasister som skapar problemet med friktionen som du pratar om. Det är den rasismen som Åkesson gav utrryck för när han menade att människor från andra kulturer inte kan arbeta och leva i Sverige.
Ändå, trots den friktion som du och Åkesson sprider är majoriteten av alla invandrare från andra kulturer skötsamma, hederliga, hårt arbetande människor i Sverige. Deras moral och kultur hindrar dem inte från att försörja sig som anstälda eller egneföretagare. Det är kulturrasisterna, etnonationalisterna, SDioterna och de som sprider uppfattningen att invandrarnas kultur, moral och etik skapar friktion och gör dem till brottslingar - detta är själva definitionen av kulturrasism.
Tom, pratar du nu om subkulturer? som är en del av en större kultur... Mein Gott Tom! Du är beläst... men ändå inte. Kriminalitet har inte med kultur att göra, däremot finns det kriminella subkulturer, oavsett det handlar om hembränt, olaglig dragracing tjuvjakt, droghandel, vapenhandel, människohandel - men det är inte en kulturell fråga i den meningen att invandrare som kommer från andra delar av världen med andra kulturer generellt sett är kriminella pga sin kultur.
Visst finns det univerella moraliska principer som hittas över hela klotet
www.ox.ac.uk/news/2019-02-11-seven-moral-rules-found-all-around-world
'The rules: help your family, help your group, return favours, be brave, defer to superiors, divide resources fairly, and respect others? property, were found in a survey of 60 cultures from all around the world.
Previous studies have looked at some of these rules in some places ? but none has looked at all of them in a large representative sample of societies. The present study, published in Current Anthropology, is the largest and most comprehensive cross-cultural survey of morals ever conducted.
The team from Oxford?s Institute of Cognitive & Evolutionary Anthropology (part of the School of Anthropology & Museum Ethnography) analysed ethnographic accounts of ethics from 60 societies, comprising over 600,000 words from over 600 sources.
Dr Oliver Scott Curry, lead author and senior researcher at the Institute for Cognitive and Evolutionary Anthropology, said: 'The debate between moral universalists and moral relativists has raged for centuries, but now we have some answers. People everywhere face a similar set of social problems, and use a similar set of moral rules to solve them. As predicted, these seven moral rules appear to be universal across cultures. Everyone everywhere shares a common moral code. All agree that cooperating, promoting the common good, is the right thing to do.'
The study tested the theory that morality evolved to promote cooperation, and that ? because there are many types of cooperation ? there are many types of morality. According to this theory of ?morality as cooperation?, kin selection explains why we feel a special duty of care for our families, and why we abhor incest. Mutualism explains why we form groups and coalitions (there is strength and safety in numbers), and hence why we value unity, solidarity, and loyalty. Social exchange explains why we trust others, reciprocate favours, feel guilt and gratitude, make amends, and forgive. And conflict resolution explains why we engage in costly displays of prowess such as bravery and generosity, why we defer to our superiors, why we divide disputed resources fairly, and why we recognise prior possession.
The research found, first, that these seven cooperative behaviours were always considered morally good. Second, examples of most of these morals were found in most societies. Crucially, there were no counter-examples ? no societies in which any of these behaviours were considered morally bad. And third, these morals were observed with equal frequency across continents; they were not the exclusive preserve of ?the West? or any other region.
So, among the Amhara, 'flouting kinship obligation is regarded as a shameful deviation, indicating an evil character'. In Korea, there exists an 'egalitarian community ethic [of] mutual assistance and cooperation among neighbors [and] strong in-group solidarity'. 'Reciprocity is observed in every stage of Garo life [and] has a very high place in the Garo social structure of values'. Among the Maasai, 'Those who cling to warrior virtues are still highly respected', and 'the uncompromising ideal of supreme warriorhood [involves] ascetic commitment to self-sacrifice?in the heat of battle, as a supreme display of courageous loyalty'. The Bemba exhibit 'a deep sense of respect for elders? authority'. The Kapauku 'idea of justice' is called 'uta-uta, half-half?[the meaning of which] comes very close to what we call equity'. And among the Tarahumara, 'respect for the property of others is the keystone of all interpersonal relations'.
The study also detected 'variation on a theme' ? although all societies seemed to agree on the seven basic moral rules, they varied in how they prioritised or ranked them. The team has now developed a new moral values questionnaire to gather data on modern moral values, and is investigating whether cross-cultural variation in moral values reflects variation in the value of cooperation under different social conditions.
According to co-author Professor Harvey Whitehouse, anthropologists are uniquely placed to answer long-standing questions about moral universals and moral relativism. 'Our study was based on historical descriptions of cultures from around the world; this data was collected prior to, and independently of, the development of the theories that we were testing. Future work will be able to test more fine-grained predictions of the theory by gathering new data, even more systematically, out in the field.''
Tom Araya skrev 2025-02-25 20:13:21 följande:
Är de rasister, de som invandrat med en annan kultur?
Du utesluter alltså helt att den immigrerade individen själv har svårt att förstå och anpassa sig till det nya han möts av i det land han kommit till och att Sverige dessutom inte har en fungerande integrationsplan som förstår och är beredda på kulturella olikheter och vilken friktion det kan skapa?
Padirac skrev 2025-02-25 18:59:22 följande:
Spelar det någon roll vilken hudfärg, geografisk härkomst, klädstil, matvanor, relationer till familj och släkt, religion och allmänna moraliska föreställningar man har för att man ska kunna köra taxi, dra ut och laga tänder, lämna ut recept på apotek, städa eller vara ingenjör?
Alla de faktorer du räknar upp har inte någon större betydelse, men när det gäller moraliska normer har det absolut betydelse.
I arbetet interagerar man med andra människor och då är det viktigt att man har samma grundläggande moraliska normer och kan det språk som det allmänt kommuniceras på.
Men det är ju inte bara hur det fungerar i yrkeslivet som spelar roll, utan även det man gör på fritiden och hur man som privatperson bemöter andra.Nej, verkligen inte. Detta visar bara på din stora okunskap i ämnet.
Padirac skrev 2025-02-25 18:59:22 följande:
Moral och etik är märkligt universiell och skiljer sig mer mellan enskilda personer och grupper än mellan olika kulturer.
Nej, det gör det inte. Visar åter igen din stora brist på kunskap.
Förövrigt kan en grupp representera en kultur eller kulturvariation, medan en annan grupp i samma land representerar en annan kulturvariation.
Intervjuar man folk runt hela världen så får du en stor variation i svaren om deras moraliska normer.
Däremot kan man se vissa likheter i moraliska normer hos grupper som kristna, judar, katoliker, muslimer e.t.c. även om de bor i vitt skilda delar av världen.
Folk präglas av fostran och landets lagar som i sin tur präglas av landets kultur och som i sin tur även kan vara präglat av en religion och dess normer.Det har jag aldrig hävdat.
Om du tolkar det så ur det jag skriver, så är det ditt problem att hantera, inte mitt.
Padirac skrev 2025-02-25 18:59:22 följande:
r 'vänsterlibera kulturmarxister' vilket är som alla känner till , en omskrivning av att vara jude
Marx var visserligen av judisk börd, men var samtidigt antisemit. Så jag tror inte att judar håller med dig där. Jag vet att Aron Flam definitivt inte håller med dig i detta.