Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Är invandringen en belastning?

    Tom Araya skrev 2025-02-25 01:48:00 följande:
    Det är i huvudsak inte kultur som leder till kriminalitet i direkt mening, men stora kulturskillnader bidrar till mer utanförskap och kriminalitet är en av flera negativa konsekvenser som riskerar att kommer ur det.

    Men i vissa fall kan också kultur i sig vara ett problem i att efterleva svenska lagar om man har svårt att förstå svensk lag och rätt ur sitt egna kulturella perspektiv och dessutom har stora brister i sina kunskaper i det svenska språket.
    Vem talar om för en immigrant som endast talar arabiska att det bryter mot svensk lag att behandla sin hustru på samma sätt som han är van vid är normalt från sitt hemland?
    SDioterna har också de en egen kultur med problem att efterleva svensk lagar och förhålla sig till mänskliga rättigheter.

    Generaliseringar om att araber som enbart talar arabiska behandlar sin hustru på ett sätt som är olagligt i Sverige är ett rasistiskt påstående.

    Generaliseringar om att kulturella skillnader leder till utanförskap är en upprepning av Åkessons groda i slutdebatten inför ett tidigare val.  Det är möjligt att inskränkta SDioter inte kan acceptera att folk är olika.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-25 08:32:17 följande:
    Det här var så korkat uttryckt att jag var helt säker på att det var någon annan som skrivit detta (jag tror de flesta av oss här vet vem jag syftar på). Du förolämpar dig själv med det du skriver.

    Att jag uttrycker min åsikt samt de problem jag påtalar (och som existerar i verkligheten) har inte ett skit att göra med SD. Det är enbart ett problem hos dig, för dig själv att hantera att du har den inställningen. Ingen annan har det minsta ansvar där.
    Detsamma gäller när du vill släta över utanförskap och brott mot lag med "folk är olika".
    Ja, folk är olika, men svensk lag och rätt är inte det, utan vissa kommer att ha svårt att hålla sig inom de råmärken vi har i vårt samhälle och de får ta konsekvenserna av det.

    Just den attityden som du här uppvisar är en stor del av problemen vi ser i samhället.
    Svensk lag och rätt gäller oavsett vilken kultur folk har, att påstå att kulturskillnader skapar kriminalitet beror enbart på att det saknas acceptans för att folk har olika kultur. Kultur och kulturskillnader i sig är inte att likställa med kriminalitet som någon försökte påskina. 

    Rasister och identitärer drar oftast kortet att det är de kulturella skillnaderna som är problemet i samhället. Det är ett stort problem som normaliserats, inte att folk får ha olika kultur.
  • Padirac
    Anonym (Astrid) skrev 2025-02-25 11:56:13 följande:
    Läste du det förra inlägget om hur mycket de kriminella gängen kostar för oss skattebetalare? Vad har du för åsikter om det? Och hur stor procent av dessa gäng tror du är invandrare eller etniska svenskar? Vad kan det bero på? Olika kultur?
    Det är uppenbart att identitärer, etnonationalister, nazister och rasister anser att de tberorpå olika kultur eller att olika kulturer blandas. Det är också uppenbart att en del i trpden har samma övertygelse och försvarar dessa rasistiska föreställningar,

    Det är inte kultur utan andra faktorer som skapar grunder för kriminalitet. Det är väl beforskat och klaragt att kultur inte en del av de faktorerna.

    yngre ålder, pojkar mer än flickor, dysfunktionella famlijeförhållanden, umgänge och en stor den NPF-problematik är faktorer som ökar sannolikheten för kriminalitet . Alla faktorer utom den sista  är ocksp faktorer som ökar sannolikheten för uttalat rasistiska föreställningar
  • Padirac
    Anonym (Astrid) skrev 2025-02-25 12:32:00 följande:
    Innan denna enorma invandring var Sverige ett av de säkraste och tryggaste länderna i världen. Och nu? Dödsfallen i samband med vapenbrott är nu de högsta i EU. Och Sverige har den högsta andelen gängmord i Europa.

    Det är inte fråga om rasism, utan vi är innerligt trötta på skjutningar, mord och sprängningar. Vad hände med vårt underbara land? Och nu har dessa kriminella gäng börjat härja i Norge. Utländska medier anser nu att Sverige är ett skräckexempel. 

    Hur skulle du själv reagera om du växte upp i ett tryggt och säkert land, och det nu ser ut som det gör?

     


    OM bara inte tomten kom varje jul så skulle vi slippa det kalla vädret Tomte

    Oavsett hur du känner och reagerar på skjutninga roch spprängningar är det inte någonting som gör att kultur eller blandning av kuturer är att likställa med kriminalitet. Dina känslor förklarar säkert vilka uppfattningar du har, men dina känslor förklarar inte hur världen fungerar.

    Om olika kulturer eller blandningar av kulturer inte accepteras i samhället eller i arbetslivet så länge inte brott mot lag och rätt begås så beror det på rasistiska föreställningar som den Åkesson uttryckte i slutdebatten för några val sedan.

    Årtionde efter årtionde från det jag var barn har brottslighet och våld minskat i Sverige, men på senare tid har gängens våld mot varandra eslaklerat och spiller över till oskyldiga. Men det är fortfarande mycket liten risk att skadas eller dödas som utomstående jämfört med luftföroreningar, trafikolyckor eller cigarettrökning till exempel.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-25 18:42:53 följande:
    Du vill alltså hävda att kulturskillnader inte är en grund för utanförskap?

    Du vill hävda att personer från länder med en kultur som vad det gäller moraliska normer väsentligt skiljer från vår och som dessutom (p.g.a. språket) har svårt att ta till sig kunskap om vårt samhälle, inte av det skälet löper större risk att bryta mot svensk lag?
    Jag vill hävda att utanförskap pga kulturella skillanden beror på rasistism.

    Spelar det någon roll vilken hudfärg, geografisk härkomst, klädstil, matvanor, relationer till familj och släkt, religion och allmänna moraliska föreställningar man har för att man ska kunna köra taxi, dra ut och laga tänder, lämna ut recept på apotek, städa eller vara ingenjör?  Det är någonting som bara rasister hävdar.

    Moral och etik är märkligt universiell och skiljer sig mer mellan enskilda personer och grupper än mellan olika kulturer. Människor är generellt sett anständiga och medmänskilga oavsett de inte äter ko eller gris, är bleka eller mörka, oavsett geografisk härkomst, klädstil, matvanor, relationer till familj och släkt, religion och allmänna moraliska föreställningar  - även om rasister vill hävda det motsatta. 

    Det är inte kultur hos invandrare som grupp eller genererllt som är orsaken till gängkriminalitet. Att påstå någonting sådant är att upprepa Åkessons rasistika påståenden att människor som inte är som honom inte passar in i Sverige - oavsett det r invandrare eller det nazzarna och fascisterna kallar  'vänsterlibera kulturmarxister'  vilket är som alla känner till ,  en omskrivning av att vara jude 
  • Padirac

    Nej Tom,

    jag skriver att det inte är kultur i sig som är orsaken till kriminalitet.

    Den som hävdar att det är kulturella skillnader som göra att vissa personer med bakgrund i en annan kultur gör denne person kriminell ger uttryck för rasistiska  tankar och uppfattningar.  

    Kulturrasister, etnonationlister och SDioter menar att det är friktionen mellan olika kulturer som gör att det inte går att ha ett samhälle där olika kulturer samsas utan problem. Det är säkert rätt och sant för de med den uppfattningen - de personerna med den uppfattningen kan inte leva utan friktion med andra kulturer, det är de som är rasister som skapar problemet med friktionen som du pratar om. Det är den rasismen som Åkesson gav utrryck för när han menade att människor från andra kulturer inte kan arbeta och leva i Sverige.

    Ändå, trots den friktion som du och Åkesson sprider är majoriteten av alla invandrare från andra kulturer skötsamma, hederliga, hårt arbetande människor i Sverige.  Deras moral och kultur hindrar dem inte från att försörja sig som anstälda eller egneföretagare.  Det är kulturrasisterna, etnonationalisterna, SDioterna och de som sprider uppfattningen att invandrarnas kultur, moral och etik skapar friktion och gör dem till brottslingar - detta är själva definitionen av kulturrasism.

     
    Tom, pratar du nu om subkulturer?  som är en del av en större kultur... Mein Gott Tom! Du är beläst... men ändå inte.  Kriminalitet har inte med kultur att göra, däremot finns det kriminella subkulturer, oavsett det handlar om hembränt, olaglig dragracing  tjuvjakt, droghandel, vapenhandel, människohandel - men det är inte en kulturell fråga i den meningen att invandrare som kommer från andra delar av världen med andra kulturer generellt sett är kriminella pga sin kultur.

    Visst finns det univerella moraliska principer som hittas över hela klotet

    www.ox.ac.uk/news/2019-02-11-seven-moral-rules-found-all-around-world
    '
    The rules: help your family, help your group, return favours, be brave, defer to superiors, divide resources fairly, and respect others? property, were found in a survey of 60 cultures from all around the world.


    Previous studies have looked at some of these rules in some places ? but none has looked at all of them in a large representative sample of societies. The present study, published in Current Anthropology, is the largest and most comprehensive cross-cultural survey of morals ever conducted.


    The team from Oxford?s Institute of Cognitive & Evolutionary Anthropology (part of the School of Anthropology & Museum Ethnography) analysed ethnographic accounts of ethics from 60 societies, comprising over 600,000 words from over 600 sources.


    Dr Oliver Scott Curry, lead author and senior researcher at the Institute for Cognitive and Evolutionary Anthropology, said: 'The debate between moral universalists and moral relativists has raged for centuries, but now we have some answers. People everywhere face a similar set of social problems, and use a similar set of moral rules to solve them. As predicted, these seven moral rules appear to be universal across cultures. Everyone everywhere shares a common moral code. All agree that cooperating, promoting the common good, is the right thing to do.'


    The study tested the theory that morality evolved to promote cooperation, and that ? because there are many types of cooperation ? there are many types of morality. According to this theory of ?morality as cooperation?, kin selection explains why we feel a special duty of care for our families, and why we abhor incest. Mutualism explains why we form groups and coalitions (there is strength and safety in numbers), and hence why we value unity, solidarity, and loyalty. Social exchange explains why we trust others, reciprocate favours, feel guilt and gratitude, make amends, and forgive. And conflict resolution explains why we engage in costly displays of prowess such as bravery and generosity, why we defer to our superiors, why we divide disputed resources fairly, and why we recognise prior possession.


    The research found, first, that these seven cooperative behaviours were always considered morally good. Second, examples of most of these morals were found in most societies. Crucially, there were no counter-examples ? no societies in which any of these behaviours were considered morally bad. And third, these morals were observed with equal frequency across continents; they were not the exclusive preserve of ?the West? or any other region.


    So, among the Amhara, 'flouting kinship obligation is regarded as a shameful deviation, indicating an evil character'. In Korea, there exists an 'egalitarian community ethic [of] mutual assistance and cooperation among neighbors [and] strong in-group solidarity'. 'Reciprocity is observed in every stage of Garo life [and] has a very high place in the Garo social structure of values'. Among the Maasai, 'Those who cling to warrior virtues are still highly respected', and 'the uncompromising ideal of supreme warriorhood [involves] ascetic commitment to self-sacrifice?in the heat of battle, as a supreme display of courageous loyalty'. The Bemba exhibit 'a deep sense of respect for elders? authority'. The Kapauku 'idea of justice' is called 'uta-uta, half-half?[the meaning of which] comes very close to what we call equity'. And among the Tarahumara, 'respect for the property of others is the keystone of all interpersonal relations'.


    The study also detected 'variation on a theme' ? although all societies seemed to agree on the seven basic moral rules, they varied in how they prioritised or ranked them. The team has now developed a new moral values questionnaire to gather data on modern moral values, and is investigating whether cross-cultural variation in moral values reflects variation in the value of cooperation under different social conditions.


    According to co-author Professor Harvey Whitehouse, anthropologists are uniquely placed to answer long-standing questions about moral universals and moral relativism. 'Our study was based on historical descriptions of cultures from around the world; this data was collected prior to, and independently of, the development of the theories that we were testing. Future work will be able to test more fine-grained predictions of the theory by gathering new data, even more systematically, out in the field.''


     
     
    Tom Araya skrev 2025-02-25 20:13:21 följande:
    Är de rasister, de som invandrat med en annan kultur?

    Du utesluter alltså helt att den immigrerade individen själv har svårt att förstå och anpassa sig till det nya han möts av i det land han kommit till och att Sverige dessutom inte har en fungerande integrationsplan som förstår och är beredda på kulturella olikheter och vilken friktion det kan skapa?
    Padirac skrev 2025-02-25 18:59:22 följande:
    Spelar det någon roll vilken hudfärg, geografisk härkomst, klädstil, matvanor, relationer till familj och släkt, religion och allmänna moraliska föreställningar man har för att man ska kunna köra taxi, dra ut och laga tänder, lämna ut recept på apotek, städa eller vara ingenjör?  
    Alla de faktorer du räknar upp har inte någon större betydelse, men när det gäller moraliska normer har det absolut betydelse.
    I arbetet interagerar man med andra människor och då är det viktigt att man har samma grundläggande moraliska normer och kan det språk som det allmänt kommuniceras på.

    Men det är ju inte bara hur det fungerar i yrkeslivet som spelar roll, utan även det man gör på fritiden och hur man som privatperson bemöter andra.Nej, verkligen inte. Detta visar bara på din stora okunskap i ämnet.
    Padirac skrev 2025-02-25 18:59:22 följande:
    Moral och etik är märkligt universiell och skiljer sig mer mellan enskilda personer och grupper än mellan olika kulturer. 
    Nej, det gör det inte. Visar åter igen din stora brist på kunskap.

    Förövrigt kan en grupp representera en kultur eller kulturvariation, medan en annan grupp i samma land representerar en annan kulturvariation.

    Intervjuar man folk runt hela världen så får du en stor variation i svaren om deras moraliska normer.

    Däremot kan man se vissa likheter i moraliska normer hos grupper som kristna, judar, katoliker, muslimer e.t.c. även om de bor i vitt skilda delar av världen.

    Folk präglas av fostran och landets lagar som i sin tur präglas av landets kultur och som i sin tur även kan vara präglat av en religion och dess normer.Det har jag aldrig hävdat.
    Om du tolkar det så ur det jag skriver, så är det ditt problem att hantera, inte mitt.
    Padirac skrev 2025-02-25 18:59:22 följande:
     r  'vänsterlibera kulturmarxister'  vilket är som alla känner till ,  en omskrivning av att vara jude 
    Marx var visserligen av judisk börd, men var samtidigt antisemit. Så jag tror inte att judar håller med dig där. Jag vet att Aron Flam definitivt inte håller med dig i detta.





  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-25 23:06:51 följande:
     
    Lägg inte Åkessons uttryck och åsikter på mig.
    Jag har egna åsikter som jag uttrycker med egna ord. Det är mig du debatterar med och då är det dina och mina åsikter som är relevanta, inte Åkessons. Du försvårar bara för din egen förståelse av det jag skriver genom att hela tiden blanda in Åkesson och SD.

    Att kulturskillnader existerar och att de försvårar integration är i stort sett konsensus bland de som arbetar med detta.

    Detta innebär inte att inga klarar att integreras, trots de initialt stora kulturskillnaderna. Svårighet och möjlighet kan existera samtidigt, det tror jag även du är medveten om.

    Det råder också konsensus att integration påverkar hur stor del av invandrade som slutligen landar i olika utvecklingskategorier, som exempelvis att utbilda sig, bilda familj, bli självförsörjande och att ses som och känna sig som en integrerad del av det svenska samhället. I en annan del av skalan finns asocialt beteende, kriminalitet, missbruk mm.

    Detta innebär att kulturskillnader påverkar utfallet på gruppnivå och detta kan vi också se i statistiken.Trots en massiv text så lyckas man inte ge annat än ett ytterst litet fåtal och heller inte så tydliga exempel på vad man hävdar är "universell moral".

    Verkligheten visar att det finns väldigt många exempel på stora skillnader i kultur, moralisk norm och kompass.
    Sådant som åsikter om vad som borde vara lagligt och olagligt/straffbart, vad som borde vara statens och individens uppgift och ansvar, vilken roll familjen/släkten har och även de inbördes rollerna.

    Det är heller inte så att skillnaderna mellan svenskar och afghaner (exempelvis) på gruppnivå är lika som skillnaderna mellan individer av svenskar.

    Det är inte för intet som det förekommer att invandrade uttrycker en önskan om kontroll över döttrars sexualitet och oskuld, att unga flickor med utländska rötter skickas till hemlandet för att giftas bort, att föräldrar inte vill att döttrarna ska få sexualundervisning i skolan mm. 

    Men du menar att det inte finns en kulturell bakgrund till att exempelvis Fadime Sahindal mördades av sin egna pappa?

    Kulturkrocken och kultursskillnaderna beskrivs ingående i berättelsen om Fadime, hennes liv och död.
    Men du vill alltså förneka allt det eller hävda att det var rasism som grund till mordet... vem var rasistisk mot vem eller vad?




    Du generaliserar och fantiserar om vad jag skriver Tom.

    Tror du att bara för att Fadime mördades av sin familj så är alla kristna kurdisk-turkiska invandrare mördare av sina familjer?

    Det är rasism. Hur kan du tror att jag skrivit att det är rasism som ligger bakom mordet på Fadime? Vantolkningar Tom.

    Alla som lever med hedersnormer är inte våldsamma mördare och brottslingar. 

    www.hedersfortryck.se/hedersrelaterat-vald-och-fortryck/vad-ar-hedersrelaterat-vald-och-fortryck/
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-26 10:19:24 följande:

    Padirac. Som invandrare förstår jag att man vill försvara invandringen, och stoppa huvudet i sanden för dessa enorma problem som det har orsakat. Nu har även Norge invaderats av "svenska" gängkriminella, och omvärlden ser nu Sverige som ett varnande exempel.

    Hur skulle du själv reagera om du levde i ett lugnt och tryggt land, men sedan så kom det två miljoner invandrare. Flera hundra tusen blev bidragsberoende och överrepresenterade när det gäller bidragsbrott. 60 utsatta områden där poliser och blåljuspersonal utsätts för hot och stenkastning. Socialtjänsten och Försäkringskassans personal utsätts hela tiden för hot. Och det är samma sak med sjukhuspersonal, så nu behöver de vakter på vissa akutmottagningar.

    Mer eller mindre varje dag våldtäkter, misshandel, skjutningar och sprängningar. Och något helt nytt, de gamla har blivit våldtagna.

    Hur skulle du själv reagera? Om ni var upprörda och förtvivlade, skulle ni då vara rasister?


    Om man tror att gängkriminalitet beror på att invandrare har en annan kulturell bakgrund så kallas det för rasism.

    Om man reagerar med att skylla på att det beror på invandrarnas kultur skiljer från den svenska kulturen så kallas det för rasism.
  • Padirac
    Anonym (Astrid) skrev 2025-02-26 08:31:00 följande:
    Vad har du för åsikter om nedanstående text? När Sverige var svenskt så hade vi inte sådana här problem. Ännu en belastning med invandringen. Svensk lag förbjuder aga mot barn, och hedersrelaterat våld och förtryck gör mig illamående. Jag var tvungen att fetmarkera eftersom det är så vedervärdigt. 

    Källa: FN-förbundet UNA Sweden. 

    Uppskattningar som har gjorts av forskare pekar på att minst 200 000 unga i Sverige lever i hedersvåld och förtryck, men att mörkertalet troligen är stort.

    Tris har i en kartläggning rapporterat om tillvaron för unga hederskontext i Uppsala där var femte flicka har oskuldskrav på sig hemifrån. 2/3 av flickorna med utomnordiska föräldrar får inte bestämma själva vilka de ska gifta sig med.

    Hedersrelaterat våld och förtryck handlar om en grupps - släkts eller nätverks heder - ett begrepp som används för att kraftigt begränsa flickors sexualitet och frihet och rättigheter.

    Kollektivt våld från den kontrollerande gruppen är vanligt förekommande. Hedersrelaterat våld och förtryck inkluderar t.ex. barn- och tvångsgifte, könsstympning, hedersmord men också att inte själv få välja pojkvän kläder eller studier. 

    Heder? Att utsätta sina döttrar för våld? Barn- och tvångsgifte? Inte få bestämma kläder eller studier? Hedersmord? 

    Detta är en stor belastning, de ska nu skapa 300 nya tjänster för att motverka detta. Kommer det att hjälpa? Förmodligen inte. Men det värsta är ju förstås för dessa stackars flickor som tvingas att växa upp under sådana här omänskliga förhållanden och leva med en ständig rädsla. Och det är minst 200 000 + ett stort mörkertal. 

    Vad anser du om detta?
    Hedersförtryck och våld är fel och dessutom olagligt i Sverige. Nuförtiden är dessutom barnaga och våldtäkt inom äktenskapet brottsligt i Sverige. Det var inte länge sedan det var tillåtet.

    Hedersförtryck och våld är inte nytt i Sverige, det har funnits i många hundra år även om kollektivt dödande inte varit sanktionerat. Det finns också  klantänkande och hedersvåld bland svenska hillbilly's och religiösa sekter.

    Här är en artikel från 1990-talet, det var än värre före 1970-talet då Sveriges samhälle förvandlades med mer fri och rättigheter till kvinnor och barn.

    www.expressen.se/nyheter/qs/den-otrogna-kvinnan-far-skylla-sig-sjalv/

    Du vet säkert att det är samma svenskar som vill backa kvinnors rätt som vill skylla problemen med gängbrotten på invandrarnas kultur i stort.

     hederförtryck och hedersvåld är inte orsaken till gängens konflikter runt droghandel, vapenhandel och människohandel.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-26 12:48:42 följande:
    ...och inget av de påståenden uttrycktes i det inlägg SHIBA56 postade...

    Du har verkligen stora problem att förhålla dig till vad folk här faktiskt skriver.
    Men jag låter det vara dina problem, inte mina.
    Det verkar som att det rörde upp känslor då jag hävdade att det är rasism att påstå att kulturskillnader och invandrarens kultur inte är orsaken till gängkriminalitet. Därefter att det skrivits massa saker som jag inte påstått, också från dig Tom.

    Det är dina problem.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?