Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2025-03-03 11:43:11 följande:
    Du menar att vad som historiskt ägt rum och fri tolkning av religiösa skrifter är motsatser som inte kan existera samtidigt och i samma sammanhang?
    Det är ett historiskt faktum att den text jag refererar till i nya testamentet har tagits som förevändning för att bekämpa judar, muslimer och ortodoxa med vapen.  Kan du utveckla varför du anser att det är en väldigt fri tolkning? 

Vad är det som är otydligt när det i bibeln förkunnas "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden"?

Vad är det som är otydligt när det i bibeln förkunnas "Jag har inte kommit för att skapa fred utan svärd" ?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-03 15:22:44 följande:
    KillBill skrev 2025-03-03 12:58:33 följande:
     Kan du utveckla varför du anser att det är en väldigt fri tolkning? 
    Det finns inte ens en antydan av vem man ska rikta "svärdet" mot eller av vilka skäl.

Vem är det som uttrycker detta eller i texten hävdas uttrycka det?

Sedan tror jag den här översättningen är felaktig. Den antyder att det är en vapensmed som talar, för en sådan skapar svärd.
    Jag tror att det ursprungliga uttrycket i det här sammanhanget snarare betyder kamp, strid eller krig.

Det är Jesus ord och av kontexten att döma så är den riktad mot den som inte tror på Jesus. Diu kan kolla själv i Matteus 10.34

Citatet är hämtat från den svenska bibeln. Menar du att den svenska bibeln är felaktigt översatt?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-03 17:54:07 följande:
    Om det var Jesus ord så har han ju verkligen inte levt som han lär. Det gjorde däremot Muhammed.

Du verkar vara en nestor när det kommer till Koranen, men när det gäller bibelstudierna... ja, där finns det en del att önska,  om vi säger så.. 

Skrattande

• KillBill
    Rataxes skrev 2025-03-03 20:49:09 följande:
    Dumvänsterns aversion mot Flashback beror på att de saknar kränkningsknappen där. Moderatorerna på Flashback jobbar seriöst till skillnad mot på FL...

Inte ens den grövsta antisemitismen får högern att ifrågasätta om Flashback är en lämplig informationskanal..

• KillBill
    Rataxes skrev 2025-03-04 05:02:15 följande:

Medan dumvänstern letar antisemitism på flashback blundar de för att massmord på judar firas på svenska gator och torg.

Till skillnad mot dig bekämpar jag antisemitism oavsett var den tillåts utryckas..
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-04 07:02:46 följande:
    Vill du mena att människor som inte trodde på Gud eller det budskap Jesus förkunnade blev hotade med eller utsatta för dödligt våld av just Jesus eller att han uppmanade andra att bruka dödligt våld mot otrogna?
    Vart kan jag läsa om det i så fall?
    Under korstågen, inkvisitionen, häxbränningarna osv dödades de som bekände sig till andra religioner  inte trodde på jesus eller misstänktes inte tro på jesus av dödligt våld och gärningsmännen ansåg sig ha stöd för dödandet i Bibeln 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-04 08:21:00 följande:
    Den biten är jag medveten om, men det var inte vad jag menade, utan vad Jesus och hans lärjungar gjorde, som rimligen också utgör en del av kristendomens rättesnöre i form av Bibeln.
    Jag  hänvisar till Bibeln Matteus 10.34.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-04 08:56:11 följande:
    Som inte beskriver att detta var Jesus gärningar, eller hur?

Matteus 10:34 återger Jesus ord och det vet man om man kan något om Bibeln.

• KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-05 02:26:46 följande:

Om invandringen INTE hade varit en belastning :

Hade då denna tråd på 355 sidor funnits? Nej, då hade alla svarat att allt är bra.

Hade då tidningarna mer eller mindre varje dag skrivit om sprängningar, mord och skjutningar? Under 2023-2024 var det 278 sprängningar.

Hade då programmet "Efterlyst" behövt gå varje vecka?

Hade ordningsvakterna i tunnelbanan hela tiden haft problem med invandrare?

Hade det då funnits TV-program om hur poliserna har det?

Farliga biljakter?

Vakter på våra akutmottagningar?

Våld och stenkastning mot polis och blåljuspersonal?

Hade våra fängelser då varit överfulla?

Vad beror allt detta på? Invandringen!

Hejda dig nu.  Det dödliga våldet är på en stabil nivå och har till och med minskat sedan 80-talet. Biljakter har funnits sedan bilar började rulla på vägarna för hundra år sedan. Stök i kollektivtrafiken fanns även på 40-talet. På 50- talet kastades det också sten mot polisen..

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-04 20:33:38 följande:
    Varför svarar du inte på frågan?
    Eller har ord och handling blivit likvärdigt i ditt snömos?
    Jag refererar till vad som står i Bibeln. Det går inte att bortse från att Jesus uppmanade sina lärjungar att skaffa svärd och att han själv sa att han inte kommit med fred utan med svärd. Detta väcker frågan om hur vi ska tolka Bibeln - bokstavligt eller bildligt/metaforiskt? Om vi väljer en bildlig och metaforisk tolkning av Bibeln, bör vi tillämpa samma metod på andra religioners heliga böcker, såsom Koranen.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-05 17:10:00 följande:
    Men finns det något som säger att Jesus eller någon av hans lärjungar själva levde så?

Finns det överhuvudtaget i Bibeln berättat om att någon kristen brukat dödligt våld mot otrogna?
    Det vi vet är att kristna under historien använt mycket våld mot icke troende, judar, muslimer och ortodoxa. Under korstågen beräknas exempelvis upp till 3 miljoner människor ha fått sätta livet till. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-05 17:48:28 följande:
    Då finns det i Bibeln alltså inte den grund för våld mot otrogna som finns i Koranen.
    Du har fel.  Under korstågen där miljontals judar, muslimer och ortodoxa mördades använde kristna ledare flera delar av nya testamentet som förevändning för att rättfärdiga sina handlingar.  Man hänvisade exempelvis till    Matteusevangeliet 10:34: där Jesus sade , Jag har inte kommit för att skapa fred, utan svärd.  Detta tolkades som en uppmaning till att kämpa för kristendomen. Man hänvisade också till Uppenbarelseboken 19:11-16: där Kristus beskrivs som en krigare på en vit häst, som leder himlens härar i strid.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-05 18:18:27 följande:
    Jag har precis påvisat att du har fel och korstågen är inte en del av Bibelns budskap.
    Nu fanns det bevisligen mängder med kristna ledare som när det begav sig tyckte annorlunda.   Här kan du ta del av mer grundläggande information om korstågen. 

www.so-rummet.se/kategorier/historia/medeltiden/korstagen 
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-03-05 21:45:57 följande:
    Korstågen var väl i stora stycken en reaktion på de "halvmånetåg" som pågått i några hundra år innan kristenheten reagerade på allvar. Märkligt att man inte talar om det begreppet.
    Det var väl tvärtom?  Korstågen pågick från 1100-1300 talet och halvmånetågen kom därefter.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?